Advanced Search

Custom Search

Followers

Mencari Personaliti Diri

gambar hiasan

Krisis Identiti biasa berlaku kepada manusia yang bakal berubah zaman, zaman kanak-kanaknya kepada zaman remajanya, dari zaman remajanya kepada zaman dewasanya, dan begitu juga zaman tuanya. Dan perubahan identiti terbesar adalah ketika berada di zaman remaja sehingga disifatkan oleh sesetengah ahli psiko dan bio sebagai musim ribut dan taufan.

Remaja yang berubah ke alam pra-dewasa akan mencari-mencari contoh yang perlu diikuti dan ada kalanya menjadikan individu yang dilihat sebagai idola. Tidak hairanlah jika kanak-kanak pernah bercita-cita ingin menjadi polis dan askar kerana pada mereka itulah yang menarik dan 'cool'. Manakala yang wanita pula bermimpi untuk menjadi sang puteri yang sentiasa mengharapkan akan di selamatkan oleh sang putera yang kacak lagi mempunyai perwatakan yang bergaya. Jadi jangan pelik jika hari ini mereka begini, esok pula mereka begitu, kerana mereka dalam pencarian identiti yang perlu disesuaikan dengan diri mereka.

Itu faktanya, jadi tidak hairan jika perubahan perangai berlaku sepanjang proses membesarnya seorang manusia dari satu alam ke alam yang lain, kadang-kadang kita tidak perlu hairan dengan kata-kata, "tengok kawan-kawan aku kahwin dah semuanya"... sedangkan itulah musimnya, bagi laki-laki, zaman kanak-kanak adalah musim berkhatan, bila dewasa sibuk cerita kahwin, dan apabila tua kita akan mendengar seorang demi seorang rakan-rakan sejawat akan meninggalkan dunia membongkok ke lubang kubur.

Kita ada qudwah, tetapi kita sukar untuk ikut kerana kita tidak berapa tahu kisahnya dan kehidupannya, sebab itu kita perlu banyak membaca sejarah kehidupan baginda saw supaya serba sedikit kita mampu melakukan sunnah baginda saw.

Jadi adalah tidak menjadi munasabah apabila kita memperkatakan bahawa mereka yang menghadapi krisis identiti ini adalah mereka yang bermasalah, cuma adakalanya, identiti itu mungkin tidak menjadi seberat prinsip dan matlamat yang diletak dasar sebagai tapak jati diri. Sedangkan kita semua berada di matlamat yang satu, hidup sebagai manusia yang beribadah kepada Allah swt.

Berkata para sarjana: "tidaklah disisi dunia ini sedikit nilai pun, tetapi ia hanyalah tempat menghitung hutang". Diakhirat juga tempat kita mengira dan menyelesaikan hutang.

WaAllahu a'alam...

Exam Datang Lagi

gambar hiasan


Exam datang lagi...

Hidup sudah lebih 20 tahun, menempuh exam bukannya baru sekarang, sejak kecil lagi sudah biasa, sepatutnya menghadapi peperiksaan sudah menjadi kebiasaan dan sepatutnya sudah punya strategi yang tersendiri dalam IN dan OUT ilmu. Yang penting jujur pada ilmu...

Study lepak, result gempak, ok gak tue, tapi kalau melepak, result pun rabak...

Ulat buku, kenapa tak dipanggil kaki buku? Sebab ulat itu menyelusuri satu persatu dengan incian yang terperinci, kaki tu, melangkah jauh sangat, takut terlepas point-point penting pula...

Kemampuan akal terhad pada masanya, bukan terhad pada kemampuannya, macam kita makan, sunnahnya sedikit, tapi dibenarkan kerap, lebih baik daripada banyak walaupun sekali saja, manusia bukan unta, ada ruang simpan makanan, otak pula boleh simpan banyak maklumat, tapi memerlukan rehat, kalau dah tak boleh fokus, itu maknanya otak dah tepu seketika...

Nak buat pa?, tido jelah...

Siapa kata? aku duk menghafal boleh jer.

Yang tu menghafal, faham belum tentu.

Dua jenis exam, fakta dan kefahaman...

Fakta memang kena hafallah, formula ke, turutan ke dan macam-macam...

Kefahaman, kena bagi faham dan hafal sedikit fakta kefahaman untuk tujuan buat modal jawapan, sekurang-kurangnya banyaklah sikit ayat yang hendak ditulis...

Itu sembang dunia, akhiratnya, banyak-banyaklah kita berdoa, Allah swt menilai pada usaha, dan yang penting, nilai keberkatan dan usaha kita dapat di nilai dengan tahap kepuasaan kita...

WaAllahu a'alam...

Semoga berjaya dunia akhirat, doakan saya, dan saya juga doakan kalian...

Firman Allah swt:

"Dan demikianlah telah Kami uji sebahagian mereka (orang-orang kaya) dengan sebahagian mereka (orang-orang miskin), supaya (orang-orang yang kaya itu) berkata: "Orang-orang semacam inikah di antara kita yang diberi anugerah Allah kepada mereka?" (Allah berfirman): "Tidakkah Allah lebih mengetahui tentang orang-orang yang bersyukur (kepadaNya)?"

Al An'am : 6 : 53

Kemelut Prof Dr Aziz Bari

 Prof Dr Aziz Bari

Sumber mengatakan bahawa antara sebab beliau digantung tugas sebagai pensyarah di UIA adalah kerana kenyataan terhadap respon beliau kepada DYMM Sultan atas titah baginda mengenai isu tangkapan JAIS di Mahabbah Ceremony, DUMC.

Mungkin ada benarnya apa yang diperkatakan, tetapi bukankah 'kritik' dan 'tegur' itu ada bezanya, walaupun mempunyai maksud yang hampir sama, tetapi metod keduanya nampak berbeza.

Saya tidak pasti, sama ada mainan akhbar, ataupun pemutar belit siku lipat. Apa pun pergantungan tugas sebelum selesai Prof Dr Aziz Bari memberi respon surat tunjuk sebab seperti yang diminta oleh pihak UIA merupakan satu tindakan diskriminasi terhadap ahli akademik.

Benarlah bak kata pepatah, "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri."

WaAllahu a'alam...

Bajet 2012




YAB Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Hj Abd Razak dilihat sedang membentangkan Bajet 2012 iaitu belanjawan yang kedua di bawah tempoh pelan pembangunan lima tahun Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10). Dewan Rakyat dijadual mula membahaskan Bajet 2012 minggu depan.

 BAJET 2012

Jumlah bajet - RM232.8 bilion
Perbelanjaan Operasi - RM181.6 bilion
Perbelanjaan Pembangunan - RM51.2 bilion

* Tahun lalu, perkembangan pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia adalah paling kukuh di Asia bagi enam bulan pertama tahun ini dan mencecah RM21.2 bilion.

* Kerajaan jangka pertumbuhan ekonomi terus mantap - antara 5 dan 5.5 peratus tahun ini. Pertumbuhan bagi 2012 dijangkakan antara 5 dan 6 peratus, meskipun ekonomi global diramalkan perlahan.

* Defisit bajet buat kali ke-15 akan diturunkan kepada 4.7 peratus daripada GDP 2012.

* Ini lebih kecil daripada 5.4% bagi 2011. Defisit berjaya dikurangkan daripada 7.4 peratus pada 2009 kepada 5.6 peratus pada 2010.

Peruntukan rancakkan pembangunan

Kerajaan memperuntukan RM978 juta untuk merancakkkan pembangunan untuk lima projek, iaitu lebuh raya JB-Nusa Jaya, muzium warisan Taiping, projek agropolitan Besut, projek tandan sawit Lahad Datu dan bekalan air Samalaju.

Kereta hibrid
Pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais bagi mengimport kereta hibrid serta elektrik akan dilanjutkan sehingga 2013.

RM1 bilion untuk sekolah
Kerajaan akan wujudkan RM1 bilion untuk penambahkaikan sekolah.
RM500 juta diberikan pada sekolah kebangsaan.

Manakala M100 juta diperuntukkan masing-masing kepada sekolah jenis kebangsaan (Cina), sekolah jenis kebangsaan (Tamil), sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan Maktab Rendah Sains Mara.

Felda
Peneroka Felda akan terima “durian runtuh”. Jumlahnya akan diumumkan sebelum Felda GVH disenarai di Bursa Malaysia sebelum pertengahan 2012.

Penyenaraian dilakukan dalam dalam usaha mengumpul dana menjadikan Felda syarikat konglomerat global.

RM400 juta diperuntuk untuk naik taraf infrastuktur bekalan air di kawasan Felda terpilih.

Yuran sekolah
Kerajaan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan.

Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.

Pencen

600,000 pesara kerajaan akan menikmati kenaikan pencen tahunan sebanyak 2 peratus.

Kakitangan awam
Kerajaan akan wujud lebih banyak mata gaji. Ini bermakna, penjawat awam akan mendapat gaji maksimun lebih tinggi, sehingga kepada 37.7 peratus.

Kakitangan awam akan mendapat kenaikan gaji antara RM80 hingga RM320

Umur wajib bersara dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun.

Polis
RM200 juta peruntukan khas akan diberikan untuk perbelanjaan pembangunan polis, meliputi projek perumahan anggota, penambahbaikan balai dan pusat latihan.

Keluarga tentera
RM3,000 akan diberi secara one off kepada angggota keluarga, duda dan balu anggota berjumlah 62,000 orang.

Subsidi
Beras - Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.

Gula - bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.

Minyak masak - harga RM4.75, rakyat hanya bayar RM2.50

Tepung - harga asal RM1.90, rakyat bayar RM1.35

Skim rumah pertama
Kerajaan cadangkan had maksimum harga rumah Skim Rumah Pertamaku dinaikkan daripada RM220,000 kepada RM400,000.

Skim Amanah Rakyat 1Malaysia

Skim ini dibuka kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah yang akan memanfaatkan 100 ribu isu rumah. Pelabur boleh mohon pinjaman RM5,000 dengan tempoh bayaran balik lima tahun.

Subsidi rumah
Kerajaan akan memberikan subsidi RM20,000 untuk pembelian Program Rumah Mesra Rakyat.

Mereka yang tidak memiliki rumah atau tinggal di rumah usah boleh dapatkan pembiayaan untuk membeli rumah berharga RM65,000 dengan harga RM45,000. RM200 juta diperuntukkan untuk program ini.

Teksi persendirian
Pengecualian 100 peratus duti eksais dan cukai jualan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan.

Pengecualian bayaran balik duti eksais dan cukai jualan ke atas teksi yang berusia lebih tujuh tahun yang dijual atau tukar milik.

Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet milik persendirian.

Pemberian bantuan RM3,000 bagi melupuskan teksi lama berusia lebih tujuh tahun tetapi kurang 10 tahun. Bagi teksi berusia 10 tahun dan ke bawah, bantuan RM1,00 akan diberikan.

Perlindungan kepada gelandangan
Kerajaan menyediakan pusat khidmat sosial dikenali Anjung Singgah sebagai perlindungan sementara kepada gelandangan sekitar Kuala Lumpur.

Seramai 1,400 orang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan 250 dengan Anjung Singgah.

Simpanan persaraan - KWSP
Caruman majikan dinaikkan daripada 12 peratus kepada 13 peratus bagi pencarum yang menerima gaji bulanan RM5,000 dan ke bawah. Langkah ini akan memanfaatkan seramai 5.3 juta pencarum KWSP.

Pinjaman TEKUN
Menteri kewangan mencadangkan peruntukan TEKUN ditambah sekali ganda daripada RM120 juta kepada RM300 juta.

Penjawat Awam
Tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM 500 ringgit untuk penjawat awam dan bayaran bantuan RM500 ringgit kepada pesara kerajaan. Bayaran ini akan dibuat bersekali dengan gaji bulan Disember 2011.

Meringankan Kos Sara Hidup
Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ringgit dan ke bawah. Pemberian ini melibatkan peruntukan sebanyak 1.8 bilion ringgit.

Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai agensi pelaksana. Bantuan ini akan disalurkan melalui bank dan Pejabat Pos;

Bantuan persekolahan RM100 ringgit diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara.

Pemberian baucar buku bernilai RM200 ringgit kepada semua pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di seluruh negara.

Rancangan Tebatan Banjir
Kerajaan akan melaksanakan Rancangan Tebatan Banjir (RTB) di Perlis, Perak dan Johor dengan kos satu bilion ringgit.

Di Perlis, dua projek RTB iaitu naik taraf empangan Timah Tasoh Fasa 2 dan melebar serta mendalam Sungai Arau akan dilaksanakan.

Di Perak, tiga projek RTB di Sungai Kerian, Sungai Kurau dan Kolam Bukit Merah.

Manakala bagi Johor, projek RTB akan dilaksanakan di bandar dan Sungai Segamat.
-mk

Elaun baru Ahli Parlimen

Ahli Parlimen akan diberi elaun baru bermula 1 Januari 2012 selepas jumlahnya dipersetujui semua pihak.

Warga Emas

Semua warganegara berumur 60 tahun ke atas tidak perlu lagi membayar caj pendaftaran pesakit luar di semua hospital dan klinik kesihatan.

Mereka juga akan diberi diskaun 50 peratus tambang LRT dan Monorel.



Dipetik dari : GreenBoc

Sumber lain:
Teks Penuh Bajet 2012 (Bahasa Melayu)
Lampiran Berkaitan (Bahasa Melayu)

Mahasiswa; Keseimbangan Tarbiyah dan Persatuan.





Mahasiswa dan persatuan memang tidak dapat dipisahkan. Tujuannya pelbagai, adakalanya berfungsi sebagai mewakili seluruh mahasiswa pada sesuatu keadaan, sama ada aspek urusan ataupun membawa suara mahasiswa.

Namun, dalam keterbukaan minda berpersatuan, ia kadangkala memberi pelbagai respon dan kontra antara satu sama lain. Kepelbagaian minda, ahli dan tahap intelek masing-masing semestinya membuatkan kita bercanggah pendapat. Itu lumrah manusia, di mana-mana sahaja ada.

Persatuan itu cumalah alat, bukankah yang menggerakkan ia adalah manusia? Maka segala gerak-geri persatuan itu merupakan gerak-geri manusia. Birokrasi persatuan, adalah birokrasi manusia.

Terus terang, tulisan ini mungkin lebih kepada suasana di timur tengah, hendak di tapis pun, semuanya sudah mengetahui, buat apa lagi mahu berbalik-balik.

Di timur tengah misalnya, ada yang tidak selesa dengan kehadiran pertubuhan-pertubuhan Malaysia yang cuba bergerak dan menarik keahlian pelajar sekaligus mungkin adakalanya mengganggu pergerakan persatuan rasmi di sini.

Mungkin di zaman sekolah atau ketika di Malaysia lagi sebahagian daripada pelajar di sini sudah pun mempunyai badan-badan yang mereka ikuti, sehingga secara tidak rasminya apabila mereka berada di timur tengah mereka di anggap cuba membawa masuk pertubuhan tersebut.

Benar, isu Mesir dengan kepelbagaian pertubuhan membuatkan mereka buat hal masing-masing, yang sana, dengan hal mereka, yang sini dengan hal sendiri, dan ini juga memberi kebimbangan yang sama kepada Jordan.

Semua tahu, kalau melihat kepada tujuan asal kita belajar, sehinggakan begitu jauh dari keluarga sudah tentu adalah untuk menimba ilmu dan pengalaman yang luas, membawa pulang bukan sahaja segulung ijazah, tetapi membawa bersama manfaat yang dikumpul ketika belajar dahulu.


TARBIYAH.

Saya akui, di Jordan khususnya tidaklah begitu ramai sheikh-sheikh untuk belajar sanad, peluang yang ada hanya berbincang dan munaqosyah dengan Doktor-doktor di Universiti. Dan kadangkala ia memberi kebimbangan kepada pelajar-pelajar Jordan. Tidak kira jenis pengkhususan, mereka yang pulang nanti sudah tentu dianggap ustaz dan ustazah.

Pada saya, isu urusan dan program biarlah persatuan yang memimpinnya, tetapi isu tarbiyah, tidak salah jika di sub kan kepada pertubuhan-pertubuhan luar secara tidak rasmi. Pelajar diberi kebebasan, terpulang dan tidak terikat dengan mana-mana pertubuhan bukan induk tetapi dengan syarat pelajar terikat dengan pertubuhan induk iaitu persatuan.

Dalam jumlah pelajar yang semakin ramai, persatuan mungkin akan terlepas pandang kerana isu tarbiyah memerlukan model yang mantap dan selesa, jika pelajar tidak selesa dengan tarbiyah ini, dia akan ke tarbiyah itu, sekurang-kurangnya dirinya punyai pengisian dan tidak kosong selepas tamat pengajian seharian di Universiti.

Cuma nasihat saya, adalah lebih baik jika pelajar itu sendiri mencari tarbiyah dengan orang arab, cari Imam-imam di masjid, sheikh-sheikh yang ada, utamakan belajar mengaji, dan belajar ilmu luar kuliyah, maaf berkata, tetapi kita boleh lihat berapa ramai pelajar timur tengah yang masih ada lagi yang tidak lancar mengaji al-Quran, sedangkan kita adalah yang paling dekat dengan ilmu tersebut.

Firman Allah swt:
"Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)." (al-Kahfi : [18] : 109)


DASAR KETERBUKAAN

Cabaran bagi persatuan mahasiswa kini ialah menghadapi bukan sahaja pertambahan pelajar, tetapi juga menghadapi ke-intelektual-an pelajar. Pelajar-pelajar baru semakin intelek, kerana kita tahu Malaysia kini sedang mengalami kenaikan kesedaran dan intelektual rakyatnya. Maka adalah tidak mustahil pelajar-pelajar yang baru datang adakalanya lebih ntelek nya daripada pelajar sedia ada.

Oleh itu, jika kita tidak mengubah dasar dan corak persatuan, mungkin ia akan dipersoalkan sehingga menjadi tidak relevan, atau pun masih ditahap persatuan sekolah menengah.

Walapun kita menutup pintu untuk pertubuhan-pertubuhan luar masuk ke Jordan, tapi masing-masing akui, semuanya tetap ada, tetapi secara 'underground'... Kerisauan dan kebimbangan Jordan akan jadi seperti Mesir yang terlalu banyak pertubuhan shingga mengganggu ukhuwah, ada logiknya. Mungkin masanya bukan sekarang, tetapi akan sampai masanya nanti, Biro Pertubuhan & Kelab perlu ditubuhkan di bawah MPPMJ yang bertujuan untuk mengawal pertubuhan-pertubuhan tersebut. Mengawal pertembungan aktiviti, dan juga gerak tari mereka.

Daripada tidak mengizinkan dan mereka bergerak secara 'underground', adalah lebih baik mengizinkan, tetapi mereka terikat dengan syarat. Lakukan perjanjian MoU dengan 'tokey' mereka di Malaysia, ketatkan syarat penerimaan, dan persatuan harus lebih serius, dan jika mereka melanggar syarat, mereka boleh didakwa di mahkamah atau pun pertubuhan mereka di Jordan dibubar serta merta.

Firman Allah swt:
"Dan kalau ada dua golongan dari mereka yang beriman itu berperang hendaklah kamu damaikan antara keduanya! Tapi kalau yang satu melanggar perjanjian terhadap yang lain, hendaklah yang melanggar perjanjian itu kamu perangi sampai surut kembali pada perintah Allah. Kalau dia telah surut, damaikanlah antara keduanya menurut keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil; sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil." (al-Hujuraat : [49] : 9)

Apatah lagi dengan isu tarik menarik yang sememangnya popular saban tahun. Ada juga rasa kasihan pada pelajar muda, yang mungkin belum terdedah dengan hal-hal sebegini, jadi untuk melindungi mereka, persatuan boleh menetapkan syarat bahawa pelajar tahun satu tidak dibenarkan terlibat dengan pertubuhan selain persatuan induk.

Firman Allah swt:
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandungi ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (al-Hujuraat : [49] : 11)


WALAUBAGAIMANAPUN

Kita harus ingat, belajar itu nombor satu (1), dan aktiviti berpersatuan sememangnya nombor dua (2). Memang benar, jika kita memudahkan urusan orang, Allah swt akan memudahkan urusan kita, tetapi jika sampai tahap kesibukan kita mengganggu kekemasan diri sendiri, itu pun tak kena juga, baik pada orang, zalim pada diri sendiri. Orang muda kata, "apa cer...?"

Utamakan persatuan induk, wala' pada ketua, bukan bererti taksub pada mereka, salah ditegur, betul diikut. Sangat silap kalau kita memboikot persatuan jika ada beberapa perkara yang kita tidak setuju, mereka, tetap persatuan induk.

Firman Allah swt:
"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka (kecurigaan), karena sebagian dari prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menuding satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang." (al-Hujuraat : [49] : 12)

Tak best macam mana pun, ini sajalah peluang yang ada, selepas tamat 1st degree di sini, untuk sambung master, kita sudah tidak berpeluang untuk berpersatuan sama seperti ketika menjadi pelajar 1st degree.

Saya pun tahu, ada saja induk yang mengatur pilihan raya persatuan supaya menaikkan orang-orang tertentu. Walaupun saya baru setahun di dunia Jordan, tetapi saya bukanlah setahun di dunia mahasiswa. Jika anggap bahawa penulisan ini tidak memahami waqi', pada saya, isu waqi' apalah sangat.

Boleh dikira, kita lebih banyak berurusan dengan arab atau melayu? dan jika kita berkira-kira tentang waqi', seolah-olah kita meletakkan rendah pengalaman kita, bayangkan, jika pulang ke Malaysia, sijil-sijil persatuan kita tidak dipandang, kata mereka, "owh, ni persatuan sana, tak sesuai dengan Malaysia, tak boleh diterima ni"...

Cukuplah setakat di sini sahaja penulisana kali ini. Terpulang kepada masing-masing untuk menilai. Saya hanya berpandangan pada persoalan yang dilontarkan.

WaAllahu a'alam...

Fiman Allah swt:
"Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ghaib di langit dan bumi. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan." (al-Hujuraat ; [49] : 18)

p/s: Hayatilah surah al-Hujuraat dari awal sampai habis, kerana ia berkaitan dengan ukhuwah antara muslim.

Filem dalam Diam Kutuk Orang...





Saya tidak mahu berkata apa-apa, anda lihat dulu...



Dan inilah insan yang dimaksudkan itu...


ustazah Sarah

Komen saya: Industri perfileman seolah-olah cuba mempermainkan graduasi-graduasi lepasan timur tengah, walaupun pelbagai isu-isu berkaitan pernah diutarakan, namun ia masih lagi tiada ketelitian...

waAllahu a'alam...

_____________
tajuk filem: Karipap-Karipap Cinta...

Seolah-olah industri perfileman sangat mengharapkan kontroversi pada filem mereka, sebabnya, "kontroversi itu menguntungkan", baru ramai yang nak pergi tengok... Jahil...

Nakal...



Kadang-kadang saya rasa segan untuk menjawab soalan-soalan ibu bapa mengenai masalah akhlak anak-anak mereka. Mana tidaknya, saya ini belum berkahwin, apatah lagi untuk bercahaya mata.

Walaupun saya tahu jawapannya, tapi rasa gentar masih ada, bimbang juga jika kita hanya pandai menasihati, bila Allah menguji kita dengan anak yang sebegitu, kita pula yang jadi tidak tentu arah. Saya teringat guru-guru saya pernah berkata, ujian yang berat bagi pendakwah adalah keluarga, dan yang berat dikalangan keluarga itu adalah anak-anak.

Kita boleh saksikan berapa ramai para ustaz yang menjadi pasif kerana perangai anaknya, yang apabila membesar membuatkan kenakalan mereka ditonjolkan. Lalu masyarakat akan berkata "anak dia pun sama"...

Saya tidak mahu bincang mengenai kritikan masyarakat dan apa yang perlu kita lakukan, mungkin lain kali insyaAllah.

Tapi pada kali ini, saya hanya ingin berkata mengenai kenakalan. Keyakinan yang saya dapat untuk saya terus menjawab dan mencadangkan kepada ibu bapa mengenai masalah akhlak anak-anak mereka ialah, saya punyai ilmu yang dipelajari daripada mereka yang berpengalaman, contohnya macam masalah haid, kita bukanlah wanita, tetapi kita belajar mengenainya, jadi saya fikirkan kita masih berkelayakkan untuk berkata mengenainya. Sekadar mencadangkan.

Siapa yang tidak nakal? Pakar perkembangan kanak-kanak juga setuju, bahawa anak-anak yang tidak nakal perlu dibimbangi. Cuma lebih elok jika istilah nakal kita ubah kepada istilah aktif, kan cantik gitu.

Cuma kadang-kadang aktif mereka tidak terkawal, pendek kata, nakal itu tidak boleh dibuang, apatah lagi ditegah, ia cuma boleh dikawal. Lakukan hukuman untuk menghasilkan tarbiyah...

WaAllahu a'alam...

Tips Pelajar Baru Malaysia-Jordan


Tahniah saya ucapkan kepada semua pelajar-pelajar baru yang telah dipilih Allah swt untuk meneruskan pengajian di bumi Isra' Jordan.

Dengan masa yang terhad, saya ingin kongsikan sedikit tips sebagai peringatan dan pengetahuan pelajar-pelajar baru untuk memulakan langkah-langkah ilmu dan terus menghidup udara pepasir dan kering bumi Arab, Jordan...


Penempatan dan Keselamatan

1- Untuk bahagian ini, seperti biasa mungkin terdapat dikalangan antum yang akan transit (duduk sementara) di rumah-rumah senior sebelum memasuki ke rumah sewa antum yang sebenar.

2- Jadi untuk itu antum bolehlah berkenalan dengan senior-senior terlebih dahulu sebelum mengenali bumi luar masyarakat arab.

3- Sebagai pelajar baru antum dinasihatkan untuk TIDAK MENANDATANGANI (sign / tauki3) mana-mana borang akad dengan masyarakat arab TANPA pengetahuan senior, itu yang penting. Ada bahayanya.

4- Juga antum boleh mencari senior yang mahir untuk mendapatkan sedikit nasihat sekiranya mahu. (Ade je senior-senior yang kena tipu gak, hehe, sebab mereka kurang bermuamalat dengan masyarakat luar. :)

5- Tanyakan adab dan bahasa-bahasa penting untuk antum memulakan langkah permualaan bermuamalat dengan masyarakat luar.

Contohnya geleng kepala, isyarat kita maknanya tidak, tapi arab geleng kepala sebab tak berapa dengar apa yang dikata atau makna lain, dia suruh kita ulang cakap...

Dan juga bahasa-bahasa kamgpung (loghat daerah) mereka...

Juga nilai wang ringgit, tiba-tiba mereka minta rubu3 (suku) atau nusf (separuh) jangan menggagau pula tanya, eisyh rubu3? eisyh nusf? kang dia kata 'nusf dinarein', hehe, memang dah kena kelentong...

6- Istilah 'SONFUR', ala itu biasa je, kalau antum mengaku antum 'judad' (baru) antum jangan malu nak mengaku sonfur pula. Kalau antum tak mengaku judad, jangan antum mengaku sonfur pulak, memang pening kepala arab nanti. Tapi antum jangan menipulah, arab ni kuat ingatan, dia tahu antum bukan orang yang biasa mereka lihat kat kawasan tu.

Ada setengah senior kata sonfur tue macam menghina kita maksudnyer 'budak hingusan', tapi saya pernah bertanyakan sendiri kepada member arab, dia kata sonfur ni istilah untuk mereka yang baru, dan dia juga menafikan yang bahasa itu bahasa menghina, dia kata mungkin segan untuk mengaku sonfur, tapi dah itu hakikat. Sabo jelaaa...

Saya pula istilahkan sebagai 'baru setahun jagung', haaa, kan nampak macam tak hina tue, tapi ada segan-segan sikit laa. Arab sendiri pun jika mereka di tahun 1, mereka akan dipanggil sonfur, saya pernah uji beberapa arab... "Anta sonfur?" mereka dengan segan silu dan selumber jawab, "na3am, ana sonfur"... Haha... Lawak guling-guling...

Paling kelakar, jangan bila mereka tanya "anta sonfur?" Antum jawab, "la', ana malizi..." :)

Sekiranya antum mengalami masalah 'faturoh' (resit) yang lama-lama, ada kemusykilan, jangan bayar dulu, semak semula:
1- Betul ke itu resit kita.
2- Cek tarikh, adakah resit itu adalah resit waktu kita duduk atau yang sebelum-sebelumnya.

Di Mutah,

untuk yang mengalami masalah air, jangan ke kaunter bayaran, antum boleh terus berjumpa dengan Mudir Idarot al-Maa' (Ketua Penyelia Jabatan Air ) 3a-ilah Mahadein. Dia ni freindly sikit, kalu yang lain-lain tu takut muka masam. Dia boleh tolong cek record dari pejabat dia. Sebut saja nama 3a-ilah rumah sewa antum.

untuk yang mengalami masalah elektrik, saya tak berapa ingat nama dia, tapi saya ada no telefon dia, siapa nak boleh mesej saya. Dia boleh terus ke rumah antum untuk memastikan meter dan faturoh antum. Kalau antum was-was dengan masalah resit yang tuan rumah minta bayaran mahal dan logik akal, bolehlah hubungi dia.

Kalau masalah tersumbat, hubungi sahaja Biro Kebajikan dan Penempatan, mereka ada unit baik pulih, kalau antum panggil arab, silap-silap kena bayar sehingga RM100, sangat 'musy ma3kul'.

Bas ke Jamiah, 20 qursy, naik van kadang-kadang 75-80 qursy, dan keta 1jd... Nak ke mana-mana pun biasa 1jd... Dia tak kira kepala, kalau antum naik ramai-ramai, dia kenakan bayaran ikut kepala, nasihat saya, antum turun, dan cari van lain.

Buat masa ini, ni je laa yang saya terfikir, antum boleh tanya senior-senior lain untuk pengetahuan lanjut, andai ada lagi nanti saya kongsikan.

Untuk tips pelajaran, insyaAllah jika berkesempatan saya akan tulis pada penulisan akan datang, yang penting, rajinkan bermuamalat dan bersembang dengan masyarakat-masyarakt luar, jangan berat mulut. Bahasa kitab atau fushah jarang digunakan di pekan-pekan... So, banyakkan belajar lahjah mereka. Yang penting, niat mesti betul sebab ke antum ke Jordan, bukan suka-suka naik kapal terbang, berubah dan merubah...

Salam Syawal, Maaf Zahir dan Batin.
Dari saya, Mohamad Ariff bin Abdul Sarip.

Hidayah Ramadhan.



Beruntunglah bagi mereka yang terpelihara daripada maksiat dan dosa sepanjang kehidupannya membesar sebagai orang dewasa. Di lahirkan dalam keluarga yang soleh, tidak pula ditemukan oleh Allah swt dengan rakan-rakan yang 'menggila'. Bahkan kehidupannya sentiasa di dalam kebaikan walaupun diuji hanya dengan kesabaran, sedangkan ramai lagi diluar sana yang diuji dengan maksiat dan dosa.

Solatnya sempurna dan lengkap sejak menemui umur baligh, bagi mereka yang baru menerima hidayah ketika saat tua menjelma, kisah silamnya seperti bayangan hitam yang pasti mendukacitakan. Semuanya tidak boleh diundur, hanya taubat mengiringi dan mengimbangi maksiat dan dosa lalu.

Setelah kita memikirkan keuntungan kita yang dilahirkan sebagai seorang muslim, yang membesar dengan keagamaan Islam yang syumul. Kita pula akan terpecah dua.

1- Seorang muslim yang membesar di dalam sebuah keluarga yang soleh.

Hakikatnya, ada insan yang beruntung kerana bukan sahaja dilahirkan sebagai seorang muslim, namun dia juga telah terpelihara daripada segala dosa dan maksiat besar seperti zina, mencuri, pengaruh rakan sebaya dengan pegaduhan sana-sini, samseng dan sebagainya.

Ibu bapanya sangat menjaga kebajikan dia dengan kehidupan sebagai hamba Allah swt dengan ajaran yang sempurna seperti solat, mengaji al-Quran dan sebagainya.

2- Seorang muslim namun tidak membesar dalam keadaan dan kesempurnaan Islam.

Berbeza dengan yang pertama, mereka yang kedua ini di uji Allah swt dengan pintu maksiat dan zina, peluang yang diberi Allah swt untuk melakukan dosa itu seperti lancar tanpa jangkaan.

Sama ada keluarganya soleh mahupun tidak, tetapi ia adalah bersifat individu. Mungkin di rumahnya baik dan dijaga akhlak oleh ibubapanya, tetapi diluar tidak. Seperti yang dikatakan, pengaruh rakan dan keterbukaan ujian Allah swt untuk dia lakukan maksiat sangat lancar.

Allah swt membantu dia dalam melakukan maksiat, sedangkan dia sebenarnya diuji.

Firman Allah swt dalam surah as-Syams [91] ayat 8-10:

"maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketaqwaannya. sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya"

Baik dan buruk adalah ilham dari Allah swt, beruntunglah mereka yang tidak pernah diilhamkan untuk melakukan dosa dan maksiat, atau diberi ilham, namun diberi juga kekuatan untuk menolak ilham yang buruk tersebut.

Tapi, itu semua tidak pernah menjanjikan kebaikan akhirat iaitu syurga, sungguh hidayah itu milik Allah swt. Hatta Allah swt mampu sahaja untuk menamatkan seseorang yang soleh dengan keburukan, dan menamatkan individu yang diuji maksiat dengan kebaikan.

Firman Allah swt dalam surah al-Qashah [28] ayat 56:

"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk".



...berapa ramai yang menangis untuk secebik hidayah, sedangkan mereka yang telah membesar dengan kebaikan alpha dan tidak berhati-hati dan membimbangi kepalingan hidayah tersebut...



Bahkan mereka yang telah bermaksiat dan bertaubat akan lebih tinggi darjatnya di sisi Allah swt berbanding mereka yang soleh tetapi dalam masa yang sama selesa dengan kesolehannya sehingga tidak menjaga amalnya sama ada untuk dunia dan akhirat.

Tetapi, adalah sangat beruntung bagi mereka yang lahir dalam kebaikan, membesar dengan kebaikan dan akhirnya juga dengan kebaikan. Sungguh, saya benar-benar mencemburui manusia sebegini, kerana Allah swt telah memelihara mereka ketika mereka membesar, dengan bimbingan guru yang soleh, tidak pula bertemu dan diilhamkan pemikiran untuk melakukan maksiat, bahkan tidak juga terlintas dan terfikir untuk bermaksiat dan dosa.

Pemikiran mereka terpelihara, jiwa mereka terpelihara, jasad mereka juga terpelihara. Untungnya mereka.

Ya Allah, selagi hayatku belum tamat, aku sangat bimbang dengan penarikan hidayah dariMu... Kekalkanlah aku dalam Islam, baikkanlah pengakhiranku kekal sebagai hambaMu...

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; kerana sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (kurnia)." Ali-Imran [3] ayat 8.

waAllahu a'alam...

p/s: rebutlah peluang terakhir di saat-saat akhir ramadhan yang bakal meninggalkan kita semua. Pohonlah hidayah dan petunjukNya, semoga kita ditemukan dengan malam yang dijanjikan kebaikan seperti 1000 bulan... Lailatul Qadr...

Pemimpin Zalim merupakan Bala.


...gambar hiasan...

Hakikatnya, pemimpin yang zalim merupakan salah satu bentuk kurniaan bala kepada kita ekoran kemungkaran yang telah kita lakukan...

Firman Allah swt dalam surah
an-Nahl [16] ayat 125:

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.

Hakikatnya keputusan takdir Allah menaikkan sesebuah kepimpinan dan kerajaan juga berdasarkan amalan orang-orang Islam, sepertimana firman Allah swt dalam surah al-A’raf [7] ayat 96:

Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya

Salah seorang sahabat Rasulullah saw yang unggul iaitu Hazrat Abu Darda r.a ada berkata:

“Kamu mestilah menyuruh orang berbuat baik dan melarang mereka daripada melakukan kemungkaran, jika tidak Allah SWT akan membangkitkan seorang raja yang zalim memerintah kamu. Dia tidak akan menghormati orang tua kamu dan dia tidak belas kasih pada golongan muda dikalangan kamu. Pada masa itu doa orang yang soleh dikalangan kamu pun tidak akan diterima. Kamu inginkan bantuan, tetapi bantuan tidak akan diberikan. Kamu memohon keampunan tetapi kamu tidak akan diampuni”

Rasullullah SAW telah dihantar oleh Allah SWT untuk menghapuskan kesyirikan, kekufuran, menyampaikan kalimah Laailahaillallah serta keseluruhan Agama-Nya dan menyediakan umatnya untuk tugas yang sama menurut kemampuan sepertimana sabda Rasulullah saw: “Sampaikanlah (apa yang kamu dapat) dariku walau satu ayat sekalipun.

Diriwayatkan oleh Imam at-Tabari daripada Mudrik katanya: "Aku telah mengerjakan haji bersama-sama dengan bapaku, sewaktu kami sampai di Mina di kalangan jemaah-jemaah yang banyak, aku telah berkata kepada bapaku: ‘Jemaah apakah ini?’ Jawab bapaku,’Ini dalah orang yang lari dari agamanya, sedangkan pada ketika itu Rasulullah SAW bersabda: “ Wahai manusia; ucapkanlah oleh kamu, Laailahaillallah, pasti kamu akan berjaya.

Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a. apabila Rasulullah SAW mengutus Muaz Bin Jabbal ke Yaman, Baginda SAW telah memberi nasihat kepada Muaz dengan sabdanya:-

Sesungguhnya kamu akan mendatangi kaum ahli kitab, hendaklah perkara pertama yang kamu dakwahkan mereka ialah bersyahadah bahawa tiada tuhan selain Allah swt dan aku adalah Rasulullah, maka apabila mereka patuh kepada seruanmu itu maklumkan mereka bahawa Allah swt telah mewajibkan kepada mereka solat lima waktu sehari semalam, maka apabila mereka patuh kepada seruanmu itu maka maklumkan mereka bahawa Allah swt telah mewajibkan mereka mengeluarka zakat yang di ambil dari orang kaya dari kalangan mereka dan dibahagikan kepada golonhan fakir mereka, maka apabila mereka patuh kepadamu maka ambillah daripada mereka zakat harta mereka, dan takutlah kamu kepada doa orang yang dizalimi kerana sesungguhnya tiada penutup (hijab) antara dia dan Allah swt.”

Ketika Islam telah menjadi kuat maka cara Baginda saw menyeru seperti yang diriwayat oleh Imam at-Thobarani:- Dari Hazrat Abu Laila r.a., Baginda saw bersabda kepada Abu Sufyan,”Amat buruk sekali keadaan kamu wahai Abu Sufyan! Aku datang kepadamu dengan membawa kebaikann dunia dan akhirat. Islamlah kamu, kamu akan selamat.”

Mengingatkan Orang Islam
Allah SWT berfirman :- “Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu memberi faedah kepada orang yang beriman.” (Az-Zariyat:55)

Kata Para mufassir:- Maksudnya beri ingatan dengan membacakan ayat-ayat Al-Quran. Janganlah lupa saling ingat-mengingati tentang ayat Al-Quran dan Hadith berkaitan “ucapan Laailahaillallah” yang pernah dikatakan oleh sahabat Rasulullah SAW iaitu Ibnu Abbas r.a. sebagai “kebaikan terbaik”. Dan ingatkan juga orang Islam tentang tuntutan dan tanggungjawab kalimah ini.

Husaini Arshad

Istikhoroh Cinta...



Kesilapan yang sering kita lakukan ialah, kita hanya melakukan pilihan apabila kita rasa kita diberi pilihan.

Dalam erti kata lain, kita terasa seperti tidak memilih apabila tiada pilihan.

Lebih menggelabah bila pilihan yang ada dan yang tinggal untuk dipilih hanya DUA.

Lebih teruk bila pilihan itu dirasakan seolah-olah pepatah, 'ditelan mati mak, diluah mati bapak'.

Hurmmm... Pelik pepatah melayu ni, mak ayah pun terlibat sekali, tapi dah memang begitu bunyi nyer.

So, apa masalahnya?

Ya, masalahnya ialah, dah tersepit baru mahu melakukan isitkhoroh kepada tuhan yang satu, yakni Allah SWT.

Para 'alimin ada menyebut, galakan untuk melakukan solat sunat istikhoroh itu sama seperti solat sunat dhuha yang sememangnya banyak memberikan kaifiyat yang sangat tinggi. Tidak perlu tunggu didesak, hakikatnya, setiap hari kita akan melakukan pilihan.

Tambah mereka, kadang-kadang, kita diberi pilihan dan perlu memilih dalam masa yang pantas, atau dalam keadaan tiba-tiba, sebagai contoh:

tiba-tiba kawan ajak datang rumah, nak ikut ke tak nak?
tiba-tiba terjumpa duit, nak ambil ke tak nak?

dan banyak lagi perkara-perkara harian yang memang kita tidak sedar sebenarnya kita sedang melakukan pilihan.

Sebab itu, ada dikalangan mereka yang menggalakkan kita untuk melakukan solat sunat istikhoroh setiap malam.


KOSONG

Bagi situasi pelajar luar negara, yang mungkin berasa kekosongan atau tidak tahu memilih kehendak untuk melakukan sesuatu, maka ayat sunyi itu sering kedengaran merungut-rungut di mulut.

Saya teringat kata-kata guru saya 5 tahun yang lalu, "belajar kat luar negara ni, takbir raya pertama, mesti nangis punyer"

saya bertanya, "kenapa ustaz?, sebab naluri ker"

beliau menjawab "naluri tu sikit jer, tapi sebenarnya, waktu tu kita tak tahu nak buat apa sebenarnya, bila kita dah tahu, tahun kedua dan seterusnya dah tak de nangis-nangis nie"...

satunya, ketika kita mengubah kebiasaan, ia mungkin menyukarkan, sebabnya kita sudah terbiasa mendengar takbir bersama keluarga serta dengan hidangan kuih-muih dan ketupat bersama rendang.

keduanya, apabila kita terasa boring, elok kita memilih sesuatu perkara yang boleh mendatangkan faedah kepada kita, mengisi kelapangan dan jangan bagi kesunyian. Memang sukar, tapi boleh secara perlahan-lahan. Makanya, ciptalah pilihan untuk kesesuaian diri.

Jadi saya mencadangkan supaya kita mencipta pilihan. Dengar macam pelik bukan? Tapi hakikatnya pilihan itu boleh dicipta, jika kita diberi dua pilihan, maka pilihan ketiga boleh dicipta untuk menjadikan sebagai jalan keluar dalam kekusutan. dan cara ini banyak diguna pakai oleh para usahawan.


...kadang-kadang memilih itu tidaklah seberat manapun, cuma kita terasa sukar untuk melepaskan pilihan yang satu lagi menyebabkan masa yang di ambil untuk memilih adalah terlalu lama...

CINTA

Begitu juga cinta sesama manusia, bila diberi pilihan untuk memilih cinta antara dua insan, kita diberi pilihan, si dia? atau si dia?

maka, apa kata kita memilih pilihan yang ketiga iaitu bercinta dengan seorang dan berkawan dengan seorang lagi.

Cinta Allah dan rasulNya tak perlu dicerita, itu semestinya...

Tetapi ingatlah, kadang-kala kita terlepas pandang pilihan ketiga yang sebenarnya merupakan jalan keluar pada rasa dilema antara dua pilihan. Cuma kadang kala kita tidak mahu untuk memilih pilihan ketiga tersebut kerana kebiasaanya pilihan ketiga merupakan pilihan yang tidak berapa menarik untuk dipilih.

Selamat melakukan pilihan...

Sempena ramadhan ini, jom sama-sama kita memilih syurga Allah swt sebagai ganjaran yang telah dijanjikan... Memilih untuk melakukan ibadah, dan memilih untuk bertaubat kepada Allah swt...

Ingat, solat istikhoroh dan memilih merupakan antara bukti tawakkal kita kepada Allah swt. Ramadhan Ya Karem, Ramadhan al-Mubarak...

WaAllahu a'alam...


Si Darah Manis.

Salam sejahtera kepada semua.

Entri kali ini adalah mengenai sahabat-sahabat saya yang bakal mendirikan rumah tangga.

Pernahkah kita dengar orang muda berdarah manis?

Pernah bukan, tetapi hakikatnya mungkin segelintir daripada kita tidak mengetahui apa yang dimaksudkan dengan berdarah manis.

Mereka yang berdarah manis ini merupakan individu yang berada di antara tempoh tunang dan nikah.

Ya, itulah tempoh yang dipanggil berdarah manis. Mengapa?

Kerana pada waktu itulah ujian akan datang, yang mana:

1. gangguan semestinya datang menduga.
2. tiba-tiba awek lama muncul kembali ke.
3. waktu-waktu ini lah terasa kelemahan tunang kita.
4. waktu-waktu inilah Allah swt cuba uji dengan memperlihatkan individu yang kita cari, pakej lengkap.
5. tempoh darah manis inilah syaitan akan menyucuk-nyucuk hati dan perasaan dengan pelbagai mainan hati dan perasaan, lalu menimbulkan rasa sangkaan yang pelbagai.

Itulah hakikat mereka yang berdarah manis, yang mana ada sahaja makhluk yang akan mengganggu, yelah, manislah katakan... :)


...Sahabat-sahabat saya di bacth M.U 1432 yang bakal melangsungkan ikatan pernikahan pada cuti semester ini...


Tapi hakikatnya, sahabat-sahabat saya ini hampir sahaja menamatkan tempoh ujian berdarah manis, zaman bujang mereka akan pergi dan datangnya ujian baru dan tanggungjawab yang lebih kepada rumah tangga yang dibina.

Doa saya, moga mereka bahagia ke akhir hayat dan dengan ikatan pernikahan ini akan membuatkan lagi menambahnya iman mereka kepada Allah swt selaku hambanya yang mengikut fitrah dan sunnahtullah.

Mereka hampir lepas tempoh ini... saya? Hehe, tidak tahu lagi, masih belum ada jodoh, insyaAllah akan ditemukan dengan serikandi sejati yang sekufu dengan saya. Bagaimana dengan anda yang masih bujang? Semoga kita akan lulus tempoh ujian pertama berdarah manis ini sebelum memasuki ujian rumah tangga yang seterusnya.

Firman Allah swt dalam surah an-Nahl [16] ayat 97 :

"Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan".

WaAllahu a'alam...

p/s:

1. tulisan ini adalah hasil pertemuan dengan mereka sebelum berlepas ke Malaysia untuk tujuan masing-masing...
2. tidak lupa juga kepada bakal pengantin Ahmad Amir dan pasangannya pelajar Jamiah Mutah yang juga akan melangsungkan pernikahan mereka pada cuti semester ini.



Air Mata Ramadhan.



Setiap tahun kita akan menanti ramadhan, masing-masing punya rasa terhadap suasana tersebut. Ada yang gembira, ada juga yang duka, mungkin kerana padanya ramadhan sama seperti bulan-bulan biasa, ada juga yang terasa biasa kerana jauh nun diperantauan.

Bagi mereka yang fakir, mungkin ia sesuatu yang menggembirakan kerana datangnya barang-barang tabarruk daripada mereka-mereka yang berkemampuan. Bagi yang baru kehilangan ahli keluarga pula mungkin akan terasa kekurangannya apabila suasana berbuka tidak lagi dipenuhi oleh individu tersebut.

Apatah lagi jika individu tersebut sangat meraikan ramadhan yang mana mungkin dialah yang baca doa ketika berbuka, atau dialah yang banyak karenah ketika berpuasa. Mungkin ia merupakan kenangan yang pasti menitiskan air mata.

Dan pasti pelbagai lagi yang akan mengingatkan kita dengan ramadhan. Pelbagai suka dan duga ketika ramadhan, ujian dengan lapar dan dahaga, bahkan ramadhan juga pasti akan menjadikan satu yang sia-sia jika tidak merebut apa yang telah dijanjikan ganjaran kepada kita daripada Allah swt.


Setiap titis air mata diharapkan punya nilai di sisi Allah swt sebagai bukti bahawa kita adalah hambaNya yang lemah serta mengharapkan perhatian dan rahmatNya.


Ada juga individu yang ingin ambil peluang untuk berubah, kerana ramadhan merupakan peluang yang sangat besar, alasan yang sangat relevan. Hakikat yang perlu kita terima ialah, MANUSIA MALU UNTUK MELAKUKAN KEBAIKAN.

Kita perlukan alasan untuk sesuatu, tidak ramai yang berani atas rasa seolah-olah diberi limpahan hidayah mainan,

”Sekejap je tue, esok lusa buat balik la tue”, persepsi manusia yang jangkal.

Itu hakikat, jadi ramadhan boleh menjadi alasan untuk menghilangkan rasa malu untuk berubah, perlahan-perlahan, serap kebaikan sedikit demi sedikit. Cuma ujiannya ialah, istiqomah dan untuk mengekalkan kebaikan.

Dan hakikat kedua ialah apabila kita cuba untuk berinteraksi dengan Allah swt, kita perlu bersendirian atau dalam istilah arab disebut berkhulwah. Suci hati, terangi peribadi, fikirkan diri.

Jika mereka bertanyakan tentang formula untuk merasakan kebaikan ramadhan ini, maka tidak lain dan tidak bukan ialah dengan menyucikan hati sebelum memasuki fatrah ramadhan. Bagaimana? Melihat kepada diri masing-masing, kerana ia tidak sama. Apa yang penting, air mata tentu akan mengalir dengan sendirinya jika kita ini benar-benar gerunkan dengan ayat-ayat Allah swt seperti firmanNya dalam surah an-Nahl [16] ayat 104:

Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al Quran), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka dan bagi mereka azab yang pedih.”

Semoga kita mengharapkan hidayah Allah swt datang pada ramadhan kali ini.

Firman Allah swt dalam surah al-Kahfi [18] ayat ke 17:

”Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpinpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.”


WaAllahu a’alam…

Artikel ini turut disiarkan di laman web Ikatan Muslimin Malaysia

Mitos Pelajar Bidang Agama II



Pertama dan selamanya kita merafa'kan setinggi kesyukuran tanpa keraguan terhadap Allah swt atas segala macam bentuk nikmat yang dikurniakan kepada hambaNya. Juga selawat dan salam ke atas junjungan baginda Muhammad SAW yang menjadi perantara wahyu untuk disebarkan ke sekalian alam.

Seperti yang dikatakan pada penulisan yang lepas, saya ada menyatakan hasrat untuk menceritakan serba sedikit mengenai pengalaman dalam bidang kerjaya selaku pelajar pengajian Islam.

Ada seorang sahabat kita, dia telah mempelbagaikan kemahiran untuk tujuan dan faedah tertentu. Selain kemahiran dalam bidang pengajian Islam dia juga mahir dalam kemahiran seperti kesetiausahaan, perancangan kewangan, perancangan dan pengurusan program, protokol dan korporat, pengurusan organisasi, pelaburan antarabangsa dan juga analisa dan kajian.

Mungkin ada yang tertanya, bagaimana seorang pelajar pengajian Islam, selain ilmu agama bagaimana dia mampu mempelbagaikan kemahiran dunia?

Ini kerana sahabat kita ini suka meneliti benda-benda baru yang difikir perlu untuk maslahat. Sebagai contoh, bagaimana dia boleh ada kemahiran di pengurusan kewangan dan pemasaran. Bagaimana dia boleh terlibat, ini kerana ketika dia menyelami dunia tersebut, ia adalah pada waktu berlakunya krisis hukum-hakam mengenai pelaburan antarabangsa sekitar tahun 2009 kalau tidak silap saya.

Jadi dia telah menceburi bidang tersebut, belajar dan berkursus untuk melihat sendiri dari dalam apa itu pelaburan antarabangsa yang menjadi hangat diperkatakan halal dan haram ketika itu.


Bagi dunia korporat, dia telah menceburi dunia syarikat perundingan yang memerlukan dia berurusan dengan pelanggan-pelanggan yang pelbagai, dari sesempoi-sempoi pelanggan sehinggalah sekorporat-korporat pelanggan, antara korporat yang yang tinggi ialah projek-projek kerajaan negeri. Dalam usia yang muda dia telah diberi kepercayaan pihak syarikat untuk menjalankan projek yang bernilai lebih dari setengah juta.

Saya rasa anda pun tahu bagaimana untuk menguruskan projek yang bernilai sedemikian, tentu sekali memerlukan kepelbagaian kemahiran daripada perancangan dan pengurusan projek sehinggalah ke perancangan kewangan untuk mengecilkan kos operasi dalam masa yang sama menjaga kualiti dan kepercayaan pelanggan.

Seperti biasa, pengalaman-pengalaman sebegini membuatkan kemahiran PR dan percakapan itu sebagai suatu yang utama sekaligus melatih dia untuk lebih terkehadapan dalam dunia pengucapan dan persembahan.

Tetapi sebelum itu, dia juga ada memasuki dunia pemasaran dengan bekerja di syarikat pengaman, dan pada tahun 2008 pula telah meletup kes-kes berkaitan Multi Level Marketing (MLM) tentang halal dan haram yang membuatkan dia berminat untuk menceburi bidang tersebut untuk melihat sendiri dari dalam apa itu MLM. Bahkan pernah belajar dari sebuah syarikat MLM bagaimana untuk melakukan pemasaran yang mantap.

Jadi apakah kaitannya dengan pekerjaan seperti yang saya katakan pada penulisan lepas? Benar, yang saya maksudkan ialah bagaimana dia yang pada asalnya untuk melihat masalah-masalah hukum tentang sesuatu perkara menjadikan dia terlibat dengan perkara-perkara sebegini sekaligus memberikan kemahiran tambahan.

Kaitannya dengan dunia pekerjaan?

Ada, ketika di dunia kewangan dia pernah ditawarkan pekerjaan sebagai Eksekutif Pelaburan Antarabangsa yang menawarkan gaji lumayan serendah 100K perperson, tapi kerana pembahagian komisen yang tidak jelas menyebabkan dia tidak menerima jawatan tersebut, lagipun niat dia hanya untuk melihat dan mempelajari sebelum boleh mengeluarkan hukum-hakam Islam. Dia juga pernah ditawarkan jawatan sebagai jurucakap produk MLM dengan gaji yang boleh mencecah 3K, ditolak kerana bagaimana seorang pelajar agama akan mengajak orang untuk ber-MLM, ya, memang tidak semua MLM haram, tapi MLM syarikat yang menawarkan pekerjaan tersebut ada unsur-unsur syubhah dengan hukum dan unsur Money-Game.

Kesimpulannya, dunia kewangan memang menawarkan pekerjaan dengan gaji yang lumayan.

Dia tidak pernah menerima tawaran yang berkaitan bidang pelajaran dia ke...?

Ada, dia pernah ditawarkan untuk menjadi pegawai agama (Syarie) dan Imam di Australia, kerana Imam itu hanyalah sebahagian kerja, tetapi fokus utama adalah pegawai Syarie yang akan menguruskan program kemasyarakatan setempat, tetapi dia tolak atas sebab tertentu.

Dia juga ada mendapat tawaran untuk megurus dan menjadi tenaga pengajar di sebuah Pondok Moden di Pattani, tetapi juga menolak atas sebab-sebab tertentu.

Ketika di tahun 3 pengajian di IPT pula, semester 4 menyebabkan dia perlu mengambil subjek undang-undang, mungkin ada yang sangka dia pelajar undang-undang, lalu terdapat individu yang menawarkan kerja sebagai pem. guaman di firma guaman ayahnya.

Itu tawaran yang ditolak, ada juga tawaran pekerjaan yang diterima, walaupun gajinya tidak seberapa, tetapi kepuasan itu lebih utama. Dia telah memulakan langkah kerjaya sebagai perunding, selepas itu memperkasakan kemahiran sosial dengan menjadi guru kepada pelajar-pelajar kurang normal, kemudian beralih kepada pelajar-pelajar normal. Selain bekerja di bidang pemasaran, seterusnya dunia rundingan dan korporat, dan juga dunia kajian dan analisa ketika menjadi penyelidik di syarikat perunding.

Seronoknya berada di dunia perunding, pengalaman berjumpa dengan manusia yang pelbagai, peringkat umur, taraf darjat dan pangkat, bangsa dan agama, bahkan kemahiran berkomunikasi juga berbeza dan ini turut memberikan kemahiran dan pengalaman yang boleh dinilai sebagai emas.

Selepas SPM dahulu, dia pernah bekerja di kilang membuat speaker, itu menyebabkan dia punyai kemahiran dalam elektronik, malah di IPT dulu dia juga merupakan antara techno yang bertugas, lalu diasah lagi kemahiran berkaitan dengan bekerja di syarikat pengurusan program, bukan sahaja bahagian pengurusan pentas, bahkan turut membantu di bahagian eletrik juga susunan dan kekemasan P.A system yang memberikan 1st impression kepada pelanggan.

Dan selebihnya merupakan kemahiran yang dipelajari ketika bepersatuan. Ya, mungkin ramai lagi di luar sana terdapat lagi individu seperti dia, sebagai pelajar bidang agama selain memahirkan diri, kita perlu juga menyelami bidang-bidang tertentu sebelum memberi hujah agama.

Telah ramai orang dia bertemu untuk pelbagai ilmu yang dipelajari, pelbagai bangsa dan agama, jika hendak diberi penghargaan, mungkin tidak mampu dengan jumlah guru yang begitu ramai. Bahkan ramai tokoh kepimpinan negara dan tokoh berkaitan yang berpeluang ditemui sepanjang tempoh itu.

dan mungkin, kemahiran sosial juga memberikan peranan, mampu untuk menanamkan keyakinan masyarakat terhadap kita.

Pendek kata, Ilmu agama adalah asas, syariat Allah yang perlu tahu, tetapi masalah pekerjaan adalah sunnatullah yang mana konsepnya siapa usaha, dia dapat.

Lihat contoh kepada orang bukan Islam, mengapa mereka berjaya di dunia? Kerana hukum dunia memang begitu, siapa usaha, dia dapat. Jadi janganlah kita selaku pelajar agama hanya memfokuskan pengajian kita dan tidak mempelbagaikan kemahiran.

Jangan fikir benda ini tiada faedah, ia punya faedah, kita akan lebih dekat dengan masyarakat, bahkan dapat memudahkan kerja-kerja dakwah.

Saya rasa mungkin cukup sekadar itu perkongsian kisah dia. Semoga ia membuka titik akal yang membuka pemikiran pelajar bidang agama supaya lebih terkedepan kerana kita memerlukan keprofesional ulama.

Jangan terlalu fikirkan pekerjaan, ikhlaskan diri menuntut ilmu-ilmu Allah. Cuma dalam masa yang sama, kita hanya perlu berusaha untuk mencapai duniawi.

Firman Allah SWT dalam surah at-Talaq ayat 3:

"Dan dia memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu".

Ingat, Allah swt merakamkan perkataan tawakkal, dan seperti yang kita tahu, konesp tawakkal datang selepas usaha. Tanpa usaha, tawakkal juga tidak ada gunanya.

WaAllahu a'alam...

p/s

1. Tahukah anda kenapa dia banyak tolak beberapa tawaran-tawaran pekerjaan? Ini kerana dia ingin meneruskan lagi peringkat pengajian ke tahap lebih tinggi, selain memikirkan umur yang muda, otak tengah segar untuk menerima ilmu sebelum tua yang akan meletihkan.

2.Dikesempatan ini saya juga mengucapkan selamat memasuki fatrah Ramadhan al-Mubarak...

Mitos Pelajar Bidang Agama.

Benarkah pelajar bidang agama sukar untuk mendapatkan pekerjaan?

Sehinggakan ada seorang pelajar PhD di bidang pengajian Islam turut mengakui kebenarannya, malah memberikan bukti dengan pengangguran beliau sebagai pelajar dibidang agama selepas tamat menyempurnakan pengajian diperingkat Sarjana Muda (Master). Katanya, beliau menganggur hampir 2 tahun.

Tapi cerita itu tidak sedikit pun mematahkan hati para pelajar di bidang pengajian Islam untuk terus bergelar mahasiswa di sektor pengajian Islam.

Mungkin beberapa faktor menjadi sebab kebanjiran pelajar pengajian Islam antaranya:
1- Mudah mendapat tajaan termasuk zakat dan sumbangan.
2- Kos yuran yang murah berbanding pengajian di bidang lain.
3- Kesedaran.

Bahasa Arab, Feqh mahupun Usuluddin, masing-masing punya kelebihan untuk dikedepankan. Saya pula memilih bidang pengajian Islam sebagai asas untuk kehidupan. Dengan kenakalan ketika sekolah dahulu, mungkin saya perlukan asas agama untuk terus memandu hidup, sebab ceramah sana-sini tidak pernahnya masuk ke kepala, ada sahaja yang hendak membantah.

Jadi saya memilih untuk merasa sendiri bagaimana suasana untuk berada bersama-sama sebaris dengan agamawan-agamawan yang lain. Pada saya, cukuplah sekadar memandu diri, tetapi jika dapat dikongsikan kepada orang ramai, ia merupakan perkara yang tepat untuk dilakukan.


PENGKHUSUSAN BIDANG

Ironinya, pelajar pengajian Islam perlu mempelbagaikan kemahiran diri. Bukan sekadar ilmu agama, tetapi juga ilmu-ilmu tambahan. Ada banyak bidang yang boleh diceburi, jika berniat untuk ke sektor pendidikan, maka menjadi pakar dalam cabang ilmu seperti perbandingan agama, qawaid, usul feqh, bahasa dan lain-lain lagi boleh dikuasai.

Tetapi berbanding kepakaran yang diceburi di bidang lapangan mungkin juga boleh menjadi pilihan. Hairannya, apabila 'meletup' seseorang personaliti agama di sesuatu bidang, maka berbusu-busulah pelajar agama mengambil bidang tersebut. Sebagai contoh bidang ekonomi. Sedangkan banyak lagi bidang keperluan yang perlu dikaji sendiri oleh pelajar agama, untuk melihatkan keperluan masyarakat yang memerlukan kita selaku pelajar pengajian agama untuk terus membantu dalam beberapa sektor utama yang memerlukan kita.

Sebagai contoh, menguasai bidang feqh kosmetik, feqh makanan & minuman, feqh medic, feqh dakwah, guaman, bahkan bidang pemikiran seperti Institut Sosial Malaysia dan Institut minda juga mungkin memerlukan kepakaran pelajar agama untuk memasuki bidang-bidang tersebut. Bagitu juga dengan Institut-institut bahasa seperti pusat terjemahan negara, badan-badan Ngo, juga memerlukan kepakaran bahasa. Bahkan ekonomi sahaja masih terbahagi lagi kepada cabang-cabang kepelbagaian bidang seperti perancangan kewangan Islam yang dilihat kurang kepakaran berbeza dengan panel syariah kewangan, begitu juga campurtangan dalam undang-undang kewangan Islam, perlu dilihat lebih serius. Hatta sektor binaan juga memerlukan tenaga daripada pelajar pengajian Islam.

Kerjaya itu adalah sunnatullah, sesuai dengan konsepnya, siapa usaha dia dapat. Oleh itu pemilihan bidang yang tepat merupakan salah satu usaha, bahkan pelbagaikan kemahiran merupakan ketepatan penilaian dalam kehidupan. Bukan berserah semata (tawakkal).

Dan saya fikir mungkin banyak lagi bidang yang perlu dilihat bukan sahaja perlu ditunggu untuk mana-mana personaliti 'meletup' terlebih dahulu, bahkan selaku pelajar pengajian Islam perlu melihat dengan keluasan bidang yang mampu memberi manfaat kepada masyarakat sejagat selari dengan kemajuan dan kemodenan yang semakin hari semakin pelik masalah-masalah agama yang berlaku.

Untuk itu, yakinlah dengan pilihan sendiri, apalah gunanya belajar hanya untuk diri sendiri, lebih baik jika dapat dimanfaatkan kepada masyarakat dan negara untuk pembangunan ummah. Rezeki adalah milik Allah swt, kesukaran mendapat kerja hanyalah satu mitos.

Sebagai bukti, InsyaAllah jika berkesempatan saya akan menulis pengalaman-pengalaman saya di sektor pekerjaan selaku pelajar pengajian Islam.

Firman Allah swt:

Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik- baik Penolong.

Al-Hajj [22] : 78

WaAllahu a'alam...

DEMO oh DEMO!!!


BERSIH kian hampir, Pelbagai isu dipermainkan sebagai provokasi kepada kempen untuk menggalakkan penyertaan tidak kurang juga halangan dengan menakut-nakutkan.

Saya tidak mahu untuk berbicara dengan panjang lebar, kerana kenyataannya hampir jelas, telah ramai agamawan yang berbicara tentang hukum secara panjang lebar dengan hujah dan dalil yang didampingkan untuk sokongan kekuatan hujah.

Namun sedarkah kita, demonstrasi BERSIH dicetuskan oleh seorang individu yang tidak pernah menunjukkan rasa mahu menyokong Islam.

Buktinya daripada beberapa individu yang pernah melawan kes dimahkamah bahkan juga pada pelajar undang-undang yang mungkin pernah membaca kes-kes berkaitan yang melibatkan pembelaan dan pendakwaan 'beliau'.

Sebagai umat Islam kita perlu cakna dan MESTI mengetahui sebab berdemonstrasi. Semestinya untuk menentang kezaliman dan BUKANNYA membantu penentang-penentang Islam.

Tiada Tahaluf Siasi bersama mereka yang menentang Islam, tiada kerjasama kepada kekufuran. Walaupun sesetengah pendapat ulama' mengatakan harus bersama mereka yang kafir tetapi adil berbanding mereka yang Islam tetapi zalim, namun tiada kompromi kepada kafir yang menentang Islam.

Mengambil iktibar daripada pemilihan tentera yang diizinkan untuk berperang yang telah dilakukan oleh pejuang Islam terkemuka Salahuddin al-Ayubi, MAKA SAYA MENYERU BAHAWA UNTUK KITA SAMA-SAMA TERLEBIH DAHULU UNTUK MEMBERSIHKAN HATI SEBELUM TURUN UNTUK MEMBERSIHKAN KEZALIMAN, supaya agenda demo BERSIH ini mendapat pertolongan Allah swt.

Betulkan niat, bukan untuk suka-suka, membazir masa, tetapi untuk sesuatu yang bermakna sebagai permulaan membangkitkan semula Islam yang hampir terkubur dek kerana orang Islam sendiri.

Demo itu bersih, tetapi hati yang kotor boleh menyebabkan dosa tertimpa kepada individu tertentu.

Buktinya, hadith masyhur "setiap amalan bermula dengan niat ..... "

Sebab hadith ini adalah ketika berlakunya hijrah, bergantung kepada niat, hijrah itu tidak salah pada asalnya, tetapi individu tersebut sahaja yang akan ternilai dek kerana niatnya.

Katakan YA pada BERSIH.
Katakan TIDAK pada Ambiga.

INGAT!!! Salah niat, demo ini boleh bertukar menjadi haram...

WaAllahu a'alam...

Motivasi Isra' Mikraj.



Ringkasnya, tidak perlulah untuk saya ingatkan kepada anda apa itu Isra' Mikraj. Tentunya perjalanan Baginda saw bertemu Allah swt banyak diceritakan kepada kita oleh agamawan yang merungkai banyak kisah-kisah yang terjadi sepanjang perjalanan baginda saw juga peristiwa-peristiwa yang memperlihatkan keagungan kuasa Allah swt sebagai renungan dan pengajaran.

Setengah pendapat mengatakan bahawa Isra' Mikraj baginda saw merupakan satu suntikan semangat kepada baginda saw sesuai dengan kesedihan yang telah menimpa baginda berturut-turut, sehinggakan dinamakan tahun berlakunya Isra' Mikraj itu sebagai tahun kesedihan buat baginda saw.

Namun, disebalik peristiwa itu, Allah swt telah mangakhirkan peralanan tersebut dengan sebuah tanggungjawab buat umat baginda saw, tidak lain dan tidak bukan ialah SOLAT.

Mengambil daripada peristiwa ini, menunjukkan bahawa:

1. Solat merupakan antara jalan untuk menghilangkan kesedihan.

Adakalanya kita seperti membuntu apabila mengalami kesedihan, maka solat antara kaedah yang sangat sesuai untuk kita meluahkan rasa sedih dan meletakkan segala daya kepada sang pencipta untuk memberikan petunjuk dalam meneruskan kehidupan sebagai hambaNya yang soleh.

2. Apabila kita ditimpa kesedihan, lakukan benda yang menggembirakan sebagai pemujuk hati, lalu bersedia untuk meletakkan beberapa tanggungjawab pada diri.

Contohnya, jika sedih kerana tidak mendapat markah cemerlang, solatlah dan berdoa untuk mencari hikmah, lalu lakukan beberapa perkara yang mungkin boleh menyeronokkan diri seperti bersiar-siar atau meluangkan masa dengan orang yang kita suka, lalu apabila telah selesai semuanya, maka letakkan tanggungjawab pada diri sama ada membanyakkan membaca atau melebihkan latihan.

3. Membandingkan kesedihan.

Mungkin kita mengatakan bahawa kesedihan itu memeritkan, sehingga kita merasakan kesedihan itu seperti hilangnya kita dari punca kehidupan seperti sudah tiada apa lagi yang perlu dilakukan di dunia, dan seolah-olah dunia ini sudah tidak bermakna, tidak adil dan sebagainya.

Sedangkan, kesedihan itulah merupakan asbab untuk kita bermuhasabah, terlalu gembira, hati akan keras, kesedihanlah yang akan meluluhkan hati untuk redha dan menjadi hambaNya yang bersyukur sekaligus menanam rasa untuk menghargai nikmat.

Melihat kepada baginda saw yang diperlihatkan oleh Allah swt akan beberapa kejadian termasuklah yang berlaku di syurga dan neraka. uga dipertemukan dengan para nabi sebelum baginda saw sebagai perbandingan.

Maka sekiranya kita menghadapi musibah, kita hendaklah melihat sekeliling kita bahawa mungkin ada lagi individu yang diuji oleh Allah swt yang lebih perit ujiannya jika hendak dibandingkan

Maka, jadikan peristiwa Isra' Mikraj sebagai motivasi pemangkin diri untuk terus menjadi hambaNya yang soleh dan sentiasa bersyukur.

Tidak ada erti penamat dalam kehidupan selagi kurniaan nyawa masih diberi Allah swt, perjalanan mesti diteruskan walaupun pahit datang menyinggah dan berlalu pergi

WaAllahu a'alam...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...