Advanced Search

Custom Search

Followers

Dengan Nama Allah swt; Memimbing Kekeliruan Remaja Mumayyiz.

Mumayyiz, seseorang yang mampu untuk membezakan di antara yang baik dan yang buruk.

Ketika itu saya hampir sahaja mencecah ke umur 12tahun, tetapi masih kuat diingatan saya mengenai guru di Sekolah Rendah Agama yang mengatakan kami (merujuk kepada satu kelas) sudah pun dikira mumayyiz walaupun ada dikalangan kami yang masih belum baligh.

Saya tertanya-tanya, apakah itu mumayyiz, guru saya hanya menjawab bahawa mumayyiz itu adalah individu yang sudah mampu untuk membezakan di antara yang baik dan buruk samada untuk dilakukan atau untuk ditinggalkan.

Saya seperti tidak berpuas hati, sebabnya pada masa itu saya fikir saya masih lagi belum mampu untuk membezakan di antara yang baik dan buruk, sedangkan guru saya telah mengatakan kami yang baru berusia 12tahun sudah pun bergelar mumayyiz.

Betul, saya memang tidak faham dengan kata-kata guru saya mengenai mumayyiz, kerana pada waktu itu saya masih belum mampu untuk membezakan antara perkara baik dan buruk seperti yang dimaksudkan oleh guru saya tersebut.

Itu kisah dulu, ketika zaman persekolahan saya.

tetapi kini, dengan umur yang bukan sahaja hampir mengakhiri zaman remaja, bahkan sudah boleh bergelar bapa jika sudah sampai serunya, bersyukur kepada Allah swt kerana saya diberi kefahaman sedikit demi sedikit mempelajari untuk menempuh hidup sekaligus mengenali erti mumayyiz yang sebenar.

Entah bagaimana, saya sangkakan hanya saya sahaja yang terpinga-pinga di zaman sekolah rendah dahulu untuk memikirkan apa itu mumayyiz, tetapi rupa-rupanya masalah ini juga boleh dikatakan turut membelengu semua anak-anak yang sudah muayyiz.

Sehinggalah saya ditanya oleh pelajar-pelajar saya mengenai mumayyiz ini, tidak setakat itu, remaja yang belasan tahun, hatta umurnya sudah mencecah 20tahun pun masih tertanya-tanya apakah maksud disebalik kemampuan manusia untuk membezakan di antara yang baik dan buruk. Dan dari situ baru saya tahu bahawa saya tidak keseorangan terpinga-pinga untuk memahami maksud sebenar mumayyiz.

Memang mumayyiz bukan difokuskan kepada mereka yang bermula umur 12tahun, tetapi secara mudahnya peringkat umur mumayyiz adalah begitu. Cumanya, nafsu anak kecil yang terbawa-bawa oleh adik-adik kita membuatkan mereka kadang kala terlajak dalam menafsirkan perkara baik dan buruk. Sebab itu kadang kala mereka terlajak perbuatan melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Mungkin kita juga begitu di zaman persekolahan dahulu.


DENGAN NAMA ALLAH SWT




Inilah yang saya katakan kepada mereka, untuk mengenal pasti sama ada sesuatu perkara yang ingin dilakukan adalah baik ataupun buruk, KUNCINYA adalah dengan lafaz nama Allah swt. Bismillah hirrahman nirrahim.

Ya, mulakan sesuatu perkara itu dengan lafaz bismillah, ramai yang mengetahui fadhilat memulakan pekerjaan dengan lafaz mulia ini, tetapi tidak ramai yang mengetahui hikmah disebalik pembacaannya untuk melakukan sesuatu perkara, kerana tidak mungkin kita akan melakukan perkara yang buruk dimulakan dengan nama Allah swt.

Ada ke orang yang apabila dia nak membunuh dia baca bismillah, lepastu dia pun bunuh orang...?

tiada...

Ada ke orang yang apabila nak berzina dia akan mulakan dengan bismillah, lepastu dia pun berzina...?

tiada...

Ada ke orang yang apabila dia nak sentuh tangan orang yang bukan dari ahli keluarganya (yang mahram) yang mungkin kononnya kekasih dia akan mulakan dengan bismillah...?

tiada...

Ada ke orang yang apabila dia nak mencarut kepada kawannya yang lain dia akan mulakan dengan lafaz bismillah...?

tiada...

Hatta, jika perkara itu boleh dimulakan dengan bismillah seperti mandi sungai, sedangkan ibu atau bapanyanya melarang dia untuk mandi di sungai, maka secara automatik, lafaz bismillah tidak terbaca sebelum terjun ke sungai.

Lihat, inilah panduan kita untuk membezakan antara perlakuan baik dan buruk, hanya dengan lafaz bismillah hirrahman nirrahim sudah cukup untuk membimbing kita mengenali yang mana satukah perbuatan yang baik untuk dilakukan dan yang mana satukah perbuatan yang buruk untuk ditinggalkan.

Ingat, kerana tidak mungkin kita akan memulakan sesuatu pekerjaan, perlakuan yang buruk dimulakan dengan lafaz nama Allah swt bismillah hirrahman nirrahim.

Semoga ini menjadi panduan buat kita semua.

WaAllahu a'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...