Advanced Search

Custom Search

Followers

Kontroversi Dato' Pakar Motivasi.

Mendengar pada isu terbaru yang melibatkan pakar motivasi terkemuka negara mengenai kenyataan beliau di akhbar tabloid sememangnya sesuatu yang memeranjatkan saya.

Saya tidak pasti sejauh manakah hangatnya isu ini berbanding isu-isu lain yang turut memenuhi muka-muka akhbar, suara radio dan kaca televisyen seperti isu 4 orang MP yang digantung selama 6 bulan, isu pluralisme, isu air, dan juga isu karbalah-syiah. Dan pastinya tidak sehangat berita-berita ini.

Menurut pembacaan saya, antara kenyataan Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah bin Kamsah yang melahirkan sedikit kontroversi adalah berbunyi

1- “Jangan memaksa dia (Suzie) terus berhenti daripada pekerjaannya sebagai pelayan pelanggan (GRO), sebaliknya beri masa untuk dia berubah”.
2- “Suzie boleh meneruskan pekerjaannya sebagai GRO, tetapi dalam masa sama dia hendaklah tidak reda melakukan kerja itu hingga mendatangkan kebosanan dan tidak seronok untuk bekerja lagi".

Anda boleh baca kenyataan lengkap beliau di sini(1) dan sini(2).

_______________________

Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah bin Kamsah merupakan pakar motivasi dalam pelbagai bidang dan sudut yang tersohor dan tidak asing lagi dikalangan kita rakyat Malaysia bahkan turut dikenali oleh mereka-mereka yang berada diluar dari negara Malaysia.

Namun kenyataan beliau disitu mungkin satu kesilapan yang tidak disengajakan kerana memang diakui sepanjang kerjaya beliau tidak pernah mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan. Bahkan jasa beliau dalam membangunkan masyarakat memang patut dipuji terutama kepada pembangunan motivasi rakyat Selangor.

Kemungkinan juga apa yang beliau maksudkan terdapat satu kesilapan percaturan komunikasi antara beliau dan akhbar tabloid tersebut.

Dan semuanya telah dijelaskan kembali kepada umum melalui kenyataan akhbar kedua yang menjelaskan maksud kenyataan akhbar pertama beliau.

Kita bersangka baik, mungkin di pihak beliau terdapat sedikit kesilapan method dakwah yang sepatutnya disesuaikan apabila melibatkan hukum-hakam dan hak Allah SWT.

______________________

Dalam kes seperti Suzie (GRO tersebut), sememangnya dia tidak patut dihina kerana kerjayanya.

Sabda Nabi junjungan yang bermaksud : "sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah mengubahnya dengan tangan, jika tidak mampu hendaklah dengan lisan, jika tidak mampu hendaklah dengan hati, dan ia (mengubah dengan hati) adalah selemah-lemah Iman".

Hati yang dimaksudkan di sini ialah membenci kemungkaran tersebut dengan hati dan bukan menghina, tetapi sekadar membenci akan perkara tersebut dalam maksud cuba untuk menjauhkan diri darinya.

Membenci dan menghina adalah dua maksud yang berbeza, benci hanya satu rasa hati untuk tidak kita mengikut jejak kemungkaran tersebut kerana rasa tidak suka kita pada perkara berkenaan, sebaliknya menghina merupakan perlakuan hati yang diikuti dengan cakap-cakap mulut.

Maka Suzie tidak patut dihina, bahkan yang kita patut benci juga adalah kemungkaran yang dilakukannya, bukannya membenci diri dia.

Cuma dari prespektif hukum perkara pertama yang Suzie patut lakukan adalah berhenti daripada kerja mungkarnya, kerana pekerjaanya adalah haram disi agama dan tiada 'illah (sebab) yang akan menghalalkan dia untuk terus bekerja sebagai GRo walaupun atas alasan dharurat.

Bantuan zakat dan Baitul Mal masih ada untuk menyara dirinya dan anak luar nikahnya, maka itulah pilihan utamanya sementara mencari pekerjaan halal.

Maka daripada itu saya menyeru 3 perkara:

1- Suzie silalah berhenti kerja dengan serta-merta dan segera bertaubat kepada Allah SWT.
2- Suzie segeralah mendapatkan perlindungan dan bantuan daripada badan-badan berkenaan, bahkan masyarakat yang mengenalinya juga dibebankan tanggungan untuk mendapatkan bantuan untuk Suzie.
3- Kesilapan tetap kesilapan, maka beristighfarlah kepada Allah SWT atas 'kenyataan beliau'.

______________________

p/s : rasa nak tergelak pun ada, bila terdapat wanita bermasalah sudah pasti bukan nama sebenarnya adalah Suzie. (",)
p/s : GRO mungin terdapat tafsiran yang pelbagai kerana penyambu tetamu juga adalah GRO. Cuma mungkin GRO kelab malam kita kenali sebagai pelacur.
p/s : teringat kembali kisah seorang menteri yang menghalalkan kerja pelacuran kerana dharurat, yang lebih menyedihkan ialah menteri tersebut mempunyai asas-asas agama yang dipelajari di timur tengah.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...