Advanced Search

Custom Search

Followers

Islam dan Iman; Ada Bezanya.

Puas saya mencari apakah beza di antara orang yang beriman dan orang Islam. Sebagaimana yang kita maklum, Islam ialah melaksanakan rukun-rukun Islam yang lima:

1. Mengucap dua kalimah syahadah.
2. Solat lima waktu.
3. Mengeluarkan zakat.
4. Berpuasa di bulan ramadhan.
5. Menunaikan haji pada waktunya.

Iman pula ilah meyakini dengan rukun-rukun iman:

1. Beriman kepada Allah swt.
2. Beriman kepada Malaikat-Malaikat Allah swt.
3. Beriman kepada Rasul-Rasul Allah swt.
4. Beriman dengan kitab-kitab Allah swt.
5. Beriman kepada hari kiamat.
6. Beriman kepada Qadar baik dan buruk.

Lalu apabila terdapat satu kata-kata yang berbunyi

1- "semua orang yang beriman itu adalah orang Islam, tetapi bukan semua orang Islam adalah orang yang beriman".

Terlintas difikiran saya, mengapa pula begitu?,

2- bukankah Iman kita selaku orang Islam akan berkurang disebabkan maksiat dan bertambah disebabkan amal ibadah?

3- Jadi ini bermakna orang Islam itu memang orang yang beriman, cuma sama ada imannya kurang, ataupun bertambah.

Ramai yang tidak mempersetujui kata-kata yang ke-3, YA, saya juga sangat bersetuju dengan kata-kata yang pertama (1), tetapi saya teringin sangat tahu apakah yang menyebabkan ia begitu? Apakah beza dan hakikat sebenar keduanya...?


Perbincangan Ilmiah

Perbincangan bersama pelajar arab yang selalu bersoal jawab dengan Doktor ketika sesi pembelajaran berjalan membuatkan saya tertarik untuk menyoal beliau dan jawapannya: Iman itu lebih tinggi daripada Islam, dan tidak semua orang mampu memiliki Iman. Islam itu berkaitan dengan perlakuan-perlakuan jawarih, dan Iman pula dalah berkaitan iqtikad di hati.

Saya membalas dengan contoh, dalam rukun Islam kita perlu mengucap dua kalimah syahadah dan Rukun Iman yang pertama adalah beriman kepada Allah swt.

Persolannya, jika kita tidak beriman kepada Allah swt, bagaimana kita akan sanggup untuk melafazkan kalimah syahadah? Sudah tentu kita melafazkan kalimah syahadah selepas diikuti dengan iman kepada Allah swt.

Jadi, bukankah ini bermakna Orang Islam juga adalah orang yang beriman?.

TIDAK, saya masih tidak berpuas hati, bukan itu jawapannya, hati saya masih kuat dengan kata-kata yang pertama, tetapi apakah beza keduanya...?

Perbincangan diteruskan lagi dengan seorang Imam di Masjid Mutah, Jordan. Beliau menjawab dengan jawapan yang hampir sama, Islam adalah perlakuan yang jawarih, manakala Iman sangat berkait rapat dengan hati yang sentiasa beriman kepada Allah swt.

Saya tidak berpeluang untuk bertanyakan Doktor pengkhususan AKIDAH sendiri, mungkin kerana masa dan pertembungan jadual sesama kami.

Akhirnya saya berfikir mungkin itulah jawapan yang sebenar, Islam adalah perlakuan dan Iman adalah keyakinan dan hati.

Walaupun hati saya masih tidak berpuas hati dengan jawapan tersebut, saya cuba untuk memujuk diri.


Menemui Jawapan

Dan sehinggalah saya ditakdirkan menghadiri kelas tafaqquh yang dikendalikan oleh Dr. Ridhuan yang turut membincangkan hadis sohih muslim berkaitan dengan Iman.

Ya, saya rasa mungkin itu jawapannya, memang benar. Semua orang yang beriman itu adalah orang Islam, tetapi bukan semua orang Islam itu adalah orang yang beriman.

KERANA kata kuncinya adalah satu, iaitu MUNAFIQ...

Munafiq juga adalah orang Islam, tetapi Islamnya adalah kepura-puraan untuk mengelirukan orang Islam yang lain. Orang munafiq hatinya tidak kepada Allah swt, MalaikatNya, KitabNya, RasulNya, Hari Qiamat, dan Qada' baik dan buruk.

Jadi, jika kita fikir kita orang Islam adalah orang yang beriman, maka lebih baik untuk kita muhasabah semula, Islamlah dengan sebenar-benar Islam, ISLAM YANG TIDAK DIUKUR HANYA PADA PERLAKUAN KITA DENGAN RUKUN-RUKUN ISLAM, kerana jika kita hanya beramal dengan rukun-rukun Islam semata, maka ternyata tidaklah ada bezanya antara kita dan orang Munafiq.

Maka hendaklah kita percaya dengan hati, dan meletakkan sepenuh i'tikad dan penuh rasa Iman kepada rukun-rukun Iman.

Semoga kita tergolong dalam golongan-golongan orang yang beriman.

Firman Allah swt:

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka, dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."
Al-Anfaal 8:2.

WaAllahu a'alam...

_________________

p/s: Kadang-kadang terfikir juga, kenapalah tak terfikir perkataan munafiq tue, sedangkan tahu je kot munafiq tue apa... :)

1 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum.. Saya ada satu persoalan yang ingin dikongsikan kat sini..

Soalan : Antara Islam dan Iman, yang manakah datang terlebih dahulu?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...