Advanced Search

Custom Search

Followers

Jangan Cepat Melatah wahai pemimpin Mega Hydro Ego!!!



Sekalung Tahniah dedikasi buat Nasrul Izad bin Mohd Isa atas perlantikannya melalui keputusan Majlis Syura Pemenang-Pemenang Pilihan Raya Kampus 08/09 sebagai Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, Malaysia sesi 2008/2009.

Sekali gus menjawab segala bentuk spekulasi sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab berhubungan isu ini.

Hebat benar kuasa MPM ini, masing-masing sibuk melantik diri sebagai penasihat tetuan susunan kabinet MPM yang baru. Bertekan-tubi sana-sini dengan kehangatan dan luahan di blog-blog yang sememangnya menjadi perhatian peminat kegiatan organisasi sebegini.

Saya kurang pasti samada isu sekarang ini ialah isu gila kuasa ataupun isu merebut kuasa daripada orang yang gila.

Para mantan dua insan ini pula tidak habis-habis bertelagah menunjukkan kepandaian hujah masing-masing untuk memenangi HANYA segelintir hati umat KUIS yang cakna pada setiap masa dan ketika.

Mantan yang terkini hanya mengambil pendekatan diam sebagai satu jalan yang terbaik, menyahut seruan Nabi, berdiam apabila kata-kata mampu merosakkan.

Mengapa perlu melatah?

Apa tidak cukupkah kesatuan yang tidak dibina di KUIS ini?, ditambah lagi dengan hirisan luka yang menanti untuk berkudis dan akhirnya bernanah. Bibit-bibit fitnah bakal menjadi satu perkhabaran popular masyarakat kampus. Satu set peruntukan otak yang tidak dapat difikirkan.

MEGA HYDRO EGO!!!

Istilah khas buat mereka yang kuat melatah. Semuanya hanyalah satu keseronokan yang disaluti emosi hanya untuk memperlihatkan kekuatan berbahasa. Andai kata seseorang itu sudah tidak suka pada sesuatu itu, maka sekiranya ia berbau wangi pun akan tetap dibenci. Hatta kalau orang itu mempunyai sifat sukai yang teramat, maka busuknya benda itu pun akan disukai dan digilai.

Hakikatnya, orang ketiga dalam perdebatan ini adalah makhluk yang suatu masa dahulu penuh iman dan tunduk kepada Allah taala dan tidak lagi selepas Adam itu dijadikan.

Barangkali mereka menghantar General mereka, kerana umat manusia yang seorang ini huffaz, yang seorang lagi Al-Hafiz... Padanlah keduanya...

Perkara ini cukup menggeletek orang atasan KUIS yang berdekah-dekah melihat gelagat Mantan yang dibayangkan umpama perlawanan tinju di PSP (Play Station Portable). Sangat kelakar...

Benar, masing-masing berhak bersuara, cuma jangan sumbang sudahlah, dan jangan lari p_???

Persoalannya ialah siapa yang bekerja di bawah siapa?

Mantan adalah masa lampau, dan mereka adalah masa hadapan, acuan tidak boleh di samakan. Biar mereka yang menentukan, mereka kini umpama sebuah keluarga, buruk dan baik itulah mereka. Bukankah keselesaan ditempat kerja merupakan asas profesional dalam gerak-tari pekerjaan?

Mungkin ada baiknya juga kata mantan presiden pada ucapan akhirnya di Majlis Syura tersebut. Bahawa beliau akan terus menasihati apabila di minta, dan akan terus menegur secara hikmah sekiranya terdapat mana-mana perkara yang sumbing.

Ya, memang benar bahawa spekulasi manusia itu berbeza. Sebagai contoh ada yang mengatakan saya ni macho, ada juga yang mengatakan bahawa saya ni kacak je, sekelompok yang lain pula mengatakan saya ni smart. Segelintirnya membantah, sebaliknya mengatakan saya ini hanya handsome. Apapun kata mereka, itu hanya spekulasi bersifat subjektif. Tidak mudah untuk memuaskan hati semua orang.

Andai benar kita membenci sesuatu, cuba selitkan perasaan sayang.
Andai benar kita terlalu menyintai, jangan lupa pada perasaan benci.
Agar akal kita mampu berfikir dan berkerja dengan penuh hemah.
Agar rasa benci itu tidak bertukar menjadi sayang.
Agar rasa sayang itu tidak bertukar menjadi rasa benci. Percayalah...

5 comments:

nory izecson said...

x usah menyalahkan student kuis jika mereka enggan bertanding sbg calon mpm..xingin mengulas dgn lebih lanjut d sini krn sdr past lebih mengerti sebab dan musabab knp prk kuis kali ini hambr dan lesu..bkn hndak menyalahkan mana2 pihak2..tp sblm sdr hndk mnuding jari pd student kuis yg sdh sekian lama bersabar dgn kerenah pihak pengurusan n seangkara dgnnya,tepuk dada tanya kesalahan sndri..

Penganalisis Minda said...

terasa ke???
benarlah apa yg dikatakan, bahawa saudari juga adlh seorang yg lemah, lesu, lembab? wallahualam...
he3...

Внукот said...

If you want to find out something about communist terror in the past, please visit me at:

http://babamitrajanka.blogspot.com

Fasihatun Najah said...

maaf nory..
btl tu penganalis minda...sy setuju dgn anda..mereka hanya tahu nk mrh kononnye dh byk bersabar tapi tak bangkit..tahu menyalahkan shj..

Anonymous said...

kenapalah masih ada yang nak berbalah........isu mpm nh...........penganalisis minda, sabarla dengan karenah mereka....
Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang beriman jiwa mereka dan harta mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga , (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah , maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga yang sedemikian adalah ) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah dalam Taurat , Injil dan Quran . Dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah ? Oleh itu bergembiralah dengan jualan kamu jalankan jual belinya itu , dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...