Advanced Search

Custom Search

Followers

'Mosque' is not the translation for word 'Masjid'...



Benarkah perkataan 'mosque' memberi erti kepada perkataan 'masjid'?

Setengah kajian mengatakan ia berasal daripada perkataan French iaitu mosquée, Old French iaitu mousquaie, Old Italian iaitu moschea, moscheta, Old Spanish iaitu mezquita, from Arabic masjid.

Berdasarkan sebuah buku, perkataan 'mosque' ini di ambil daripada perkataan 'mosquito' iaitu daripada bahasa Sepanyol. Ini kerana Raja Ferdinand iaitu Crusades melihat bahawa berkerumun penganut Islam di masjid di ibaratkan seperti berkerumunnya nyamuk-nyamuk.


Fakta ini pernah ditentang oleh setengah pendapat dengan mengatakan bahawa perkataan 'mosque' itu sebenarnya di ambil daripada bahasa Arab iaitu 'masjid'. Tiada makna lain.

Namun sehingga kini tiada fakta yang sohih mengenainya.

Apa yang penting, saya tidak mengiktiraf perkataan 'mosque' ini sebagai terjemahan dalam 'english language' yang membawa maksud 'masjid'.

Bagi saya, masjid tetap masjid, tiada perkataan khas walaupun tempat ibadah agama lain seperti church dan temple itu ada.

Seperti perkataan 'nasi lemak' yang tidak diterjemahkan, mereka mesti mengiktiraf 'masjid' sebagai kata khas bagi rumah ibadat kepada mereka yang beragama Islam.


So, letz go to the Masjid!!!

Jangan Cepat Melatah wahai pemimpin Mega Hydro Ego!!!



Sekalung Tahniah dedikasi buat Nasrul Izad bin Mohd Isa atas perlantikannya melalui keputusan Majlis Syura Pemenang-Pemenang Pilihan Raya Kampus 08/09 sebagai Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, Malaysia sesi 2008/2009.

Sekali gus menjawab segala bentuk spekulasi sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab berhubungan isu ini.

Hebat benar kuasa MPM ini, masing-masing sibuk melantik diri sebagai penasihat tetuan susunan kabinet MPM yang baru. Bertekan-tubi sana-sini dengan kehangatan dan luahan di blog-blog yang sememangnya menjadi perhatian peminat kegiatan organisasi sebegini.

Saya kurang pasti samada isu sekarang ini ialah isu gila kuasa ataupun isu merebut kuasa daripada orang yang gila.

Para mantan dua insan ini pula tidak habis-habis bertelagah menunjukkan kepandaian hujah masing-masing untuk memenangi HANYA segelintir hati umat KUIS yang cakna pada setiap masa dan ketika.

Mantan yang terkini hanya mengambil pendekatan diam sebagai satu jalan yang terbaik, menyahut seruan Nabi, berdiam apabila kata-kata mampu merosakkan.

Mengapa perlu melatah?

Apa tidak cukupkah kesatuan yang tidak dibina di KUIS ini?, ditambah lagi dengan hirisan luka yang menanti untuk berkudis dan akhirnya bernanah. Bibit-bibit fitnah bakal menjadi satu perkhabaran popular masyarakat kampus. Satu set peruntukan otak yang tidak dapat difikirkan.

MEGA HYDRO EGO!!!

Istilah khas buat mereka yang kuat melatah. Semuanya hanyalah satu keseronokan yang disaluti emosi hanya untuk memperlihatkan kekuatan berbahasa. Andai kata seseorang itu sudah tidak suka pada sesuatu itu, maka sekiranya ia berbau wangi pun akan tetap dibenci. Hatta kalau orang itu mempunyai sifat sukai yang teramat, maka busuknya benda itu pun akan disukai dan digilai.

Hakikatnya, orang ketiga dalam perdebatan ini adalah makhluk yang suatu masa dahulu penuh iman dan tunduk kepada Allah taala dan tidak lagi selepas Adam itu dijadikan.

Barangkali mereka menghantar General mereka, kerana umat manusia yang seorang ini huffaz, yang seorang lagi Al-Hafiz... Padanlah keduanya...

Perkara ini cukup menggeletek orang atasan KUIS yang berdekah-dekah melihat gelagat Mantan yang dibayangkan umpama perlawanan tinju di PSP (Play Station Portable). Sangat kelakar...

Benar, masing-masing berhak bersuara, cuma jangan sumbang sudahlah, dan jangan lari p_???

Persoalannya ialah siapa yang bekerja di bawah siapa?

Mantan adalah masa lampau, dan mereka adalah masa hadapan, acuan tidak boleh di samakan. Biar mereka yang menentukan, mereka kini umpama sebuah keluarga, buruk dan baik itulah mereka. Bukankah keselesaan ditempat kerja merupakan asas profesional dalam gerak-tari pekerjaan?

Mungkin ada baiknya juga kata mantan presiden pada ucapan akhirnya di Majlis Syura tersebut. Bahawa beliau akan terus menasihati apabila di minta, dan akan terus menegur secara hikmah sekiranya terdapat mana-mana perkara yang sumbing.

Ya, memang benar bahawa spekulasi manusia itu berbeza. Sebagai contoh ada yang mengatakan saya ni macho, ada juga yang mengatakan bahawa saya ni kacak je, sekelompok yang lain pula mengatakan saya ni smart. Segelintirnya membantah, sebaliknya mengatakan saya ini hanya handsome. Apapun kata mereka, itu hanya spekulasi bersifat subjektif. Tidak mudah untuk memuaskan hati semua orang.

Andai benar kita membenci sesuatu, cuba selitkan perasaan sayang.
Andai benar kita terlalu menyintai, jangan lupa pada perasaan benci.
Agar akal kita mampu berfikir dan berkerja dengan penuh hemah.
Agar rasa benci itu tidak bertukar menjadi sayang.
Agar rasa sayang itu tidak bertukar menjadi rasa benci. Percayalah...

Lemah, Lesu, Lembab...



3 L, lemah, lesu dan lembab... Memang kasar jika sifat ini ditujukan khas kepada insan yang bernama manusia. Namun inilah hakikatnya yang dapat dikatakan kepada mahasiswa KUIS yang kian membimbangkan. Melalui perdebatan, perbincangan dan pemerhatian pada forum hujah yang lalu hanya dapat menghasilkan HANYA tiga kalimah ini. Tiada kata-kata yang lebih indah yang terpancul daripada tiga ahli panel tersebut.

Diskusi yang penuh berhemah ini berjalan dengan lancar dan jayanya tanpa sebarang perkara yang tidak diingini pun yang berlaku. Inilah yang kita inginkan, pertengkaran yang dibisingkan untuk kepentingan bersama tanpa sebarang resolusi bersifat peribadi.

Ahli panel dengan sedikit emosi meluahkan sedikit kekesalan dan perasaan hambar terhadap mahasiswa KUIS yang tidak lagi berlumba-lumba untuk bersaing. Apakah puncanya?

Satu persoalan yang tidak dapat dirungkai secara meluas. Mungkin benar apa yang dikatakan oleh salah seorang ahli panel yang mengatakan bahawa ketiadaan kesatuan yang dinamakan pro aspirasi, mahasiswa mahupun pembangkang menyebabkan mahasiswa KUIS lemah dan lesu.

Bak kata seorang pensyarah, lemah-lembab (asal daripada kalimah lemah-lembut)

Bila diteliti semula, kesatuan itu sebenarnya dapat dicipta melalui pelbagai kaedah, sedangkan 36 persatuan yang wujud di KUIS ini pun tetap tidak dapat memenuhi 19 kerusi PRK yang dipertandingkan. Apakah mereka juga bukan satu kesatuan?

Apa gunanya kesatuan yang ingin terus dibentuk, sedangkan kesatuan yang sedia ada masih gagal mencipta sejarah untuk melahirkan aspirasi yang terbaik. Mahasiswa KUIS harus mengambil berat, mungkin kerana disiplin diri yang gagal dibina terhadap tuhan Rabbul Izzati menjadi sebab utama kepada ketiadaan disiplin para mahasiswa KUIS.

Sibuk bercita-cita untuk graduate atas nama 'U'. Sibuk pula pertikai yuran yang bakal melambung tinggi. Tetapi masih malas nak bergerak dan bertindak...

Come on lah student... Your laziness actually are highest than a peak...

Mungkin juga KUIS ini merupakan sebuah hospital, yang mana IbuBapa yang sudah tidak tahan melihat kerosakan anak mereka maka mereka menghantar ke KUIS untuk dipulihkan. Walhal, hanya yang benar-benar ingin pulih sahaja yang akan pulih...

Katak di bawah gelas...

Mereka nampak apa yang yang terjadi disekeliling mereka, namun tidak mahu untuk bertindak ATAU mereka tahu apa yang terjadi di sekeliling mereka, namun MALAS YANG AMAT untuk bertindak...

KINI LAUNGAN TAKBIR ITU HANYALAH SATU BUDAYA BAGI MASYARAKAT MELAYU YANG BERTUJUAN HANYA UNTUK MENUNJUKKAN KEKUATAN MEREKA. WALHAL...???

Datang Berduyun


Bersempena dengan PRK KUIS kali ke-11 ini, sengaja saya untuk tidak memberi sebarang komen mengenainya kerana melihatkan peluang dan ruang yang diberikan kepada saya untuk menjadi provoker perdebatan antara tiga pimpinan dalam membicarakan mengenai isu semangat, jati diri mahasiswa KUIS, kontroversi, dan segala macam spekulasi pada PRK KUIS kali ini...
Datanglah beramai-ramai...







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...