Advanced Search

Custom Search

Followers

Aura 'Power' Formula Ciptaan Sendiri

Merujuk kepada persoalan adik Hafiz yang bertanyakan mengenai kaedah untuk mengingat subtopik secara mudah. Perbincangan ini sebenarnya tidak akan lari daripada aspek hafalan yang berkaitan minda untuk mengingat sesuatu perkara.

Sebelum kita pergi jauh, abang rasa baik adik Hafiz tahu dan berusaha untuk mengelakkan diri daripada perkara-perkara yang boleh menyebabkan ingatan kita lemah secara langsung. Hafiz mungkin boleh bertanyakan kepada guru dan ustaz berkaitan formula-formula untuk menguatkan ingatan. Namun sebagai muslim, aspek makanan dan peribadi merupakan unsur utama dalam Social and Intelligent Quotient yang perlu diberi perhatian tinggi. Aspek makanan contohnya seperti kurangkan makanan yang berunsur masam, aspek peribadi pula ialah kurangkan bercakap benda-benda yang merepek dan kurangkan juga bergelak besar. Juga penting bagi seorang lelaki ialah mengelakkan diri daripada kencing secara berdiri dan kencing ke takungan air yang tidak mengalir.

Spiritual Quotient muslim juga sama sekali jangan dilupakan, iaitu solat lima waktu. Andai kata tertinggal, ia mesti di khodo', jangan dibiarkan sahaja.

Kalau Hafiz mampu melakukan, ikutlah kaedah Imam Syafie ketika beliau menuntut ilmu iaitu berwuduk dan solat sunat 2 rakaat sebelum belajar. Adab kepada guru juga jangan dilupa supaya ilmu yang dipelajari itu benar-benar mudah 'masuk' ke dalam dada kita. Walaupun guru itu bukan muslim, adabnya tetap ada.

Namun secara faktanya, otak kita mampu menerima dan menyimpan sesuatu yang dilakukan sebelum kita tidur. Sebab itu sekiranya Hafiz pernah melihat samada adik ataupun saudara-mara yang kecil dalam keadaan menangis dan akhirnya tertidur, maka dapat dilihat disitu bahawa dia akan menangis ketika dia berada dalam keadaan tidur, atau dalam kata mudahnya ialah mengigau tangisan. Tahu kenapa? kerana otak dia telah di 'set' untuk menangis.


Peta Minda yang berwarna-warni juga merupakan salah satu kaedah untuk mudah mengingat.

Maka 'set' kan juga otak kita dengan sesuatu pelajaran sebelum kita tidur. Tidak dinafikan bahawa peta minda, nota ringkas, kaedah abstrak, kaedah akronim dan sebagainya banyak membantu dalam mengingat secara pantas. Namun abang masih mencadangkan kepada Hafiz supaya membaca subtopik tersebut sebelum hafiz tidur, jangan beratkan otak, baca sahaja dan tidak perlu untuk menghafal. Sekurang-kurangnya sejam sebelum tidur. Bangun keesokan pagi diwaktu subuh, pastikan hafiz meneguk segelas air suam lalu solat, dan mengaji walaupun sedikit, seperti biasa. (kalau tidak biasa maka biasa-biasakanlah)

Pada ketika itu, sistem hadaman akan mula membuang 'toksik' yang semalam (buang air besar), dan Hafiz akan dapat rasakan yang otak sedikit ringan selepas pembuangan 'toksik' tersebut. Maka sesuailah pada ketika itu untuk Hafiz berwuduk, membaca dan cuba untuk mengingat semula apa yang Hafiz baca sebelum tidur tadi. Maka secara langsung subtopik itu akan mula tersimpan dan mudah untuk diingati kerana otak telah menerimanya sebelum tidur lagi. Kaedah ini juga sesuai digunakan para huffaz untuk menghafaz Al-Quran.

Ketika abang dan organisasi persatuan abang mengadakan lawatan berjumpa Tun Dr. Mahathir bin Mohamad di Yayasan Kepimpinan Perdana, kami ada bertanyakan mengenai rahsia Tun yang popular dengan kaedah fast reading beliau. Apa yang beliau jawab ialah, "tiada yang istimewa dalam kaedah ini, sesuatu perkara yang sering kali kita lakukan secara ulang dan mengulang, maka secara langsung kita akan terbiasa dan sinonim dengan perkara tersebut". Atau erti kata lainnya, formula membaca pantas akan mula tercipta oleh diri sendiri.

Kesimpulannya ialah, Hafiz perlu juga untuk membaca sub-sub topik tersebut secara berulang dan faham dengan apa yang dipelajari. Kerana, kajian yang abang lakukan membuktikan bahawa manusia sebenarnya mempunyai sifat istimewa masing-masing, formula adalah suatu ciptaan yang mesti dicipta oleh diri sendiri kerana situasi kita tidak sama dengan orang lain. Abang yakin, melalui kaedah 'kerap melakukan' maka Hafiz akan menjumpai dan mencipta secara sendiri formula istimewa untuk diri Hafiz.

Mengapa abang mengatakan demikian, kerana ada juga segelintir pelajar yang mudah untuk mengingati sesuatu selepas menunaikan solat zohor, ini kerana otaknya telah pun berehat sebentar dengan tidur selama 15 minit sebelum waktu zohor.

Abang doakan yang terbaik buat Hafiz. Hubungi abang sekiranya abang masih tidak menjawab persoalan hafiz. Remember, Be The Best for Allah. Sampaikan juga salam abang kepada family Hafiz, Wassalam...

1 comments:

Aizuddin said...

saye sbagai student medic,
memang banyak kena hafal,
secara praktikalnya,
asal ada masa untuk ulang apa yang dibaca baik ulang,
tak payah tangguh2,
kalau nak tambah kuat lagi berbincang dengan kawan time2 free.
tapi kena ada usaha la,
kalau nak rehat2,
susah sikit nak kuatkan ingatan tu melainkan memang 'gifted'.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...