Advanced Search

Custom Search

Followers

Peluang Khas Mahasiswa KUIS


Rata-ratanya perasaan untuk mengundi dikalangan Mahasiswa merupakan satu pengalaman pertama buat mereka. Proses pemilihan pimpinan ini dilihat amat mudah sekali sekiranya dipandang dengan mata kasar, sedangkan pemilihan ini merupakan satu kesan untuk sepanjang tahun pimpinan yang menjadi suara mahasiswa KUIS dengan pihak pengurusan atasan KUIS. Juga turut memberi kesan kepada pimpinan akan datang dan seterusnya.

Mahasiswa KUIS di nasihatkan supaya jangan terlalu gelojoh dan ghairah ketika hari mengundi yang bakal menjelma. Ini adalah peluang anda bagi memilih pemimpin pilihan anda. Walaupun anda melihatkan bahawa ia adalah satu proses pemilihan pimpinan pelajar, namun ia sebenarnya turut dihitung oleh tuhan yang maha kuasa. Para pemimpin yang terpilih, tidak terlepas juga kepada mereka yang memilih, semuanya merupakan satu hitungan yang akan menentukan kedudukan anda di sisi tuhan yang Esa.

MPM bukannya Majlis Publisiti Murahan seperti yang dihebahkan oleh mulut-mulut kudis yang tidak ketemu akan ubatnya, tetapi mereka adalah Majlis Perwakilan Mahasiswa yang mana mereka bukan sahaja wakil kepada mahasiswa, bahkan mereka juga merupakan orang tengah yang paling besar peluangnya untuk difitnah. Sekiranya sesuatu kesilapan itu berlaku di pihak pengurusan, maka MPM akan difitnah mahasiswa bahawa mereka tidak melakukan kerja, dan sekiranya kesilapan itu di pihak mahasiswa maka MPM akan difitnah oleh pengurusan dan mereka bermasam muka.

Tetapi atas dasar dan sikap profesional, segala tohmahan itu diselasaikan dengan cara yang amat profesional supaya semua spekulasi yang tidak tepat itu dapat diperbetulkan. Oleh itu, mahasiswa KUIS bukan sahaja perlu memberi sokongan terhadap kertas undi semata-mata bahkan bentuk sokongan itu perlulah berterusan.

Saya bagi satu antologi mudah. Anda bayangkan ditengah sebuah padang pasir yang gersang, terdapat seorang musafir yang sesat dengan sebuah kompas miliknya. Anda bayangkan bahawa musafir itu adalah diri anda, dan kompas itu adalah MPM. Ini kerana MPM itu adalah pencetus kepada perubahan dan semasa kerana mereka lebih mengetahui sesuatu fakta yang berkaitan berbanding Mahasiswa KUIS yang lain, tetapi anda adalah musafir tersebut yang menjadi penggerak kepada gerakan mahasiswa. Jika ini tidak berlaku, maka MPM dan mahasiswa dikatakan akan mati dipadang pasir tersebut yang tidak mempunyai sumber minuman.



Tiada gunanya sekiranya anda hanya menyokong sehari sedangkan MPM bekerja untuk setahun bagi tempoh pimpinan mereka. Sokongan Mahasiswa selaku penggerak amatlah diperlukan supaya fungsi MPM itu benar-benar mendatangkan kesan dan dihormati semua pihak. Pilihan raya adalah peluang khas untuk mahasiswa KUIS, sekiranya anda memilih pimpinan yang tidak 'sihat' maka di situ cerminnya bahawa mahasiswa KUIS itu tidak 'sihat'. Bahkan kecemerlangan dan idealisme mahasiswa yang cerdik pandai itu akan lebih menyerlah sekiranya pimpinan mereka itu adalah dikalangan yang terbaik.

Ayuh mahasiswa KUIS bersama-sama keluar mengundi untuk pemimpin yang terbaik, yakini pilihan anda, sekiranya Yahudi meletakkan cabaran bahawa kebangkitan Islam itu berlaku sekiranya Solat Subuh di masjid sama ramainya seperti Solat Jumaat, maka saya meletakkan cabaran bahawa kebangkitan mahasiswa hanya akan berlaku sekiranya slot dan program, juga aktiviti kemahasiswaan dibanjiri oleh mahasiswa-mahasiswa yang celik pemikiran pada setiap sesi dan ketika.

Ini adalah kenyataannya!!!

1 comments:

khalisah an nisa' said...

ya, betul sangat tu..alhamdlillah, mumtaz.sokong2...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...