Advanced Search

Custom Search

Followers

Tiada Ilmu yang berdiri tunggal.

Penguasaan dan kemahiran dalam sesuatu bidang sememangnya merupakan kepakaran yang memberikan 1001 manfaat. Namun kita perlu ingat, "SESUATU JENIS ILMU TIDAK MAMPU UNTUK BERDIRI TUNGGAL".

KEMAHIRAN KITA, BERHAJATKAN KEPADA NILAI TAMBAH ILMU DAMPINGAN.

Ini disebabkan oleh beberapa kelemahan insan yang bernama manusia. Walau apa jenis dan bidang ilmu sekalipun sememangnya ia tidak mampu untuk berdiri tunggal. Sebagai contoh, ilmu sains berhajatkan kepada ilmu matematiknya, kimia dan mekanikalnya, fizik dan bionya dan bermacam-macam lagi yang boleh anda perhatikan sendiri.

Dalam hal ini, ilmu bidang agama juga tidak terkecuali, dan fokus saya pada tajuk penulisan ini ialah ilmu yang berkaitan dengan bidang agama.


FEQH DAN FATWA

Persoalan utama ialah mengapa ulama' berselisih pendapat dalam sesuatu hukum?

Ini kerana ulama berselisih dalam MEMAHAMI NAS untuk meng ISTINBAT kan HUKUM.

Saya sangat menghormati dan memandang tinggi kepada beberapa individu yang mampu berfatwa dengan pelbagai hujah yang dibawa bersama untuk menyokong fatwa-fatwa mereka.

Izinkan saya mencelah dan bertanya, sejauh manakah anda pasti fatwa anda benar-benar seperti apa yang dimaksudkan dengan nas / dalil?

Sebab itu kita memerlukan syarahan ulama' dalam dalil-dalil supaya apa yang kita nyatakan tidak terdorong dengan hawa nafsu?

Mengapa saya katakan demikian? Kerana kita bukan nabi yang Maksum, kita hanya insan yang kadangkala terikut dengan hawa nafsu yang memang kadang-kala tidak mampu untuk membezakannya.


CONTOH ROKOK

Saya bagi contoh rokok. Kalau seseorang individu sukakan rokok, maka dengan sedaya upayanya dia akan mencari dan mengeluarkan hujah-hujah nas supaya rokok itu tidak haram.

Berbanding dengan mereka yang tidak sukakan rokok. Mereka akan sedaya upaya mencari dan mengistinbatkan hukum supaya rokok itu mesti dijauhi.

Sebaliknya bagi mereka yang bencikan rokok, mereka akan mencari dan mengeluarkan hujah-hujah nas supaya mengharamkan terus rokok tersebut.

Lihat, mereka cenderong kepada hawa.


TIADANYA ILMU YANG BERDIRI TUNGGAL

Berbalik kepada isu berkaitan, suka saya memberi pandangan bahawa jangan kita terlalu jauh berfatwa, sehingga kita lupakan pokok utama ilmu feqh. Apabila kita terlalu asyik menggunakan kaedah-kaedah feqh, Maqosid feqh dan sebagainya, adakalanya kita terlupa dengan ilmu utama feqh.

Ilmu feqh sendiri ada mengatakan bahawa Al-Quran mempunyai nas-nas yang terperinci dan nas-nas yang umum. Bahkan hadis-hadis pula ada yang mengandungi hukum yang sepakat dengan hukum al-Quran dan ada juga yang menjelaskan dan memperincikan keumuman Al-Quran (rujuk kitab Madkhal Li Dirosati Syariah Islamiah; Dr. Abdul Karim Zaidan).

Ini menunjukkan bahawa mensyarah al-Quran sendiri memerlukan hadis-hadis untuk menjelaskan maksud tersirat yang terkandung di dalamnya.

Kenyataan ini bukanlah bermakna al-Quran itu lemah kerana tidak boleh berdiri tunggal, tetapi ia disebabkan kita yang lemah untuk memahami ayat al-Quran.


FEQH BUKANLAH SEGALANYA

Kadang-kala saya juga terfikir, mengapalah orang mengatakan pelajar timur tengah ini apabila pulang ke rumah nanti akan dipanggil wahabi (wahabi punyai pelbagai tafsiran, saya bermaksudkan wahabi di sini ialah melarang keghaliban masyarakat malaysia)

Ya, ini jawapannya, mungkin kerana pelajar timur tengah terlalu panas dengan ilmunya, panas dengan ilmu feqh semata, yang mana kita lupa, ilmu feqh ini adalah ilmu yang terkemudian, sedangkan yang mendahuluinya adalah ilmu Akidah, dan ilmu dakwah. (lihat Toriq Dakwah Nabi)

Berpandangan jauhlah sebelum kita berfatwa, berfatwa juga ada adab-adabnya, hatta Saidina Omar r.a juga sangat menjaga fatwanya dengan meletakkan dirinya pada mereka yang bakal mengikut fatwa, iaitu dengan kadar orang yang menerima fatwa, "biqodari 'uqulihim" . Bukannya melihat kepada diri kita.

Jadi, merasai dan menjiwai itu lebih perlu daripada melihat dengan pandangan mata kasar.

Firman Allah swt dalam surah Al A'alaa:

"dan yang menentukan kadar (masing-masing) dan memberi petunjuk" 87:3

Penulisan saya ringkaskan, kerana saya enggan berhujah panjang.

WaAllahu a'alam...

p/s: saya merayu kepada pelajar-pelajar agama, kuasai juga ilmu akidah, ilmu dakwah dan akhlak, kerana feqh bukanlah segala-galanya...

3 comments:

Ibnu Roslan said...

Ariff, Ilmu Iqtisad jangan lupa jugak.. :)

*Penulisan menarik, ana suka point2 dia. Terbaik.

brader_antz said...

bia ringkas..yg pntg isi yg nk d smpi kn..:)

AriffSarip said...

Bersama-samalah kita turut mengetahui ilmu-ilmu dampingan, tidak dapat menguasai sekalipun cukuplah sekadar memahami... :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...