Advanced Search

Custom Search

Followers

Arabisasi.

Salam sejahtera, doakan perlindungan Allah SWT merahmati dan memayungi semua.

Jika selama ini aku hanya sekadar dengar dari mulut-mulut manusia yang berkata tentang bangsa arab, sekarang pancarannya tepat ke muka sendiri.

SubhanAllah, dengan perangai dan akhlak yang ditonjolkan jelas sekali sukar untuk aku tenung kembali kepayahan rasul junjungan Muhammad SAW dalam menegakkan syiar Islam di bumi syams ini.

Kewujudan kata ada berbunyi "jika Islam itu turun di muka bumi Malaysia, pasti semua manusia di muka bumi masuk Islam". Sangkaan itu mungkin tepat, tapi hati kecil ini menghasut dengan membenarkan kata-kata tersebut tetapi, mengecualikan bangsa arab untuk menerima Islam.

Ya, andai kata Islam turun di Malaysia mungkin satu dunia mudah menerima Islam, kecuali bangsa arab. Bukan sengaja untuk mengecualikan bangsa arab, namun lihat sahaja bagaimana akhlak dan bi'ah mereka, tidak dinafikan ada yang baik, tetapi bilangannya kecil sahaja.

Lihat sahaja pada majlis rasmi mereka, perjumpaan antara pelajar-pelajar bersama dengan Ketua Universiti (Naib Canselor), ROSAK, MUKTAMAD!!! Aku terfikir, sebab itulah universiti di negara-negara arab tidak ada konvokesyen, tidak ada juga MPP.

Kata-kata ini mungkin untuk menggambarkan betapa sopan santunnya rakyat Malaysia dalam memelihara agama. Akhlak yang digambarkan oleh pelajar Malaysia di negara-negara arab amat membanggakan bahkan mendapat pujian. Mana tidaknya, sebab bangsa mereka sendiri pun tidak sesopan pelajar Malaysia.

Bangsa arab badwi (kawasan pendalaman) pun ada berkata, "aku ingat selama aku hidup inilah Islam, tetapi rupanya aku jumpa Islam yang sebenar dengan melihat kepada pelajar Malaysia".

Syukran, terlalu tinggi pujian itu, Malaysia tidaklah sehebat mana, ada juga yang luntur akhlaknya, mungkin yang datang menemui mereka di sini adalah yang baik-baik belaka atau mungkin kerana akhlak kita jauh lebih baik dari mereka.

Mana tidaknya, ketika saat 'Doktor Jamiah' mereka yang hadir ke Malaysia dan memuji bangunan dan kemajuan Malaysia di hadapan pelajar-pelajar arab, hanya segelintir sahaja yang mempercayainya, selebihnya tidak.

Bayangkan, pujian itu datang dari seorang yang berpangkat Doktor falsafah dan orang arab sendiri, namun mereka masih tidak percaya. Saat itu kisah bagaimana Saidina Abu Bakar As-Siddiq RA membenarkan kata-kata Rasul SAW dalam peristiwa Isra' Mikraj perjalanan yang sangat jauh dalam masa satu malam membuatkan aku kagum kepada Saidina Abu Bakar RA yang begitu mudah mempercayainya, layaklah Allah SWT membenarkannya gelaran As-Siddiq.

Namun tidak dapat dinafikan, cucukan demi cucukan dari musuh Islam yang ingin merosakkan Islam melalui bangsa arab dilihat berjaya kerana arab terpengaruh dengannya, namun musuh Islam terlupa, selepas zaman kejatuhan Islam pada zaman Umaiyah, Islam dibangunkan semula oleh mereka yang bukan berbangsa arab antaranya adalah ulama-ulama feqh.

Allahu rabbi, kepayahan dakwah Rasulullah SAW kini kurasai.

Pada penulisan akan datang, saya akan buat satu perbandingan akhlak. WaAllahu a'alam...

Bersambung...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...