Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Menteri Perdana Negara Malaysia telah mengarahkan satu jawatankuasa untuk mengkaji tekanan terhadap kerja yang perlu dilakukan oleh guru-guru.
Guru-guru dikatakan tidak bekerja hanya sebagai pendidik malah turut dikatakan berperanan melakukan kerja-kerja pengkeranian yang pelbagai itu dan ini. Apatah lagi bagi sekolah-sekolah yang terlalu mengejar glamour dan kemasyhuran...
Dalam hal sebegini guru besar dan pengetua (kepala sekolah) berperanan tinggi dalam menangani tekanan guru terhadap kerja-kerja sebegini yang mana akhirnya seolah-olah memperjudikan nasib pelajar-pelajar yang akan terabai dari aspek pembelajaran. Mudahnya pelajar hanya diberi kerja yang banyak, lalu ditanda di dalam kelas bersama-sama pelajar dan menghukum pelajar yang tidak melakukan kerja.
Akhirnya aktiviti sedemikian akan memenuhi ruang dan masa yang diperuntukkan untuk sesi pembelajaran. Jadi di manakah letaknya sesi penerangan dari guru? Anda nilai sendiri...
Kekreatifan guru dikatakan amat penting dalam mengawal kelas pembelajaran agar ia nampak menarik dan menghasilkan suasana yang penuh minat, masalahnya (maaf berkata) tidak ramai guru-guru yang kreatif sebegini, bahkan puluhan tahun pengalaman dalam mengajar juga tidak mampu untuk menghasilkan guru-guru sebegini. Puncanya, (sensitif untuk dikatakan)
Saya pernah memasuki dunia perguruan dengan mengajar pada 3 situasi yang berbeza.
1. Pelajar pendidikan khas yang bermasalah dalam pembelajaran (kematangan berfikir tidak sama dengan umur, contohnya umur 12 tahun tetapi tahap pembelajarannya ialah untuk 9-10 tahun). Hyperaktif, pasif, disleksia termasuklah yang terencat akal.
2. Kelas perdana seperti kelas harian biasa.
3. Kelas pembelajaran agama untuk Sek. Ren Agama.
Pengalaman yang saya fikir cukup berharga sebelum memasuki dunia trainer dan consultancy. Dalam kes tekanan kerja guru saya berpendapat bahawa ia bergantung hebat kepada kepala sekolah. Salah sebuah sekolah ditempat saya mengajar cukup menyibukkan saya dengan kerja-kerja pengkeranian dan akhirnya saya akui ada masanya saya terlepas pandang untuk menumpukan penuh pada sesi pembelajaran dalam kelas (kesibukan sehingga terlupa untuk masuk ke kelas (",))
Antaranya, fail meja, fail guru, fail kelas, rekod keluar masuk kelas, rekod kehadiran pelajar, catitan bayaran dan ini tidak termasuk lagi untuk urusan program, tanda buku latihan, kretif modul pembelajaran dan aktiviti, kehadiran harian, rekod jumlah kehadiran pelajar, dan mungkin ada lagi yang tidak tersenari di sini. Ini yang menyebabkan terdapat kes yang menetapkan guru-guru sesi persekolahan petang 'punch out' pada pukul 7.00 petang. Kasihannya mereka.
Terdapat juga sekolah yang membuatkan saya cukup tenang untuk mengajar, kerja tidaklah terlalu banyak sehingga berlakunya tekanan bahkan keseronokkan mengajar membuatkan saya terasa sedih untuk meninggalkan sekolah tersebut. Tetapi saya terfikir bahawa begitulah kerja sebenar seorang guru, penumpuan penuh dapat dilakukan pada sesi pembelajaran, modul dicari untuk melakukan sedikit aktiviti bagi melahirkan susana kelas yang menyeronokkan sehingga meninggalkan kesan pada diri pelajar untuk tidak melupakan kelas tersebut.
Dari aspek yang lain kita sedar akan beberapa kepentingan tertentu, contohnya terdapat sebuah sekolah yang terlalu mengejar glamour sehingga guru-guru dipaksa untuk memikirkan caranya untuk mempromosikan sekolah. Pelik tetapi inilah hakikat yang berlaku pada sesetengah sekolah di Negara Satu Malaysia malah terdapat segelintir guru-guru yang terpaksa memikirkan cara dan urusan bagi mendapatkan dana untuk sesuatu program. (Belum lagi memikirkan masalah disiplin pelajar)
Jika dinilai semula, di sinilah juga bermulanya peranan Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG). PIBG yang sebenar bukan sekadar hadir meeting dan memberi pendapat dan memohon kelulusan untuk membenarkan anak-anak mengikuti program tambahan anjuran pihak sekolah. Bahkan jika benar terdapat sekolah-sekolah yang ingin mendapatkan tempat dan nama di mata negara kerja-kerja sebegini seharusnya dibantu oleh pihak PIBG dan mungkin turut dibantu oleh alumnai sekolah. Jika kerja-kerja pencarian dana, urusan program pun dilakukan guru maka jangan marahlah kalau anak-anak kita terabai.
Sepakat membawa berkat. Orang tua-tua dulu memang pandai berkata-kata kerana zaman dahulu ibu bapa turut membantu guru-guru menangani masalah anak-anak, kalau palajar ponteng sekolah ibubapa yang hukum, tidaklah pening untuk guru-guru memikirkan masalah disiplin pelajar.
Kini guru-guru tidak sahaja dibebankan oleh masalah pelajar, pengurusan sekolah malah masalah ibubapa juga tidak terkecuali termasuklah campurtangan mereka yang adakalanya memberi tekanan kepada guru-guru. Kes ibubapa tampar guru? banyak yang berlaku tetapi disunyikan, lalu berlakulah dendam, 'anak kau diabaikan'. Pada pandangan anda mungkin atau tidak hal sebegini akan berlaku?
Sedihnya, anak-anak akan terkapai-kapai mencari arah dan jalan hidup sedangkan kita pula masih terus berkelahi sesama sendiri yang akhirnya akan merugikan bangsa kita sendiri.
"Lantaklah anak cucu aku, aku dah mati nanti pandai-pandailah mereka hidup"
Andai semuanya berfikir sebegini, logiklah zaman kemusnahan dan bala akan berlaku.
Sama-samalah kita mohon perlindungan dan rahmat dari Allah SWT, mengapa perlu sombong dan angkuh dengan Allah? sedangkan mendidik, mengajar, memelihara anak-anak dan remaja perlu disertakan bantuan dan pertolongan dari Allah SWT.
"Maka Allah adalah sebaik-baik Penjaga dan Dia adalah Maha Penyayang di antara para penyayang"
Surah Yusuf : 64
Advanced Search
Custom Search
Followers
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment