Advanced Search

Custom Search

Followers

Idea Ke-8

Terima kasih atas maklum balas dan pandangan yang diberikan. Tahniah sekali lagi kepada saudara odeen, awrapurnama, khairul, mohd nasir, muhammad aiman dan saudari suhaila. Saya tidak pasti identiti anda, tetapi saya sentiasa mengharapkan pandangan daripada seorang ahli kajian jiwa. Apakah penulisan saya sebelum ini menunjukkan bahawa saya menyokong PPSMI ini? Mungkin saudara/i semua tidak dapat menyelami apa yang saya fikirkan. Apapun saya ingin meneruskan penulisan saya sebelum isu ini menjadi sejuk pada suatu hari nanti.

Sebenarnya saya melihatkan bahawa hal ini berpunca daripada aspek politik, menteri yang dilantik lahir daripada segerombolan manusia politik, makanya apabila hal ini mendatangkan masalah, secara langsung maruah politik itu dijaga dan diutamakan. Ego manusia, apatah lagi ego politik, mungkin mereka sedar kesilapan mereka, tetapi atas dasar politik mereka mendiamkan sahaja isu ini.

Di Malaysia pula saya melihat bahawa mereka yang ingin menjadi Perdana Menteri hendaklah merupakan individu yang pernah memegang ’post’ sebagai Menteri Pelajaran. Barangkali mereka fikir bahawa Perdana Menteri harus bertanggungjawab terhadap anak-anak bangsa yang dididik dengan cara mereka, tetapi sekiranya ia adalah satu latihan kepimpinan sebelum menaiki takhta Perdana Menteri, saya fikir lebih molek mereka mengembala kambing sekurang-kurangnya setahun.

Tiada jalan lain, Menteri Pelajaran seharusnya dilantik daripada seorang senator di dewan negara yang mempunyai kepakaran dan pengalaman yang luas dalam bidang pendidikan, sama ada berpangkat professor mahupun doktor falsafah. Bukan niat saya untuk mengecilkan kemampuan para menteri, tetapi mereka ini mempunyai komitmen lain iaitu jawatan di dalam parti.

Lihat sahaja kewujudan pra sekolah, sebuah idea daripada Menteri Pelajaran yang merupakan seorang senator bukan. Akhirnya kanak-kanak yang tidak berkemampuan dapat bersekolah sejak umur mereka 5@6 tahun awalnya.

Saudara odeen memberi contoh angkasawan SMSS yang berjaya ke bulan walaupun mempelajari MT dan SN dalam bahasa melayu. Saya tidak fikir begitu, sebenarnya SMSS berpeluang untuk mempelajari extra English’s class. Di mana? Di rumah beliau. Pertuturan bahasa dalam keluarga sedikit sebanyak membantu kanak-kanak untuk berbahasa. Tidak semua kanak-kanak yang mempunyai peluang seperti SMSS.

Pandangan saudara mohd nasir juga dilihat begitu menarik, membezakan maksud pelajaran dan pendidikan, malah menyeru agar berteraskan kepada agama yang mulia. Sebab itu saya melihat bahawa malangnya pendidikan moral itu diajar kepada murid yang bukan Islam sahaja, sedangkan murid Islam juga harus mempelajarinya. Projek JQAF juga tidak memuatkan nilai-nilai murni.

Akhirnya ibu bapa terpaksa mencari insentif lain untuk menambah nilai-nilai murni dalam diri anak-anak mereka kerana bukan semua kanak-kanak berpeluang mengikuti kelas pengajian Islam di KAFA@SRA, bahkan jika ada program anjuran berbentuk Islamik seperti perkhemahan ibadah juga tidak ramai ibu bapa yang dapat menyediakan anak-anak mereka ke sana, kerana kekangan wang ringgit.

Ironinya, saya melihatkan bahawa isu pendidikan dan pembelajaran adalah tanggungjawab bersama. Pendidikan itu harus diberi secara langsung oleh guru-guru dan yang utama adalah ibu bapa. Mungkin di sekolah ditekankan pembelajaran, tetapi sewaktu belajar itu wujudnya suasana pendidikan, kerana tanpa pendidikan anak-anak tidak mungkin dapat belajar.

Sekiranya berkesempatan saya akan mengulas lanjut isu keruntuhan akhlak kini yang semakin menjahanamkan remaja. Cuma penulisan kali ini fokus saya adalah PPSMI. Saya menyarankan agar PPSMI ini diteruskan tetapi diubah sedikit dari aspek perlaksanaan dan modul pembelajaran, bagaimana? Bergantung kepada kepakaran Menteri Pelajaran yang berpengalaman dalam bidang ini. Tidak sabar rasanya menantikan seorang Menteri Pelajaran yang baru.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...