Advanced Search

Custom Search

Followers

Tidak perlu confuse SahaBat atau Kawan.

Aku ditanyakan mengenai beza antara sahabat dan kawan. Maka aku tidak mampu memberikan jawapan yang tepat dalam memberi penjelasan yang pada pemikiran aku mungkin tidak memuaskan hati penyoal itu... tapi aku terfikir sejenak, ramai yang mengatakan bahawa sahabat itu adalah teman yang boleh dikatakan agak rapat jika dibandingkan dengan kawan... aku pernah dengar satu falsafah yang pada aku biasa didengari bahawa bukan semua kawan itu adalah seorang sahabat, tetapi seseorang sahabat itu pasti adalah kawan...


Pada aku, dua ini adalah satu perbezaan istilah yang sukar diterjemahkan secara literal mahupun konseptual. Orang melayu yang meminjam perkataan sahabat ni daripada orang arab iaitu ’sohabah’... dalam berkawan orang perempuan mungkin terlalu sensitif dan memandang serius, orang lelaki ada juga tapi peratusannya amat sedikit sekali dan kalau ada pun biasanya adalah mereka yang lahir awal dalam keluarga mereka...


Kita perlu ingat, berkawan ini adalah satu sosialiti manusia yang diciptakan sempurna, ada je orang yang tidak kisah bersahabat kerana dalam bersahabat manusia ini punyai dua jenis... pertama bagi mereka yang mencari sahabat, dan yang kedua mereka yang menunggu untuk dicari... agak bertuah bagi golongan yang pertama kerana hormon kematangannya giat lebih awal berbanding golongan kedua... amat bahaya bagi golongan pertama kerana jika ko cuba khianatinya maka adalah nahas bagi ko!!!


Nak tahu tak!!! Istilah ’karib’ itu adalah pada sesiapa sahaja yang kita rasa selesa untuk mendampinginya... cerita atau berkongsi masalah adalah perkara biasa, tapi karib itu adalah mereka yang boleh berterus terang pada apa saja yang dia hadapi... kalau ko minta tolong dia dan dia tidak boleh tolong, maka dia akan terus terang dan memberi idea untuk selesaikan problem ko... tapi kalau larikan diri sebegitu saja, makanya... emmm......


Pesanan aku cuma satu saja, dalam berkawan jangan terlalu memilih, yang jahat, of course di reject, kerana kadang kala kawan yang kita rasa tidak sesuai dengan kita adalah lebih elok dengan diri kita... aku bagi satu antologi mudah dalam satu bentuk cerita... cerita ini juga sesuai sebagai tips-tips memilih kawan dalam bersosial dan belajar...


Kisahnya bermula dengan seorang professor yang bernama jack william yang sedang membuat kajian terhadap tumbuhan hijau dalam perubatan... kajian yang dilakukan di sarawak secara berseoranagn itu memerlukan dia perlu untuk menyeberangi sungai dalam keadaan pagi yang masih gelap dan hujan yang renyai... dia menumpang dengan seorang penduduk tempatan yang kebetulan ingin menyeberangi sungai yang sama. Maka terjadilah sebuah dialog antara mereka...


Prof: emm... pak chik, dah lama ke pak chik duduk di sini?


Pak cik : dah lama dah prof, memang keturunan saya di sini.


Prof: pak chik tahu atau tidak ilmu biologi?


Pak cik: tak tahu prof, saya cuma tahu mendayung sampan.


Prof: ooo... sesungguhnya pak chik sudah kerugian 10% daripada kehidupan pak chik.

(bongkak lah plak prof ni kan, orang sains lah katakan)


Prof: pak chik tahu tak ilmu kimia?


Pak cik: tak tahu lah prof, tangkap ikan pak cik tahu lah.


Prof: ooo… kalau begitu pak chik sudah kehilangan 10% lagi dalam hidup pak chik kerana dengan kimia kita boleh kaya.


Pak cik itu hanya tersengih dan mengangguk-menganggukkan saja.

Prof tu tanya lagi: emm... pak chik tahu tak ilmu fizik?


Pak cik dengan sabar menjawab: tak tahu prof, pak cik cuma tahu bercucuk tanam.


prof: ooo... pak chik rugi 10% lagi dalam hidup pak chik.


Dalam keaadaan sungai yang bergelora, tiba-tiba hujan yang renyai itu menjadi lebat, sehinggakan laut bergelora kuat dan menyebabkan sampan yang dinaiki mereka terbalik.


Dalam keadaan genting itu pak cik itu sempat bertanya kepada prof.

Pak cik: prof, prof kat mane? Prof tahu tak ilmu berenang?


Dalam keadaan tenggelam timbul prof itu menjawab: pak chik, saya tak tahu berenang.


Pak cik itu pun menjawab: prof, sesungguhnya prof telah kerugian 100% daripada kehidupan prof...


Tidak sempat prof itu menjawab dia pun tenggelam dan tidak dapat dikesan kerana air yang amat deras...


Apa yang korang sume dapat dalam kisah ini??? Aku cuba simpulkan dalam konteks berkawan. Dalam berkawan kita tidak boleh terlalu memilih kerana kawan adalah pelengkap bagi kita, kalau kita fikir kita sempurna sebenarnya orang lain mungkin boleh menjadi pelengkap kepada kita. Cita tadi plak bagitahu walaupun pak cik tu hanya kehilangan 30% dari hidupnya, tapi prof tu kehilangan 100% hidupnya dalam sekelip mata saja. Macam aku, aku ni hebat tapi tak berapa terror sangat dalam bab psikologi islam, so aku pun berkawan lah dengan beberapa ustaz yang ada ilmu dalam bab psikologi dari aspek islam, apatah lagi konteks -konteks psikologi yang ada dalam al-quran...


Tahu tak kenapa dalam penulisan kali ni aku gunakan perkataan ’aku’ dan ’ko’??? Sebabnya aku sedang bersembang dengan kawan aku... sekian...

1 comments:

Awrapurnama said...

salam..
baru pertama kali sy membaca entry yg mggunakn bahasa yg mudah, senang difahami, dan yg amat sy tidak sangka: mesra alam..
penulis berjaya menarik sy utk membaca lagi dan lagi..

sy terpanggil utk memikirkan & menganalisis minda sy ttg kawan, sahabt, karib, teman ect..
oleh kerana manusia itu bkn brsifat kamil, maka mmg x patut la kita memilih kawn..
:)

jazakallah..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...