Advanced Search

Custom Search

Followers

Mitos Pelajar Bidang Agama II



Pertama dan selamanya kita merafa'kan setinggi kesyukuran tanpa keraguan terhadap Allah swt atas segala macam bentuk nikmat yang dikurniakan kepada hambaNya. Juga selawat dan salam ke atas junjungan baginda Muhammad SAW yang menjadi perantara wahyu untuk disebarkan ke sekalian alam.

Seperti yang dikatakan pada penulisan yang lepas, saya ada menyatakan hasrat untuk menceritakan serba sedikit mengenai pengalaman dalam bidang kerjaya selaku pelajar pengajian Islam.

Ada seorang sahabat kita, dia telah mempelbagaikan kemahiran untuk tujuan dan faedah tertentu. Selain kemahiran dalam bidang pengajian Islam dia juga mahir dalam kemahiran seperti kesetiausahaan, perancangan kewangan, perancangan dan pengurusan program, protokol dan korporat, pengurusan organisasi, pelaburan antarabangsa dan juga analisa dan kajian.

Mungkin ada yang tertanya, bagaimana seorang pelajar pengajian Islam, selain ilmu agama bagaimana dia mampu mempelbagaikan kemahiran dunia?

Ini kerana sahabat kita ini suka meneliti benda-benda baru yang difikir perlu untuk maslahat. Sebagai contoh, bagaimana dia boleh ada kemahiran di pengurusan kewangan dan pemasaran. Bagaimana dia boleh terlibat, ini kerana ketika dia menyelami dunia tersebut, ia adalah pada waktu berlakunya krisis hukum-hakam mengenai pelaburan antarabangsa sekitar tahun 2009 kalau tidak silap saya.

Jadi dia telah menceburi bidang tersebut, belajar dan berkursus untuk melihat sendiri dari dalam apa itu pelaburan antarabangsa yang menjadi hangat diperkatakan halal dan haram ketika itu.


Bagi dunia korporat, dia telah menceburi dunia syarikat perundingan yang memerlukan dia berurusan dengan pelanggan-pelanggan yang pelbagai, dari sesempoi-sempoi pelanggan sehinggalah sekorporat-korporat pelanggan, antara korporat yang yang tinggi ialah projek-projek kerajaan negeri. Dalam usia yang muda dia telah diberi kepercayaan pihak syarikat untuk menjalankan projek yang bernilai lebih dari setengah juta.

Saya rasa anda pun tahu bagaimana untuk menguruskan projek yang bernilai sedemikian, tentu sekali memerlukan kepelbagaian kemahiran daripada perancangan dan pengurusan projek sehinggalah ke perancangan kewangan untuk mengecilkan kos operasi dalam masa yang sama menjaga kualiti dan kepercayaan pelanggan.

Seperti biasa, pengalaman-pengalaman sebegini membuatkan kemahiran PR dan percakapan itu sebagai suatu yang utama sekaligus melatih dia untuk lebih terkehadapan dalam dunia pengucapan dan persembahan.

Tetapi sebelum itu, dia juga ada memasuki dunia pemasaran dengan bekerja di syarikat pengaman, dan pada tahun 2008 pula telah meletup kes-kes berkaitan Multi Level Marketing (MLM) tentang halal dan haram yang membuatkan dia berminat untuk menceburi bidang tersebut untuk melihat sendiri dari dalam apa itu MLM. Bahkan pernah belajar dari sebuah syarikat MLM bagaimana untuk melakukan pemasaran yang mantap.

Jadi apakah kaitannya dengan pekerjaan seperti yang saya katakan pada penulisan lepas? Benar, yang saya maksudkan ialah bagaimana dia yang pada asalnya untuk melihat masalah-masalah hukum tentang sesuatu perkara menjadikan dia terlibat dengan perkara-perkara sebegini sekaligus memberikan kemahiran tambahan.

Kaitannya dengan dunia pekerjaan?

Ada, ketika di dunia kewangan dia pernah ditawarkan pekerjaan sebagai Eksekutif Pelaburan Antarabangsa yang menawarkan gaji lumayan serendah 100K perperson, tapi kerana pembahagian komisen yang tidak jelas menyebabkan dia tidak menerima jawatan tersebut, lagipun niat dia hanya untuk melihat dan mempelajari sebelum boleh mengeluarkan hukum-hakam Islam. Dia juga pernah ditawarkan jawatan sebagai jurucakap produk MLM dengan gaji yang boleh mencecah 3K, ditolak kerana bagaimana seorang pelajar agama akan mengajak orang untuk ber-MLM, ya, memang tidak semua MLM haram, tapi MLM syarikat yang menawarkan pekerjaan tersebut ada unsur-unsur syubhah dengan hukum dan unsur Money-Game.

Kesimpulannya, dunia kewangan memang menawarkan pekerjaan dengan gaji yang lumayan.

Dia tidak pernah menerima tawaran yang berkaitan bidang pelajaran dia ke...?

Ada, dia pernah ditawarkan untuk menjadi pegawai agama (Syarie) dan Imam di Australia, kerana Imam itu hanyalah sebahagian kerja, tetapi fokus utama adalah pegawai Syarie yang akan menguruskan program kemasyarakatan setempat, tetapi dia tolak atas sebab tertentu.

Dia juga ada mendapat tawaran untuk megurus dan menjadi tenaga pengajar di sebuah Pondok Moden di Pattani, tetapi juga menolak atas sebab-sebab tertentu.

Ketika di tahun 3 pengajian di IPT pula, semester 4 menyebabkan dia perlu mengambil subjek undang-undang, mungkin ada yang sangka dia pelajar undang-undang, lalu terdapat individu yang menawarkan kerja sebagai pem. guaman di firma guaman ayahnya.

Itu tawaran yang ditolak, ada juga tawaran pekerjaan yang diterima, walaupun gajinya tidak seberapa, tetapi kepuasan itu lebih utama. Dia telah memulakan langkah kerjaya sebagai perunding, selepas itu memperkasakan kemahiran sosial dengan menjadi guru kepada pelajar-pelajar kurang normal, kemudian beralih kepada pelajar-pelajar normal. Selain bekerja di bidang pemasaran, seterusnya dunia rundingan dan korporat, dan juga dunia kajian dan analisa ketika menjadi penyelidik di syarikat perunding.

Seronoknya berada di dunia perunding, pengalaman berjumpa dengan manusia yang pelbagai, peringkat umur, taraf darjat dan pangkat, bangsa dan agama, bahkan kemahiran berkomunikasi juga berbeza dan ini turut memberikan kemahiran dan pengalaman yang boleh dinilai sebagai emas.

Selepas SPM dahulu, dia pernah bekerja di kilang membuat speaker, itu menyebabkan dia punyai kemahiran dalam elektronik, malah di IPT dulu dia juga merupakan antara techno yang bertugas, lalu diasah lagi kemahiran berkaitan dengan bekerja di syarikat pengurusan program, bukan sahaja bahagian pengurusan pentas, bahkan turut membantu di bahagian eletrik juga susunan dan kekemasan P.A system yang memberikan 1st impression kepada pelanggan.

Dan selebihnya merupakan kemahiran yang dipelajari ketika bepersatuan. Ya, mungkin ramai lagi di luar sana terdapat lagi individu seperti dia, sebagai pelajar bidang agama selain memahirkan diri, kita perlu juga menyelami bidang-bidang tertentu sebelum memberi hujah agama.

Telah ramai orang dia bertemu untuk pelbagai ilmu yang dipelajari, pelbagai bangsa dan agama, jika hendak diberi penghargaan, mungkin tidak mampu dengan jumlah guru yang begitu ramai. Bahkan ramai tokoh kepimpinan negara dan tokoh berkaitan yang berpeluang ditemui sepanjang tempoh itu.

dan mungkin, kemahiran sosial juga memberikan peranan, mampu untuk menanamkan keyakinan masyarakat terhadap kita.

Pendek kata, Ilmu agama adalah asas, syariat Allah yang perlu tahu, tetapi masalah pekerjaan adalah sunnatullah yang mana konsepnya siapa usaha, dia dapat.

Lihat contoh kepada orang bukan Islam, mengapa mereka berjaya di dunia? Kerana hukum dunia memang begitu, siapa usaha, dia dapat. Jadi janganlah kita selaku pelajar agama hanya memfokuskan pengajian kita dan tidak mempelbagaikan kemahiran.

Jangan fikir benda ini tiada faedah, ia punya faedah, kita akan lebih dekat dengan masyarakat, bahkan dapat memudahkan kerja-kerja dakwah.

Saya rasa mungkin cukup sekadar itu perkongsian kisah dia. Semoga ia membuka titik akal yang membuka pemikiran pelajar bidang agama supaya lebih terkedepan kerana kita memerlukan keprofesional ulama.

Jangan terlalu fikirkan pekerjaan, ikhlaskan diri menuntut ilmu-ilmu Allah. Cuma dalam masa yang sama, kita hanya perlu berusaha untuk mencapai duniawi.

Firman Allah SWT dalam surah at-Talaq ayat 3:

"Dan dia memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu".

Ingat, Allah swt merakamkan perkataan tawakkal, dan seperti yang kita tahu, konesp tawakkal datang selepas usaha. Tanpa usaha, tawakkal juga tidak ada gunanya.

WaAllahu a'alam...

p/s

1. Tahukah anda kenapa dia banyak tolak beberapa tawaran-tawaran pekerjaan? Ini kerana dia ingin meneruskan lagi peringkat pengajian ke tahap lebih tinggi, selain memikirkan umur yang muda, otak tengah segar untuk menerima ilmu sebelum tua yang akan meletihkan.

2.Dikesempatan ini saya juga mengucapkan selamat memasuki fatrah Ramadhan al-Mubarak...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...