Advanced Search

Custom Search

Followers

Air Mata Ramadhan.



Setiap tahun kita akan menanti ramadhan, masing-masing punya rasa terhadap suasana tersebut. Ada yang gembira, ada juga yang duka, mungkin kerana padanya ramadhan sama seperti bulan-bulan biasa, ada juga yang terasa biasa kerana jauh nun diperantauan.

Bagi mereka yang fakir, mungkin ia sesuatu yang menggembirakan kerana datangnya barang-barang tabarruk daripada mereka-mereka yang berkemampuan. Bagi yang baru kehilangan ahli keluarga pula mungkin akan terasa kekurangannya apabila suasana berbuka tidak lagi dipenuhi oleh individu tersebut.

Apatah lagi jika individu tersebut sangat meraikan ramadhan yang mana mungkin dialah yang baca doa ketika berbuka, atau dialah yang banyak karenah ketika berpuasa. Mungkin ia merupakan kenangan yang pasti menitiskan air mata.

Dan pasti pelbagai lagi yang akan mengingatkan kita dengan ramadhan. Pelbagai suka dan duga ketika ramadhan, ujian dengan lapar dan dahaga, bahkan ramadhan juga pasti akan menjadikan satu yang sia-sia jika tidak merebut apa yang telah dijanjikan ganjaran kepada kita daripada Allah swt.


Setiap titis air mata diharapkan punya nilai di sisi Allah swt sebagai bukti bahawa kita adalah hambaNya yang lemah serta mengharapkan perhatian dan rahmatNya.


Ada juga individu yang ingin ambil peluang untuk berubah, kerana ramadhan merupakan peluang yang sangat besar, alasan yang sangat relevan. Hakikat yang perlu kita terima ialah, MANUSIA MALU UNTUK MELAKUKAN KEBAIKAN.

Kita perlukan alasan untuk sesuatu, tidak ramai yang berani atas rasa seolah-olah diberi limpahan hidayah mainan,

”Sekejap je tue, esok lusa buat balik la tue”, persepsi manusia yang jangkal.

Itu hakikat, jadi ramadhan boleh menjadi alasan untuk menghilangkan rasa malu untuk berubah, perlahan-perlahan, serap kebaikan sedikit demi sedikit. Cuma ujiannya ialah, istiqomah dan untuk mengekalkan kebaikan.

Dan hakikat kedua ialah apabila kita cuba untuk berinteraksi dengan Allah swt, kita perlu bersendirian atau dalam istilah arab disebut berkhulwah. Suci hati, terangi peribadi, fikirkan diri.

Jika mereka bertanyakan tentang formula untuk merasakan kebaikan ramadhan ini, maka tidak lain dan tidak bukan ialah dengan menyucikan hati sebelum memasuki fatrah ramadhan. Bagaimana? Melihat kepada diri masing-masing, kerana ia tidak sama. Apa yang penting, air mata tentu akan mengalir dengan sendirinya jika kita ini benar-benar gerunkan dengan ayat-ayat Allah swt seperti firmanNya dalam surah an-Nahl [16] ayat 104:

Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al Quran), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka dan bagi mereka azab yang pedih.”

Semoga kita mengharapkan hidayah Allah swt datang pada ramadhan kali ini.

Firman Allah swt dalam surah al-Kahfi [18] ayat ke 17:

”Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpinpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.”


WaAllahu a’alam…

Artikel ini turut disiarkan di laman web Ikatan Muslimin Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...