Advanced Search

Custom Search

Followers

Peringatan Sesama Sahabat; Tanda Ukhuwah.

Sebenarnya, saya dalam tempoh menyiapkan penulisan ilmiah untuk dihantar ke Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPMJ), apatah lagi masih berbaki dua kertas untuk ujian kedua universiti, tidak tahulah sama ada mampu untuk disiapkan mengikut waktu yang ditetapkan ataupun tidak, saya perlukan booster untuk anjakan ini, semoga Allah swt menemukan ia dan semoga semuanya dipermudahkan Allah swt.

Namun dalam masa yang sama, saya juga terasa ada kurangnya jika tidak merebut kesempatan untuk menulis dan memberi sedikit peringatan kepada sahabat-sahabat pengunjung blog ini, apatah lagi di hari Jumaat yang penuh dengan berkat dan manfaatnya menjadi bukti sebagai salah satu usaha kita menuju kepada kebaikan untuk diperbandingkan dengan hari semalam.

Bercakap mengenai perkongsian, sukalah saya mengatakan bahawa betapa pentingnya sseebuah perkongsian. Ketepikan segala sangkaan negatif, lupakan ego buat sementara, apa yang perlu hanyalah sebuah perkongsian.


Perkongsian untuk kita memperingati sesama kita, sama ada duduk semeja, selepas solat, atau ketika bersembang, selitkan sedikit unsur ketuhanan. Itu sudah cukup untuk memastikan setiap pertemuan ada pahalanya dan tidak menjadi sebuah pertemuan yang sekadar biasa. Ingatlah bahawa dengan cara itu bukti tanda kita berkasih sayang.

1- Kita tidak dituntut untuk mendampingi seorang sahabat sahaja, bersama-sama walau ke mana, tetapi ingat, sahabat yang pelbagai memberi kita seribu satu pengajaran untuk menghadapi manusia.

2- Caranya juga pelbagai, peringatan secara serius, biasa, ataupun melawak tidak menjadi masalah. Apa yang penting, peringatan yang kita berikan, menberi manfaat kepada diri kita dan bukan untuk mereka semata.

3- Peringatan ini adalah pertemuan antara hati ke hati dan bukannya sekadar dari mulut ke telinga. Sebab itulah pentingnya keikhlasan jiwa kita untuk menyampaikan sesuatu, supaya ia lekat dan bukan sekadar singgah.

Jadi, marilah sama-sama kita memeriahkan apa sahaja perhubungan kita dengan peringatan, tidak kira sesama sahabat sejantina, mahupun yang bukan sejantina seperti tunang dan sebagainya.

Apa yang penting, setiap peringatan itu moga dinilai sebagai ibadat yang bakal memberikan kita ribuan kemanisan iman, dan kelazatan taqwa.

WaAllahu a'alam...

Firman Allah swt dalam surah Ali-Imran:

"Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman, (iaitu): "Berimanlah kamu kepada Tuhanmu", maka kamipun beriman. Ya Tuhan kami, ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami, dan wafatkanlah kami beserta orang-orang yang banyak berbakti." 3:193

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...