Advanced Search

Custom Search

Followers

Hanya Kerana Setitik Benci.

Kesibukan bukanlah penghalang dan alasan untuk saya tidak melakukan penulisan untuk entri-entri yang terbaru, tetapi hakikatnya, YA, saya tidak mampu untuk menulis dalam tempoh beberapa minggu yang lalu berikutan masa yang terlalu padat dan disibukkan pula dengan aktiviti itu dan ini.

Ditambah lagi dengan beberapa masalah yang ditimpa berikutan bermulanya satu lagi pengalaman yang saya fikir sangat menyakitkan, kadang-kala seperti hendak lari dari masalah itu, tetapi hati ini benar-benar terikat, dan diikat.

Kekacauan jiwa benar-benar menguji tingkah-laku yang memberi impak yang sangat tinggi kepada kehidupan saya. Rutin harian jadi tidak menentu, rasa yang sangat pelik. Kurang pengalaman dengan masalah terbaru ini menyebabkan saya memikirkan jalan kedua iaitu mencari pakar-pakar untuk dibincangkan.

YA, semuanya kerana jiwa. Kekosongan, kesunyian, kekurangan dan cabaran kuasa Allah swt.

Kebenarannya, ia masih belum selesai 100%, sisa dan bakinya masih melekat kuat, pemikiran positif cuba membantu. Ternyata, soal jiwa, tuhan maha kuasa punya kehendaknya.

Benci, itulah kesilapan terbesar manusia, kesilapan metelakkan rasa benci yang teramat sehingga menyebabkan Allah menukarkan rasa itu kepada suka.

Jika kita tidak suka akan sesuatu, maka cukuplah sekadar menjauhinya, bukan dengan membenci.

Soal hati siapa yang tahu? Mereka yang rasa dan pencipta rasa iaitu Allah swt sahaja yang tahu.

Saya rasa anda juga pernah menghadapinya, suatu rasa yang kita cuba untuk mengelak, akan lebih kuat datang menerjah dada hanya kerana rasa tersebut kita tidak sengaja menyertakan bersama dengan rasa benci.

Akhirnya, tuhan menguji kita dengan menukarkan rasa benci itu kepada rasa suka. Jadi, jika anda tidak senang dengan sesuatu perkara, janganlah benci kepadanya, cukup sekadar menegah hati darinya.

Firman Allah swt :

"Boleh jadi kamu tidak suka sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." 2:216

WaAllahu A'alam...

2 comments:

Ibnu Roslan said...

Kena mai Irbid, baru hati tenang.. :)

AriffSarip said...

Balik Malaysia kot, baru hati tenang... hehe... :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...