Advanced Search

Custom Search

Followers

Etika Emosi vs Etika Birokrasi.

Hasil daripada perbincangan saya bersama sahabat, dua perkara utama yang perlu dipertimbangkan oleh remaja intelek zaman ini untuk diperkuasai ialah pengurusan etika emosi dan etika birokrasi.

Mudahnya, etika birokrasi kita boleh pelajari melalui pengurusan dan pengalaman melalui kesatuan dan kepimpinan ketika berada di alam pembelajaran sebagai seorang mahasiswa. Penguasaan ilmu ini boleh dikatakan sangat penting kerana setiap pengurusan kita walau di mana sahaja kita perlu memahami konsep birokrasi, mereka yang tidak mampu untuk menguasai birokrasi ini tidaklah ada bezanya antara kita dan mereka yang tidak berkesempatan untuk bergelar mahasiswa.

Etika ini membolehkan kita memahami selok belok pengurusan untuk kemudahan sesuatu urusan, sama ada kita menghadapi birokrasi ataupun kita yang mencipta birokrasi. Mungkin ada lecehnya, tetapi sistem ini cukup memberikan impak yang besar dalam pengurusan yang melibatkan perkara-perkara utama sebagai teraju.

Etika emosi pula perlu kita kuasai juga melalui kehidupan dan pengalaman. Mereka yang telah merasa lebih mengetahui akan 'rasanya' berbanding mereka yang sekadar mengetahui tetapi tidak merasai. Mereka yang sudah merasai sesuatu bentuk emosi, samada emosi marah, geram, sabar, sunyi dan mungkin pernah merasai difitnah dan sebagainya lebih mudah menceritakan formula untuk memahami dan menghadapi etika emosi ini.

Berbanding mereka yang sekadar tahu, tetapi belum merasainya sendiri, maka formula yang diberitahu apabila ditanya bagaimana untuk menghadapi sesuatu bentuk emosi hanyalah sekadar formula yang diciplak, tidak asli dari pemilik diri yang sebenar.



Jadi, untuk menguasai kedua-dua etika ini wajib ke atas kita untuk menempuhinya sendiri. Sebab itu suka sangat saya mengatakan bahawa apabila terdapat sesuatu kesukaran, adalah tepat jika kita bertanyakan kepada mereka yang berpengalaman, tetapi menjadi satu kesalahan yang boleh dikesali apabila kita menyuruh mereka yang berpengalaman untuk melakukannya.

Hadapi sendiri, yakin diri, untuk peringatan saya, dan peringatan anda, supaya sama-sama kita mengusai kedua-dua etika ini yang pasti membolehkan kita pergi lebih jauh di dunia ini sebagai persediaan untuk menghadapi akhirat nanti. Mudah-mudahan. Amennn.

Firman Allah swt:

"Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barang siapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barang siapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat itu. Dan kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur"

Ali-Imran 3:145

WaAllahu a'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...