Advanced Search

Custom Search

Followers

Mahasiswa Jordan; Akses Pemikiran Islam

Alhamdulillah berlangsunglah sudah sebuah program yang pada saya perlu didedahkan kepada mahasiswa Jordan selaku penuntut ilmu di bumi Isra' yang bakal membawa ayat-ayat Allah serta sunnah-sunnah rasulNya untuk disampaikan kepada masyarakat Malaysia khususnya.

Walaupun programnya hanya sehari namun ia tetap memuaskan sekadar apa yang ada untuk mencapai pelbagai objektif yang disusun oleh pihak penganjur. Apalah hak saya untuk komen dari aspek perlaksanaan program kerana saya juga belum pernah menguruskan projek-projek sebegini.

Namun tidaklah bererti penulisan kali ini untuk memberi komen mengenai perjalanan dan perlaksanaan program, cuma beberapa perkara atau ulasan isi program yang difikirkan perlu sekadar pengisian penerima.

Ringkasnya, saya sangat enjoy dengan aktiviti-aktiviti yang disusun penganjur, modulnya mungkin sama, tetapi pengolahan yang berbeza memberi saya lebih banyak idea sebagai satu persediaan wasilah dakwah suatu hari nanti.

Lama benar tidak menjadi peserta untuk sesuatu program, ikhlasnya, saya lebih suka untuk menjadi peserta kerana ia lebih enjoy daripada menjadi penggerak yang hanya memeningkan. Bagaimana dengan anda, setuju atau tidak?


PENYERTAAN.

Percayalah, dalam mana-mana program juga sudah pasti mengalami masalah penyertaan untuk mencapai sasaran seperti yang ditetapkan, tetapi bagaimana untuk menarik minat itu mungkin boleh difikirkan lagi.

Mereka yang tidak hadir tidak banyak sebabnya, malas dan membosankan mungkin satu momokan psikologi yang perlu direndahkan martabatnya. Tertarik dengan pantun tuan pengarah, cakap kat luar lebat, mengapa takut untuk hadir ke API (Akses Pemikiran Islam)?

Saya perasan juga seorang dua mahasiswa Jordan khususnya di Mutah yang 'cakap memang nak rak', 'gebang lebih', banyak perkongsian di ruangan-ruangan FB, pelbagai posting yang mereka rasa sudah cukup untuk dilihat hebat berbanding orang lain, padahal, posting-posting itu sudah basi bagi saya. Tidak mengapalah, sekurang-kurangnya mereka melatih diri untuk menjadi daie. Syabas, teruskan usaha kalian.


You will get back on what have you given.

Malangnya mereka yang lebih-lebih ini pula yang tidak hadir ke program. Pada saya mereka yang tidak hadir ke program merupakan ciri-ciri bakal ustaz-ustazah yang akan ditolak masyarakat. Kasar ke ayat ni? tidakkan...

Pancaran yang hebat dari seorang da'ie daripada program API ini sudah dapat dilihat aplikasinya sebelum program ini bermula lagi, dan inilah antaranya. Mereka memang tidak berminat untuk benda-benda sebegini. Mereka tidak meraikan mereka yang lain, jumud, fobia atau sebagainya.

Terpulanglah, pancaran mereka jelas kepada orang lain, mereka tidak meraikan masyarakat, pada anda, apakah orang sebegini akan diterima masyarakat? tentu tidak, bahkan mereka ini akan jauh dari masyarakat.

Bukan kata mereka yang berilmu tinggi, bahkan mereka yang biasa-biasa juga amat tidak menyukai mereka yang 'cakap tidak serupa bikin'. Ternyata ahli agamawan ini menghina diri sendiri.

Jadi percayalah, apa yang kita pancarkan, itulah yang kita akan dapat balik, apatah lagi dalam bab-bab yang abstrak.

Firman Allah swt:

"Jika kamu berbuat baik (bererti) kamu berbuat baik bagi dirimu sendiri dan jika kamu berbuat jahat, maka (kejahatan) itu bagi dirimu sendiri..... "

Al-Israa' : 7


Cinta tidak berbalas.

Pancaran yang mulia pasti dibalas mulia. Tapi bagaimana rasanya apabila cinta kita tidak dibalas? pasti ramai yang berputus asa. Masyarakat yang terlalu memandang tinggi pada golongan agamawan ini pasti akan membalas benci sekiranya cinta mereka tidak dibalas, mereka menyanjung kita sebagai ahli agamawan tetapi kita membalas dengan 'kalau aku yang cakap, ceramah, ok aku datang, kalau tak aku duduk rumah'. Jelas bukan.?


You being on your trust.

Percaya dan yakinlah pada diri sendiri bahawa kitalah orangnya. Ya, dengan kepercayaan sebegitulah yang akan membuatkan akses pemikiran kita melahirkan gerakan yang akan menumpu pusat kepada kepercayaan tersebut.

Puak Qurdish satu masa dulu pernah mengalami kemunduran selepas mereka jatuh dijajah, bagaimana mereka bangun semula? Ya, dikalangan mereka pernah bangun dan berkata " kita bukan bangsa yang hina, kitalah bangsa pejuang agama, lihatlah kepada moyang kita Salahuddin Al-Ayubi, beliau pejuang agama, beliau telah membangunkan Islam, mengapa tidak kita?"

Dengan kata-kata ini dan kepercayaan mereka bahawa mereka boleh bangkit kerana pernah ada dikalangan mereka yang melakukan, maka benar, mereka telah bangkit dan membangun semula.

Jadi, percayalah pada diri sendiri, ia motivasi yang kuat buat semua.

Kesimpulannya, Akses Pemikiran Islam ini melatih kita untuk berfikir dalam keadaan mesra Islam. Jadilah apapun, jurutera, peguam, hakim, doktor, hatta apa saja pekerjaan kita, kita akan tersusun hidup dengan panduan Islam apabila kita mesra Islam.

Tolong dulu agama Allah, maka Allah akan menolong kita dan memberi kemenangan dalam pelbagai bentuk.

"Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong (agama) Allah sebagaimana Isa ibnu Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?" Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: "Kamilah penolong-penolong agama Allah", lalu segolongan dari Bani Israil beriman dan segolongan lain kafir; maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang. "

Ass Saff : 14


Ada beberapa modul lagi yang tidak diulas, tetapi dengan apa yang ada, semoga kita mengambil manfaat daripadanya.


CUMA.

Apa yang saya sangka, faham dan harapkan daripada program API sebenarnya adalah satu pendedahan kepada pemikiran atas goyahan dan kekacauan dek tujahan barat seperti serangan pemikiran barat dan campur aduknya yang berlaku dalam Islam. Mengikis sifat taksub, fanatik, dan mungkin pecahan-pecahan pemikiran Islam. Pecahan atas dasar jemaah, politik, perlembagaan, asasi dan sebagainya.

Juga bagaimana kita berfikir hatta menyampaikan pemikiran Islam itu kepada masyarakat. Sesuailah dengan tajuknya iaitu Akses Pemikiran Islam. Apa yang kita akseskan adalah pemikiran yang berpusatkan Islam. Tetapi apa yang ada, sekadar itulah kita menerimanya. Walaubagaimanapun program yang berlangsung adalah baik, satu ilmu yang baru, cuma mungkin apa yang dibincangkan adalah tidak setepat tajuk.

WaAllahu a'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...