Advanced Search

Custom Search

Followers

Rakyat vs Kerajaan; Fitrah...

Kekecohan di Mesir menjadi seribu satu pengajaran kepada semua penduduk dunia tidak kira apa jua label kita sama ada kita adalah pemimpin mahupun yang dipimpin. Rakyat Tunisia telah melakukan perubahan awal sebelum diikuti oleh rakyat Mesir, mereka hanya mahukan satu, iaitu menukar pimpinan yang memimpin kerajaan dan negara mereka.

Perkaara lumrah ini pasti terjadi di mana-mana sahaja bahkan sudah meneliti sejarah bahawa zaman dahulu kala lagi sudah menunjukkan pelbagai pemberontakkan dan cabaran secara 'letusan' rakyat hanya kerana tidak berpuas hati dengan pemimpin mereka.

Benar, mungkin pemberontakkan ini akan menyebabkan berlakunya kelumpuhan negara untuk jangka masa yang tertentu mengikut kepada keadaan. Namun kongkongan dan pemikiran pemimpin yang memandang rendah dengan kuasa rakyat hanya akan memakan diri mereka.

Semuanya satu, iaitu FITRAH.

Adalah menjadi satu fitrah kepada manusia untuk memberontak apabila fitrah mereka diganggu dan diuji dengan perkara-perkara yang tidak mengikut fitrah.

Pemimpin negara lain perlu cakna dengan fitrah rakyat ini, inilah fitrah yang terbesar yang dimiliki oleh rakyat dan perlu dijaga untuk menjaga keharmonian negara dalam konsep hidup bermasyarakat.

Apabila fitrah ini diganggu maka janganlah hairan jika ada sebarang tentangan daripada rakyat yang memiliki fitrah kemanusiaan.

Tidak ada pemberontakkan bukan beerti fitrah terjaga, Awas! cara rakyat berbeza, tetapi kuasa mereka ada, wujud dan kuat.

Di mesir sebagai contoh, keganasan yang dilakukan Israel terhadap rakyat Palestin boleh dianggap sebagai melanggar fitrah kemanusiaan, maka apabila Israel dijadikan rakan oleh Mubarak pastinya ia juga melanggar fitrah rakyat.

Penindasan, ketidakadilan terhadap rakyat, ini semua adalah perkara yang melanggar fitrah dan boleh menyebabkan kebangkitan suara rakyat untuk mengembalikan fitrah ke tempatnya.

Barangan keperluan seperti makanan, pakaian, petrol dan lain-lain lagi juga merupakan fitrah manusia, jika ini pun tergugat seperti kenaikan harga melampau dan kekurangan bahan, sudah tentu fitrah ini diganggu sekaligus menyebabkan karisma pemimpin tercabar dengan gangguan fitrah ini.

Apa yang dijaga bukan rakyat yang didahulukan, tetapi fitrah kemanusiaan menjadi keutamaan, peristiwa di Tunisia dan Mesir harus menjadi pengajaran terbesar kepada semua pemimpin-pemimpin di negara masing-masing untuk tidak memulakan gangguan terhadap fitrah kemanusiaan.

Tidak percaya dengan fitrah rakyat? cubalah ganggu untuk melihat siapa sebenarnya yang keramat...

Cukuplah sekadar itu, saya tidak mahu bercakap panjang lebar, nanti kena gam pula, apa-apa pun,

Menjaga fitrah itulah kunci utama kepimpinan.

WaAllahu a'alam...

_________________________


p/s: perkara larangan juga merupakan nafsu untuk diikuti oleh manusia...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...