Advanced Search

Custom Search

Followers

Hijrahkan Akidahmu!

Meletakkan azam baru pada setiap tahun baru bukanlah satu kondisi tepat untuk dipraktikkan, azam semata-mata baik dibuang sahaja merata.

Hakikatnya tahun baru merupakan kayu ukur untuk kita menghitung prestasi kehidupan sepanjang tahun, meningkatnya umur, tahap kematangan dan tahap pemikiran bakal menjadikan tahun baru menjadi sesuatu yang lebih bermakna.

Mengambil teladan daripada hadis tentang pengkhabaran seorang sahabat kepada junjungan SAW tentang adanya seorang sahabat yang berhijrah dari Mekah ke Madinah adalah bertujuan untuk mengahwini wanita di Madinah, lalu baginda SAW mengatakan (dengan mafhum) sesungguhnya setiap amalan adalah niat, apa yang diniatkan itulah yang dia dapat.

Jika penghijrahan kerana Allah SWT maka redha Allah SWT yang diperolehi, dan jika penghijrahan tersebut adalah kerana wanita tersebut, maka wanita itulah semata-mata yang dia dapat.

Penghijrahan dari buruk kepada yang baik, dari baik kepada yang lebih baik, saya tidak fikir bahawa ia adalah maksud hijrah yang sebenar, berikutan ramai yang telah menyalah tafsirkan maksud tersebut.

Hatta karana tafsiran menuju ke arah baiklah ramai yang terpesong akidahnya. Mereka sangka bahawa baik itu adalah kemajuan, lalu Islam dicicirkan, mereka sangka baik itu adalah pangkat, lalu Islam diletakkan di belakang, mereka sangka baik itu adalah darjat, lalu Islam diketepikan.

Sangkaan kita benar-benar meleset, di zaman kegoyahan akidah ini, kita seharusnya melakukan penghijrahan akidah.

Kita perlu faham bahawa akidah itu adalah membawa erti rasa beriman kepada Allah SWT, kepada RasulNya dan juga kepada kitabNya.

Jika dilihat kepada umat Islam dunia pada hari ini, keparahan mereka ditahap yang membimbangkan, ada yang bertauhidkan Allah SWT, namun tidak mengiktiraf kenabian nabi SAW bahkan tidak mengamalkan sunnah-sunnahnya. Terdapat juga segelintir daripada umat Islam pada hari ini, yang beriman kepada Allah SWT dan Nabi SAW tetapi tidak beriman dengan kitab Al-Quran yang merupakan cahaya dan hidayah. Atau terdapat dikalangan umat Islam yang beriman hanya salah satu daripadanya, atau keduanya.

Mudah bahasa meringkaskan bicara, mereka 'beriman senteng'.

Jadi bukankah itu bermaksud kita sewajibanya melakukan penghijrahan akidah?

Kerana umat Islam melakukan penghijrahan dari Mekah ke Madinah juga adalah kerana untuk melindungi akidah mereka.

WaAllahu a'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...