Advanced Search

Custom Search

Followers

Islam Punyai Matlamat.

Ramai yang telah memperkatakannya.

Susahnya Islam untuk berkembang adalah kerana penganutnya sendiri. Yang tidak menjaga akhlak dan kesucian hati, lalu tidak menampakkan sebarang perbezaan di antara penganut Islam dengan penganut agama yang lain samada agama-agama samawi mahupun agama-agama hissi melainkan dengan solat lima waktu.

Jika dibandingkan di antara tempat Islam diturunkan dengan tempat Islam berkembang maka perbezaannya amat memalukan.

TANAH ARAB! itulah yang saya maksudkan.

Sangat jauh berbeza akhlak bangsanya, mereka berpuak, kita juga berpuak, tetapi puak mereka jelas, jelas sekali melanggari hukum kemanusian, pergaduhan puak sehingga menyebabkan sesebuah puak yang lain terpaksa melakukan perintah berkurung untuk menyelamatkan diri, jadi pada hari tersebut mereka tidak dapat hadir ke tempat kerja masing-masing hanya kerana kesalahan yang dilakukan oleh ahli-ahli puak mereka.

Itu cerita puak, belum lagi dicampur aduk dengan soal ketamadunan mereka, kebersihan jauh sekali, sampah dibuang sesuka hati, merokok di dalam tempat ber "air-cond", satu kebiasaan, apatah lagi dalam berurusan, sungguh tidak menepati janji, bersumpah dengan nama Allah, adalah adat bagi mereka, tiada maksud disebaliknya.

Itu cerita di tanah arab, belum lagi di negara-negara Islam yang lain, pelbagai cerita dan kisah terkumpul dapat didengari yang begitu membusukkan nama Islam.

Jadi, apakah janji kita kepada mereka yang ingin mengenali Islam?

Jika kita kata Islam itu mengamalkan kebersihan dengan berhujah "kebersihan adalah sebahagian daripada iman" maka di eropah negara mereka jauh lebih bersih untuk dibandingkan dengan negara-negara Islam yang ada.

Jika kita menjanjikan kemajuan atas dasar Islam, maka kita lihat di Jepun jauh lebih maju dengan kelajuan keretapi mereka, bahkan penciptaan barangan kemajuan seperti elektronic adalah ciptaan mereka yang diguna pakai oleh kita.

Jika kita menjanjikan keuntungan dengan mengatakan Islam mengalakkan perniagaan dengan mencontohi Rasul Junjungan Muhammad S.A.W. maka kita lihat di Beijing mereka lebih hebat dalam perniagaan, bahkan negara mereka menjadi pusat pemborongan utama dunia.

Melihat kepada beberapa perkara sebegini maka hampir sahaja goyah keimanan anak-anak muda kita kerana dilihat seolah-olah seperti tiada keistimewaan dalam agama Islam.

Namun setelah puas meneliti dalam-dalam, kita akan jumpa apa sebenarnya Islam.

Merujuk kepada kes bunuh diri di Golden Bridge yang banyak membuka mata setiap daripada kita, bahkan kes yang pernah dibaca berlaku di Bandar Teknologi Akihabara, Jepun yang mana satu amukkan dengan membunuh orang awam yang melintasi kawasan tersebut telah megecohkan Negara Jepun yang terlalu popular dengan kelembutan asianya.

Lalu ditanya kepada orang mengamuk tersebut, adakah dia menghadapi tekanan kehidupan, dari keluarga, rakan-rakan, atau tekanan ekonomi diri. Jawabannya begitu mengejutkan, kesemua sangkaan tidak tepat, tetapi dengan mudah dia berkata, 'aku sudah bosan jadi orang baik'.

SubhanAllah, Islam sungguh cantik, kita punya sebab untuk melakukan sesuatu, untuk balasan dari Allah SWT, kita hidup untuk Allah SWT, sesungguhnya ibadah kita, perbuatan kita, hidup kita dan mati kita hanyalah untuk Allah SWT tuhan yang satu.

Kesilapan kita dalam menunjukkan akhlak sebagai seorang muslim memang satu kesilapan yang besar. Ia harus diperbaiki. Alangkah baiknya jika kita punya keduanya, akhirat dengan matlamat hidup kita, dengan dunia yang disebarkan dengan ketamadunan.

WaAllahu a'alam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...