Advanced Search

Custom Search

Followers

Islamic Fashion? Wujudkah Fashion Disisi Agama?

Salam sejahtera kepada semua semoga rahmat dan inayah Allah SWT sentiasa memayungi kita hendaknya.

Berita dan isu yang mungkin sudah seminggu lebih memasuki ruang udara Internet melalui laman sosial dan blog-blog ialah pandangan dalam isu Islamic Fashion.

Sehingga kini hampir saja beberapa orang sahabat yang meminta saya untuk menulis tentangnya di blog rasmi ini. Bukannya saya tidak mahu menulis, tetapi tanpa tulisan saya sekalipun masyarakat awam pasti ada pandangan yang negatif terhadap Islamic Fashion ini.

Mana tidaknya, lihat sahaja kepada gambar-gambar yang disebarkan melalui dada laman internet sudah pasti memberi kepada kita 1001 percanggahan minda.

Tidak perlu untuk diulas lebih jauh, TIDAK TUTUP AURAT, muktamad bukanlah pakaian disisi Islam apatah lagi untuk ber 'fashion' kannya.

Penghinaan tetap penghinaan, saya juga dimaklumkan bahawa IFF ini sebenarnya sudah sekian lama berlangsung dan merupakan acara tahunan, cuma baru-baru ini sahaja keadaannya agak melampau dengan rekaan pakaian yang semakin meluat untuk dilihat.

Apa yang dibimbangkan ialah:

1- Masyarakat dunia akan terkeliru dan beranggapan bahawa itulah merupakan antara pakaian-pakaian Islam.

2- Penghinaan kerana penaungnya merupakan orang yang beragama Islam yang PASTI mengetahui bahawa ia bukan rekaan pakaian bagi Islam.

Apa yang pelik pula ialah:

1- Mengapa sibuk untuk ber 'fashion' kan pakaian Islam, saya ulang semula ISLAM, kita tahu Islam adalah agama dan bukannya bangsa. Persoalannya ialah wujudkah 'fashion' bagi sesebuah agama?

2- Saya juga hairan kerana agama lain tidak pernah sibuk untuk menonjolkan 'fashion' mereka, dan saya yakin, tiada 'fashion' disisi mana-mana agama. JADI MENGAPA ORANG ISLAM SIBUK BERMEGAH MEREKA-REKA PAKAIAN KEMUDIAN MENDAKWA IA ADALAH FASHION ISLAM?

Saya tidak nampak bezanya antara rekaan fashion yang ditonjolkan dalam IFF tersebut berbanding dengan acara-acara fashion yang lain, cuma direka sehingga menjolok mata lalu ditambah sedikit tulisan-tulisan arab, sungguh mengelirukan.

Ringkasnya cuma satu, TIADA FASHION DISISI AGAMA, jubah, bajukurung, cheongsam, kurta, atau apa sahaja pakaian yang menutup aurat, ia sudah cukup untuk dibuat beribadah kepada Allah SWT. Persembahkan diri kepadaNya dengan 'fashion-fashion' hati yang murni kerana Imanlah yang membezakan antara kita, bukannya pakaian.

Binasalah tangan-tangan mereka yang berniat untuk merangcang dan terlibat sama-sama untuk melakukan kecelaruan dikalangan umat Islam.

Allah membantu hambanya yang berusaha mencari hidayahNya, bagi mereka yang menadah hidayah tanpa usaha, janjinya belum pasti.

WaAllahu a'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...