Advanced Search

Custom Search

Followers

Cahaya Hidayah.

Salam sejahtera, salam ramadhan, salam amalan.

Sekadar makluman manja, saya baru sahaja sihat setelah sakit beberapa hari lepas. "Puncanya sakit tekak, tonsil bengkak sebab kurang air, naik satu badan lenguh-lenguh dan demam dengan suhu yang ringan", kata doktor Aisyah yang merawat saya. Dikesempatan itu juga saya mengmbil rehat yang secukupnya, tidak menerima sebarang jemputan, duduk dirumah guling-guling keresahan dan kadang-kadang sedikit sakit hendak menelan. Jangan tergelak, kalau anda pun mungkin juga begitu. Mungkin DIA suruh saya rehatkan diri, jangan terlalu seibuk-sibuk, waktu berlepas hampir dekat. SubhanAllah maha suci Allah, merehatkan hambaNya dengan menarik sedikir dari kesihatan.

Seperti yang dijanjikan pada penulisan yang bertajuk Jejak Hidayah saya akan berkongsikan sebuah lagi kisah mengenai pasangan 'liar' suami isteri yang menerima hidayah dari Allah SWT melalui keanehan pada anak mereka yang berusia empat tahun.

(MAAF, CERITA INI AGAK PANJANG, KALAU MALAS BACA, TUTUP SAJA)

Kebetulan sewaku tuan badan menceritakan kepada seorang ustaz, saya ada dan turut memasang telinga mendengarnya. Dia cuba meminta kesahihan daripada ustaz tersebut dan saya tidak berkata apa-apa, memang saya pendengar yang baik.

Satu pagi, anak dia yang berusia empat tahun bangun dari tidur dan seperti kebiasaan akan diberi sarapan, sarapan awalnya sudah tentu susu.

Tiba-tiba susu yang diminum diluih dari mulut dan anak dia menangis. Menangis-nangis mengatakan sesuatu, Ibunya kehairanan bertanya, kenapa? Anak dia menjawab "susu ni tak sedap, nak susu syurga".

Hal ini sangat pelik, hampir seminggu anak dia tidak boleh menyentuh makanan dirumah mahupun di luar, biarpun lapar, anak dia rela menangis mahukan "makanan syurga", katanya. Jika di makan pasti muntah.

Ibunya memujuk, membelai dan bertanya kepada anaknya, apa yang telah berlaku, dan diminta diceritakan kepada ibu dan bapa mereka. Apakan anak kecil sudah rasa makanan syurga? mana pula tahu perkataan syurga, ibubapanya pun tidak pernah bercerita mengenainya, umur pun baru empat tahun, memang aneh, bahkan anak mereka tahu selok-belok syurga.

Mengikut apa yang diceritakan ibunya, anaknya beritahu bahawa dia di bawa oleh seseorang (mungkin anak dia bermimpi) ke syurga, diberi makan dan minum, di bawa bersiar-siar, melihat sungai dan minum air sungai tersebut. (tidak silap saya, susu yang mengalir seperti sungai)

Anaknya cerita serba-serbi tentang syurga, dia boleh cerita kembali tempat-tempat yang di bawa 'orang' tersebut, sungai yang mengalir, kedudukan telaga, keadaan taman, keenakan minuman dan makanan dan semua ceritanya juga disahihkan oleh ustaz tersebut sebagai 'memang tepat'. Seperti yang pernah dibaca dikitab berkaitan cerita syurga dan neraka.

Rupa-rupanya ustaz ini bukan ustaz yang pertama ibu ini ceritakan untuk minta kesahihan apa yang anaknya ceritakan, sudah banyak ustaz yang dia jumpa, memang semua sahkan sama seperti apa yang terkandung di dalam kitab-kitab yang menceritakan tentang syurga dan neraka.

Mengapa hal ini terjadi kepada anak pasangan ibubapa ini? bila diselidik, mereka akui mereka memang 'bermasalah' dengan RABB mereka. Seminggu itupun setelah mereka insaf, jika tidak, mungkin berbulan lamanya anak mereka tidak boleh menyentuh makanan dan minuman 'dunia'. Mana tidaknya, bukannya ada jual 'makanan syurga' di sini.

SubhanAllah, mahasuci Allah SWT yang menerima taubat dan memberi hidayah kepada hambaNya dengan pelbagai.

Apapun, cerita ini bukanlah penting kepada kita, yang penting, mereka sudah, kita bila lagi? analisa diri dulu, kita penunggu hidayah, atau pencari hidayah?

Jawapannya, tiada pada saya seorang.

tetapi saya dan anda perlu memikirkannya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...