Advanced Search

Custom Search

Followers

Nikah Awal, Tepat atau Tidak?

Salam sejahtera didoa rahmat dan inayah Allah SWT melimpahi kita semua hendaknya. Dua perkara yang ingin saya utamakan sebelum saya memulakan penulisan kali ini:

1- Jika dikatakan pada penulisan yang lalu saya ingin berkongsikan sebuah lagi cerita berkaitan hidayah yang dikurnia Allah SWT kepada ibubapa melalui anak kesayangan mereka. Cerita ini saya akan kongsikan pada penulisan yang akan datang kerana keutamaan diberikan pada tajuk penulisan kali ini. Ingatkan saya jika saya terlupa.

2- Baru-baru ini terdapat dua tajuk yang menarik untuk diulas kerana sesuai dengan suasana yang melanda Malaysia masa kini. Pertamanya ialah kebenaran kepada Mahasiswa Malaysia untuk menjadi ahli politik. Melalui rancangan yang saya lihat dikaca siaran tv3 dalam rancangan Soal Jawab, kedua-dua ahli panel mempunyai hujah yang menarik dan logik dari aspek penilaian mereka berdasarkan pengalaman sebagai T.Menteri Pengajian Tinggi juga Naib Canselor UiTM.

Setakat ini saya masih tidak berminat untuk mengulas dan berpandangan dalam isu politik, apapun daripada pengamatan saya tetap bersangkakan bahawa kebenaran untuk Mahasiswa Malaysia Berpolitik pasti 'ada udang disebalik batu'. Dan yang kedua ialah mengenai:

Anak Luar Nikah

yang kian bertambah jumlahnya di negara Malaysia. Istilah anak luar nikah bermaksud anak yang dilahirkan oleh penganut agama Islam atau mudah dikenali sebagai anak zina.

Ada orang kata, ramainya anak luar nikah di negara Malaysia kerana mereka ini tidak nikah, jadi kita perlu nikahkan mereka.

Astaghfirullahal 'Azim...

Saya beristighfar panjang kerana kenyataan yang jahil ini. Begitu mudah spekulasinya mengenai sebab kebanjiran anak luar nikah di Malaysia.

Namun begitu saya juga memuji kerajaan negeri Melaka yang berpendapat membenarkan lelaki di bawah umur 18 tahun dan perempuan di bawah umur 16 tahun untuk bernikah awal demi mengelakkan masalah kebanjiran anak luar nikah di negara umat Islam ini. Saya ada satu sangkaan buruk terhadap cadangan ini, tetapi saya tidak ingin nyatakan kerana ia hanyalah satu sangkaan buruk, perkara buruk tidak elok untuk dikongsikan. Harap Maaf!!!

Walaupun idea ini kurang tepat sekurang-kurangnya Melaka ada juga memikirkan jalan penyelesaian untuk rakyat mereka. Saya tidak mahu menghujah mereka kerana keputusan mereka turut mendapat sokongan Mufti, atas hujah apa itu saya tidak pasti. Saya menghormati ahli agamawan mereka.

Iklan: kampung saya juga di Melaka.

Tetapi saya ingin betanya kembali kepada rakyat Malaysia, apakah anak luar nikah ini ramai yang dilahirkan oleh kalangan mereka yang berada di bawah umur? Atau sama sahaja jumlahnya dengan mereka yang berada di tahap umur tamat sekolah?

Jawapannya ada pada akhbar-akhbar tempatan.

Ingat! Pernikahan adalah satu tanggungjawab dan bukannya sebagai lesen untuk bermain seks. Jika itu yang terjadi maka perceraian juga boleh jadi sebegitu mudah dan awal. Soal sahaja pada remaja terlanjur yang berada dirumah-rumah perlindungan, benarkah mereka terlanjur sebab tidak dapat nikah awal? atau ada sebab lain?

Saya akui kesusahan untuk bernikah sama ada kerana belanja yang tinggi ataupun tidak direstui antara yang menjadi punca penzinaan, tetapi kesnya kecil, kebiasaan mereka yang tidak direstui atau susah untuk bernikah pasti akan lari ke siam. Ironinya susah untuk mendengar jawapan kepada alasan berzina kerana

"susah nikah bang"
"nak nikah mak tak bagi bang sebab tengah sekolah"

sebaliknya punca utama mereka berzina ialah kerana

"seronok r bang tengok dalam video buat, kami pun nak buat gak"
"mula-mula nak cuba je bang, lama-lama macam ketagih pula"
"saya kena rogol bang, pastu kena buang dengan keluarga, jadi alang-alang dah kena buang baik saya main-main seks je bang"
"boring r bang, mula-mula teman lelaki ajak tidur rumah, pastu dia ajak tengok video lucah sama-sama, lepas tu kami try r bang"
"nak cuba 'senjata' dulu bang, nanti baru tahu dah boleh kahwin ke tak, takut nanti isteri lari pula"

dan macam-macam lagi.

Apapun remaja kita semakin berada dilapisan tahap bahaya, pendedahan mereka pada dunia seks terlalu luas dengan internet, video, kecanggihan telefon bimbit dan sebagainya. Namun perlu juga kita tahu bahawa keluasan mereka pada ilmu agama amat tipis sekali menyebabkan dunia tanpa sempadan tidak seimbang dengan penerimaan jiwa remaja zaman kini.

Mudahnya adalah hukuman, bukankah setiap kesilapan dan kesalahan itu perlu disusuli dengan hukuman supaya lebih terdidik dan menerima pengajaran? Gubal sahaja Akta Kesalahan Jenayah, jatuhkan hukuman pada mereka yang melakukan seks bebas. Bukan dengan mewujudkan sekolah untuk remaja yang terlanjur atau rumah perlindungan untuk anak-anak zina.

Tiada lain hanya hukuman sahaja yang pasti dapat mengurangkan kebanjiran anak zina di Negara Malaysia.

HUKUM lah mereka sebelum mereka mencaci kita kerana tidak mengajar dan memperingatkan mereka atau sebelum azab Allah SWT yang lebih besar akan menimpa kita.

"Daripada ibnu Abbas r.a bersabda Rasulullah s.a.w: Jika jelas akan penzinaan dan riba pada sesebuah perkampungan itu, maka sesungguhnya halallah pada diri mereka itu akan azab Allah".

Hadis riwayat al-Hakim

2 comments:

Inner Inspiration said...

Salam. Perkongsian isu yang baik ni. Inilah hasilnya bila penganalis yang menulis.

ariff sarip said...

Ia adalah krn nilai 'inner inspiration'...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...