Advanced Search

Custom Search

Followers

Payahnya nak bentuk Saf.

MAAF, penulisan kali ini agak sempoi...
___________________________________________

Alahai muslim Malaysia, susah betul nak ikut arahan tok Imam ni, luruskan saf, rapatkan barisan dan penuhkan barisan di hadapan.

Saya ingat lagi waktu darjah enam, latihan menjadi Imam di sekolah rendah mahupun sekolah agama, bergilir-gilir dengan rakan-rakan untuk menjadi Imam. Satu masa saya terdengar seorang ustaz berkata. "nak jadi Imam bukanlah semudah yang disangka, hati perlu ikhlas dan penuh tawaduk, kalau makmum tidak berdiri dengan betul bahkan tidak mewujudkan satu saf yang sempurna maka Imam yang akan mendapat dosa".

DOSA?

Lalu ada sorang murid ni bertanya, "habis tu ustaz, macam mana nak jadi Imam? Makmum dah la ramai, habis dosa Imam tanggung sorang"

Ustaz jawab, "sebab tu Imam perlu bagi arahan sebelum memulakan solat, bayangkan seperti kita ini adalah satu rombongan untuk menghadap yang maha Agong, kalau kita nak jumpa menteri pun ada protokolnya, apatah lagi menghadap Allah pencipta yang maha Esa"...

owh... patutlah Imam perlu bagi arahan sebelum memulakan solat.

Tapi yang saya x fahamnya ialah sampai sekarang masih terdapat segelintir umat Islam di Malaysia khususnya yang masih 'SEGAN' untuk merapatkan saf, bersentuhan bahu. Apa busuk sangat ke makmum di sebelah tu? barangkali sendawanya bau durian kot, atau minyak wanginya yang terlalu kuat menusuk hidung.

Apatah lagi apabila saf menjadi lompong apabila sorang makmum keluar dari saf mungkin kerana terbatal wuduk, lagi payah nak tengok makmum lain hendak merapatkan saf, takut beg duit, handset, spek mata yang di atas lantai kat depan tu nanti beralih ke makmum sebelah, jadi dia pun kaku buat x tahu seperti berpura-pura jahil untuk merapatkan saf yang lompong...

Tertanya-tanya, apasal orang sebelah x nak gerak ni? patutnya dia lah yang rapat ke aku, ke aku yang kena rapat kat dia? orang kat belakang kot yang kena masuk ke depan.

Bercakap sorang diri, solat x khusyuk, tahu-tahu Imam dah rukuk, sujud, last-last bagi salam.

Haaaaa... sampai habis solat pun saf tu lompong.

Pernah gak sekali tu kebetulan orang sebelah kiri saya yang keluar dari saf, saya pun rapat ke kiri, sebabnya Imam berada di sebelah kiri saya, tapi orang yang di kanan saya x gerak-gerak untuk merapatkan saf, lama sangat tunggu saya pun tarik r dia perlahan-perlahan, degil betul nak rapat ke kiri, kaki macam dah melekat kat lantai, sedih rasanya, 'pemalu' sangat nak rapatkan saf.

Apa mungkin sesetengah dari kalangan kita fikir bahawa saf perlu di rapatkan ke kanan, sedangkan saf perlu dirapatkan ke arah Imam. saf di bentuk dari tengah, oleh itu kita harus rapat ke tengah, dalam erti kata lain Imam seperti magnet, menarik kita untuk ke tengah, tidak kira ke kiri mahupun ke kanan, kita harus rapatkan saf ke 'tengah', rapat ke arah Imam.

ada satu kes lagi...

Kadang-kadang masuk ke saf baru selepas bangun dari sujud atau duduk di antara dua sujud saf akan jadi sedikit longgar, yang ni lah ramai orang yang buat tak tahu, tak mahu rapatkan saf, sebagai contoh mudahnya ada kelonggaran di sebelah kiri dalam 7cm dan di sebelah kanan dalam 3cm, Imam pula di sebelah kanan, dan sepatutunya dia merapatkan saf ke kana, tapi apa yang saya peliknya dia bergerak ke kiri, kononnya untuk bagi 'balance' kanan 5cm dan kiri pun 5cm... aduyai... lawak-lawak...

hai... apa sudah jadi? apa lagi yang perlu dilakukan? orang kita masih segan-silu ni, nak di sepak dah tua, nak di tegur kang marah pula.

Sama-samalah kita ingat-mengingatkan, tetapi sebelum itu analisis diri kita dulu, adakah kita tergolong dalam makmum yang jahil? atau makmun yang berilmu.

Benarlah bahawa 'menuntut ilmu sesaat lebih baik dari beribadah berpuluh-puluh tahun', maknanya, apabila kita ibadah tanpa ilmu, jahil, dibimbangi kita tidak mendapat pahala ibadah tersebut.

Dibimbangi pahala jemaah tidak dapat walaupun secara fizikalnya kita solat beramai-ramai...

Sekarang ini musim ramadhan, musim jemaah yang ramai, apa kata anda pergi sendiri ke mana-mana surau dan masjid, dan saksikanlah sendiri...

WaAllahua'alam...

Cahaya Hidayah.

Salam sejahtera, salam ramadhan, salam amalan.

Sekadar makluman manja, saya baru sahaja sihat setelah sakit beberapa hari lepas. "Puncanya sakit tekak, tonsil bengkak sebab kurang air, naik satu badan lenguh-lenguh dan demam dengan suhu yang ringan", kata doktor Aisyah yang merawat saya. Dikesempatan itu juga saya mengmbil rehat yang secukupnya, tidak menerima sebarang jemputan, duduk dirumah guling-guling keresahan dan kadang-kadang sedikit sakit hendak menelan. Jangan tergelak, kalau anda pun mungkin juga begitu. Mungkin DIA suruh saya rehatkan diri, jangan terlalu seibuk-sibuk, waktu berlepas hampir dekat. SubhanAllah maha suci Allah, merehatkan hambaNya dengan menarik sedikir dari kesihatan.

Seperti yang dijanjikan pada penulisan yang bertajuk Jejak Hidayah saya akan berkongsikan sebuah lagi kisah mengenai pasangan 'liar' suami isteri yang menerima hidayah dari Allah SWT melalui keanehan pada anak mereka yang berusia empat tahun.

(MAAF, CERITA INI AGAK PANJANG, KALAU MALAS BACA, TUTUP SAJA)

Kebetulan sewaku tuan badan menceritakan kepada seorang ustaz, saya ada dan turut memasang telinga mendengarnya. Dia cuba meminta kesahihan daripada ustaz tersebut dan saya tidak berkata apa-apa, memang saya pendengar yang baik.

Satu pagi, anak dia yang berusia empat tahun bangun dari tidur dan seperti kebiasaan akan diberi sarapan, sarapan awalnya sudah tentu susu.

Tiba-tiba susu yang diminum diluih dari mulut dan anak dia menangis. Menangis-nangis mengatakan sesuatu, Ibunya kehairanan bertanya, kenapa? Anak dia menjawab "susu ni tak sedap, nak susu syurga".

Hal ini sangat pelik, hampir seminggu anak dia tidak boleh menyentuh makanan dirumah mahupun di luar, biarpun lapar, anak dia rela menangis mahukan "makanan syurga", katanya. Jika di makan pasti muntah.

Ibunya memujuk, membelai dan bertanya kepada anaknya, apa yang telah berlaku, dan diminta diceritakan kepada ibu dan bapa mereka. Apakan anak kecil sudah rasa makanan syurga? mana pula tahu perkataan syurga, ibubapanya pun tidak pernah bercerita mengenainya, umur pun baru empat tahun, memang aneh, bahkan anak mereka tahu selok-belok syurga.

Mengikut apa yang diceritakan ibunya, anaknya beritahu bahawa dia di bawa oleh seseorang (mungkin anak dia bermimpi) ke syurga, diberi makan dan minum, di bawa bersiar-siar, melihat sungai dan minum air sungai tersebut. (tidak silap saya, susu yang mengalir seperti sungai)

Anaknya cerita serba-serbi tentang syurga, dia boleh cerita kembali tempat-tempat yang di bawa 'orang' tersebut, sungai yang mengalir, kedudukan telaga, keadaan taman, keenakan minuman dan makanan dan semua ceritanya juga disahihkan oleh ustaz tersebut sebagai 'memang tepat'. Seperti yang pernah dibaca dikitab berkaitan cerita syurga dan neraka.

Rupa-rupanya ustaz ini bukan ustaz yang pertama ibu ini ceritakan untuk minta kesahihan apa yang anaknya ceritakan, sudah banyak ustaz yang dia jumpa, memang semua sahkan sama seperti apa yang terkandung di dalam kitab-kitab yang menceritakan tentang syurga dan neraka.

Mengapa hal ini terjadi kepada anak pasangan ibubapa ini? bila diselidik, mereka akui mereka memang 'bermasalah' dengan RABB mereka. Seminggu itupun setelah mereka insaf, jika tidak, mungkin berbulan lamanya anak mereka tidak boleh menyentuh makanan dan minuman 'dunia'. Mana tidaknya, bukannya ada jual 'makanan syurga' di sini.

SubhanAllah, mahasuci Allah SWT yang menerima taubat dan memberi hidayah kepada hambaNya dengan pelbagai.

Apapun, cerita ini bukanlah penting kepada kita, yang penting, mereka sudah, kita bila lagi? analisa diri dulu, kita penunggu hidayah, atau pencari hidayah?

Jawapannya, tiada pada saya seorang.

tetapi saya dan anda perlu memikirkannya.

Inilah Masanya!

Buah Kurma Kini Kembali Banyak Di Malaysia, KERANA RAMADHAN.


Salam sejahtera, salam puasa dan salam amalan.

Saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan Salam Ramadhan Al-Mubarak. Inilah masanya, bulan yang penuh dengan kehebatan gandaan pahala dan ganjaran yang tidak mungkin akan diperolehi di bulan-bulan lain. Ini masanya, untuk kita mengambil kesempatan untuk berubah, jika dulu segan untuk solat berjemaah, kini alasannya sudah ada. Jika dulu segan untuk bersedekah, berzakat, menyucikan harta, kini alasannya sudah ada. Jika dulu segan untuk berhenti melakukan kekotoran dan maksiat kerana bimbang di perli rakan, kini sudah ada alasannya.

Alasannya mudah, KERANA RAMADHAN!

RAMADHAN AL-MUBARAK!

aku mula solat berjemaah kerana Ramadhan.

aku mula bersedekah, berzakat, tidak kedekut, kerana Ramadhan.

aku mula tidak melakukan maksiat, melakukan kekotoran di muka bumi Allah SWT, tanpa rasuah, kemungkaran dan kekejian, kerana Ramadhan.

Tidak ada lagi rasa segan-silu, lakukan sahaja, mereka faham kerana adanya Ramadhan.

Ramadhan mampu merubah kita, hanya kita yang perlu istiqomah. Benar-benar ingin dan mahu untuk berubah, menanti hidayah Allah SWT, dan mencari ketenangan jiwa, tanpa kegusaran. Hanya mencari redha Allah SWT.

Didoakan juga tiada kes-kes zina yang bakal menyaksikan pencalitan kesucian Ramadhan, tanpa tangkapan, tanpa anak luar nikah.

Agar Ramadhan kali ini, Ramadhan yang bebas bukan sahaja dari syaitan yang telah dibelengu dan diikat, tetapi juga bebas dari kesyaitanan manusia zalim dan songsang fikrahnya, juga songsang fitrahnya.

Allahumma Amennn...


Sila klik kanan, copy dan lakukan catitan peribadi anda.

Nikah Awal, Tepat atau Tidak?

Salam sejahtera didoa rahmat dan inayah Allah SWT melimpahi kita semua hendaknya. Dua perkara yang ingin saya utamakan sebelum saya memulakan penulisan kali ini:

1- Jika dikatakan pada penulisan yang lalu saya ingin berkongsikan sebuah lagi cerita berkaitan hidayah yang dikurnia Allah SWT kepada ibubapa melalui anak kesayangan mereka. Cerita ini saya akan kongsikan pada penulisan yang akan datang kerana keutamaan diberikan pada tajuk penulisan kali ini. Ingatkan saya jika saya terlupa.

2- Baru-baru ini terdapat dua tajuk yang menarik untuk diulas kerana sesuai dengan suasana yang melanda Malaysia masa kini. Pertamanya ialah kebenaran kepada Mahasiswa Malaysia untuk menjadi ahli politik. Melalui rancangan yang saya lihat dikaca siaran tv3 dalam rancangan Soal Jawab, kedua-dua ahli panel mempunyai hujah yang menarik dan logik dari aspek penilaian mereka berdasarkan pengalaman sebagai T.Menteri Pengajian Tinggi juga Naib Canselor UiTM.

Setakat ini saya masih tidak berminat untuk mengulas dan berpandangan dalam isu politik, apapun daripada pengamatan saya tetap bersangkakan bahawa kebenaran untuk Mahasiswa Malaysia Berpolitik pasti 'ada udang disebalik batu'. Dan yang kedua ialah mengenai:

Anak Luar Nikah

yang kian bertambah jumlahnya di negara Malaysia. Istilah anak luar nikah bermaksud anak yang dilahirkan oleh penganut agama Islam atau mudah dikenali sebagai anak zina.

Ada orang kata, ramainya anak luar nikah di negara Malaysia kerana mereka ini tidak nikah, jadi kita perlu nikahkan mereka.

Astaghfirullahal 'Azim...

Saya beristighfar panjang kerana kenyataan yang jahil ini. Begitu mudah spekulasinya mengenai sebab kebanjiran anak luar nikah di Malaysia.

Namun begitu saya juga memuji kerajaan negeri Melaka yang berpendapat membenarkan lelaki di bawah umur 18 tahun dan perempuan di bawah umur 16 tahun untuk bernikah awal demi mengelakkan masalah kebanjiran anak luar nikah di negara umat Islam ini. Saya ada satu sangkaan buruk terhadap cadangan ini, tetapi saya tidak ingin nyatakan kerana ia hanyalah satu sangkaan buruk, perkara buruk tidak elok untuk dikongsikan. Harap Maaf!!!

Walaupun idea ini kurang tepat sekurang-kurangnya Melaka ada juga memikirkan jalan penyelesaian untuk rakyat mereka. Saya tidak mahu menghujah mereka kerana keputusan mereka turut mendapat sokongan Mufti, atas hujah apa itu saya tidak pasti. Saya menghormati ahli agamawan mereka.

Iklan: kampung saya juga di Melaka.

Tetapi saya ingin betanya kembali kepada rakyat Malaysia, apakah anak luar nikah ini ramai yang dilahirkan oleh kalangan mereka yang berada di bawah umur? Atau sama sahaja jumlahnya dengan mereka yang berada di tahap umur tamat sekolah?

Jawapannya ada pada akhbar-akhbar tempatan.

Ingat! Pernikahan adalah satu tanggungjawab dan bukannya sebagai lesen untuk bermain seks. Jika itu yang terjadi maka perceraian juga boleh jadi sebegitu mudah dan awal. Soal sahaja pada remaja terlanjur yang berada dirumah-rumah perlindungan, benarkah mereka terlanjur sebab tidak dapat nikah awal? atau ada sebab lain?

Saya akui kesusahan untuk bernikah sama ada kerana belanja yang tinggi ataupun tidak direstui antara yang menjadi punca penzinaan, tetapi kesnya kecil, kebiasaan mereka yang tidak direstui atau susah untuk bernikah pasti akan lari ke siam. Ironinya susah untuk mendengar jawapan kepada alasan berzina kerana

"susah nikah bang"
"nak nikah mak tak bagi bang sebab tengah sekolah"

sebaliknya punca utama mereka berzina ialah kerana

"seronok r bang tengok dalam video buat, kami pun nak buat gak"
"mula-mula nak cuba je bang, lama-lama macam ketagih pula"
"saya kena rogol bang, pastu kena buang dengan keluarga, jadi alang-alang dah kena buang baik saya main-main seks je bang"
"boring r bang, mula-mula teman lelaki ajak tidur rumah, pastu dia ajak tengok video lucah sama-sama, lepas tu kami try r bang"
"nak cuba 'senjata' dulu bang, nanti baru tahu dah boleh kahwin ke tak, takut nanti isteri lari pula"

dan macam-macam lagi.

Apapun remaja kita semakin berada dilapisan tahap bahaya, pendedahan mereka pada dunia seks terlalu luas dengan internet, video, kecanggihan telefon bimbit dan sebagainya. Namun perlu juga kita tahu bahawa keluasan mereka pada ilmu agama amat tipis sekali menyebabkan dunia tanpa sempadan tidak seimbang dengan penerimaan jiwa remaja zaman kini.

Mudahnya adalah hukuman, bukankah setiap kesilapan dan kesalahan itu perlu disusuli dengan hukuman supaya lebih terdidik dan menerima pengajaran? Gubal sahaja Akta Kesalahan Jenayah, jatuhkan hukuman pada mereka yang melakukan seks bebas. Bukan dengan mewujudkan sekolah untuk remaja yang terlanjur atau rumah perlindungan untuk anak-anak zina.

Tiada lain hanya hukuman sahaja yang pasti dapat mengurangkan kebanjiran anak zina di Negara Malaysia.

HUKUM lah mereka sebelum mereka mencaci kita kerana tidak mengajar dan memperingatkan mereka atau sebelum azab Allah SWT yang lebih besar akan menimpa kita.

"Daripada ibnu Abbas r.a bersabda Rasulullah s.a.w: Jika jelas akan penzinaan dan riba pada sesebuah perkampungan itu, maka sesungguhnya halallah pada diri mereka itu akan azab Allah".

Hadis riwayat al-Hakim

Jejak Hidayah

Salam sejahtera,

Saya berniat untuk berkongsikan cerita disebalik hidayah. Bukannya hidayah pada nama manusia, tetapi hidayah dari Allah SWT untuk merubah diri.

Telah banyak kisah yang saya dengar disebalik berubahnya seseorang insan yang bernama manusia kerana bertuahnya mereka mendapat hidayah dari Allah SWT. Apakah kita belum mendapat hidayah? WaAllahu a'alam...

Sebenarnya mungkin ada tetapi kita tidak sedar kehadiran hidayah tersebut.

Silap dan rugilah pada mereka yang menunggu hidayah sebaliknya tidak mencari hidayah tersebut. Ramai yang mengaku hendak merubah, meluahkan perasaan ingin berubah, ada rasa untuk berubah, menjadi lebih baik, tetapi usahanya tiada. Maknanya dia hanya menantikan hidayah dan bukan mencari hidayah.

Baru-baru ini terdapat sebuah penceritaan hidayah yang sampai ke telinga saya. Al-kisahnya terjadi hampir sebulan yang lalu, ibu kepada sahabat saya juga merupakan seorang pengetua di sebuah sekolah menengah telah meninggal dunia kerana kemalangan. Dijadikan cerita sebelum berakhirnya sesi persekolahan pada hari itu pengetua tersebut telah memanggil tiga pelajar yang dicop 'nakal' oleh pihak sekolah untuk ditarbiah. Bahasa pelajar, membebel...

Kebetulan cerita ini diceritakan oleh pengarah pelajaran negeri yang mana anak buahnya merupakan salah seorang pelajar diantara tiga pelajar yang dipanggil terbabit.

Sebelum kemalangan pada hari tersebut pengetua ada berpesan:

"Ini kali terakhir saya memarahi kamu, dan saya memarahi kamu kerana saya sayangkan kamu"

Memang benar, itulah marah tarbiah yang terakhir daripada seorang pengetua kepada ketiga-tiga pelajar terpilih itu sebelum menghembuskan nafas terakhirnya. Berita ini benar-benar mengejutkan ketiga-tiga pelajar terbabit dan mereka tergamam apabila mendengar berita kematian pengetua yang suka memarahi mereka apatah lagi kata-kata terakhir daripada pengetua tersebut yang masih terngiang-ngiang di kepala telinga mereka.

Tetapi kejadian terbabit telah merubah perangai mereka bertiga, menjadi pelajar yang lebih berdisiplin, mudahan berkekalan. Terkorbannya seorang pengetua menyedarkan tiga pelajarnya yang boleh dikatakan 'nakal'.

Inilah akibatnya menunggu hidayah, mereka yang menunggu hidayah beerti menunggu pengorbanan nyawa seseorang dan adakalanya belum tentu lagi berubah apabila orang yang disayangi terkorban. Berbanding mereka yang mencari hidayah memerlukan pengorbanan jiwa dan raga, fizikal dan mental, terus ikhlas mencari keredhaan Allah SWT dan hidayahnya.

Allah SWT berfirman:

...Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpinpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.
Al-kahfi:17

Pada penulisan akan datang saya kongsikan sebuah lagi cerita hidayah yang diterima oleh kedua ibubapa yang 'teruk' hanya melalui kejadian aneh pada anak kesayangannya yang berusia empat tahun.

Untuk akhirnya, soalkan pada jiwa anda, apakah analisa anda? Anda menunggu hidayah atau mencari hidayah?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...