Advanced Search

Custom Search

Followers

Aku dan Kau Hanyalah Seorang Hamba!

Salam sejahtera kepada sahabat pembaca dan pengunjung sekalian.

Peristiwa Isra' Mikraj banyak memberi kita maksud di sebalik significant pada setiap perkara yang berlaku, pelbagai tafsiran dan maksud yang dikehadapankan oleh ahli agamawan untuk menyampaikan kepada kita setiap pengajaran yang pastinya tidak akan ditinggalkan walau sejarak zarah.

Antaranya adalah mengingatkan kita sebagai hamba Allah SWT.

Disaat manusia kini terkeliru diantara tanggungjawab kejadian sebagai khalifah ataupun hamba, kita perlu mengingatkan diri bahawa keduanya adalah tanggungjawab yang perlu dipikul.

Menyampaikan dakwah, agama Allah SWT, sunnah Nabi SAW dengan menyeru kepada kebaikan dan menegah kepada kemungkaran maka kita telah berusaha untuk menjadi khalifah yang soleh, namun begitu adakalanya keasyikan kita sebagai khalifah akan mula goyah tanpa rasa kehambaan kita kepada Allah SWT. Puncanya keikhlasan mula dipertikai, semangat kian pudar, mengejar ganjaran dan melupakan mereka yang susah.

Ingatlah, hanya dengan mengingatkan diri sebagai hamba Allah SWT sahajalah yang akan membuatkan kita tunduk dengan penuh tawaduk dan istiqomah dalam beriman dan beramal.

Pada pengetahuan anda, apakah hebat sangat seorang hamba ini? Jika dilihat ketika kewujudan penggunaan hamba zaman dahulu kala, hendak dicerita pasal seorang hamba tidak dapat di zahirkan dengan kata-kata akan kepayahannya dalam kehidupan. Berkhidmat seumur hidup hanya kepada arahan tuan semata-mata.

Tetapi inagtlah, betapa Allah memuliakan hambaNya. Firman Allah SWT:

Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan HAMBA-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Surah Al-Israa' : 1

Lihatlah, bagaimana seorang hamba di perjalankan oleh Allah SWT untuk dipertemukan dengan kejadian-kejadian yang penuh peristiwa dan diakhirkan dengan tanggungjawab.
Apakah ia? tentu sekali solat. Solat diwajibkan ke atas seorang hamba, mereka yang meninggalkan solat beerti mereka alpha bahawa mereka adalah hamba. Allah SWT tidak mengatakan KHALIFAH di dalam ayat ini, tetapi Allah SWT mengatakan HAMBA

Berdasarkan kisah Sultan Ahmad pada kurun ke-17, beliau telah meletakkan satu palang melintang di pintu masjid yang menjadi tempat persinggahannya setiap waktu untuk menunaikan solat, tujuannya adalah supaya apabila beliau yang hadir dengan menunggang kuda sampai dipalang tersebut, beliau akan turun dari kudanya dan berjalan kaki masuk ke dalam masjid, ini adalah kerana untuk mengingatkan bahawa beliau adalah hamba.

Ironinya, hari ini ramai diantara kita yang alpha dan lalai adalah kerana kita lupa bahawa kita adalah hamba Allah SWT. Seperti kisah Sultan Ahmad ini, kita perlu mencari satu cara untuk mengingatkan diri kita sebagai hamba Allah SWT, supaya setiap gerak-geri kita akan terkawal dan penuh tawaduk dan bersikap soleh.

Kita rasa diri kita tidak cukup sempurna? Kita hanyalah hamba.
Kita rasa diri kita sudah cukup hebat? Kita hanyalah hamba.
Kita fikir tiada siapa yang lebih berkuasa dari kita? Kita hanyalah hamba.
Ingatlah bahawa kita hanyalah seorang hamba. Kita malu apabila dikatakan hamba cinta, kita malu apabila dikatakan hamba kereta, kita malu untuk digelar hamba harta dan dunia, tetapi hakikatnya kita tidak pernah malu untuk digelar hamba kepada Allah SWT. Jadi apakah yang membuatkan kita untuk tidak mengingatkan diri sebagai hamba Allah SWT. Tiada alasan.

WaAllahu a'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...