Advanced Search

Custom Search

Followers

Kenali Pemikir Kanan dan Kiri.



Salam sejahtera kepada semua pengunjung blog penganalisis minda. Semoga sihat pada masanya. Mengapa saya mengatakan sedemikian? Kerana adakalanya kita perlu terluka atau rasa sedikit demam, selsema atau batuk kerana ia merupakan kifarah dosa. Itu tandanya Allah sayangkan kita, untuk mencuci sedikit dosa-dosa kecil yang terkumpul dalam roh supaya lebih tersusun rohaninya. Bila difikir-fikir kembali, jika terlalu lama tidak demam rasa lain macam pula, macam ada yang tidak kena. Bimbang Allah sudah tidak hirau akan kita lagi... Mudahan setiap perkara yang berlaku kita menjumpai hikmahnya... Amin...

Baik, merujuk kepada penulisan lepas dan selesainya kursus panjang yang diikuti, maka seperti yang dijanjikan untuk saya berkongsikan sedikit ilmu yang saya pelajari dan mungkin ada segelintir di antara kita yang telah mengetahuinya.

Sebenarnya banyak cara dan kaedah untuk kita mengenali bagaimana cara individu tertentu berfikir, sama ada menggunakan otak kiri mahupun otak kanan.

Salah satunya adalah melalui mata, contohnya ketika soalan yang diutarakan kepada anda, adalah perlu untuk anda melihat mata mereka yang bertanya, perhatikan gerakan iris matanya menghala ke kiri ataupun ke kanan.

Kerana iris yang menghala ke kanan ataupun ke kiri ketika individu sedang bercakap membantu kita untuk menjadi pendengar terbaik, kerana apa?

Kerana kita dapat pastikan apa yang dikatakan itu adalah rekaan mahupun hakikat. Apapun, ketika kita ditanya janganlah terlalu takut untuk melihat mata mereka yang betanya kerana di situ terletak banyak faedahnya, iris yang menoleh ke kiri bererti dominan percakapannya adalah hasil daripada otak kanan, begitu juga sebaliknya.


Iris mata dikatakan banyak membantu dalam mengenal pasti carta pemikiran seseorang

Selain itu pergerakan tangan dan kakinya juga membantu sedikit sebanyak dalam da'ie untuk mengenal pasti pemikiran mereka yang bertanya diluahkan melalui isi kiri mahupun kanan.

Oleh itu, biasakan untuk kita mendengar soalan dan jangan terlalu awal untuk mencantas soalan tanpa sebab, kerana soalan itu terdapat dalam 3 keadaan.

1. soalan yang cuba untuk menguji penceramah.
2. soalan yang logik dan memerlukan jawapan yang logik.
3. soalan yang kreatif dan memerlukan jawapan yang kreatif.

Untuk itu, banyakkan pengalaman dalam mendengar soalan-soalan supaya kematangan menjawap soalan dari kita lebih bijak dalam mengatur susur kata agar jawapan untuk soalan yang dikemukakan adalah tepat dan memuaskan.

Ada seorang individu bertanya, apakah kita yang tentukan hidup kita dan bukannya Allah, kita yang berusaha dan hasilnya adalah kerana usaha kita...

Jawapan ini mungkin tidak tepat, tetapi individu tersebut bertanya menggunakan otak kreatif beliau. Lalu jawapannya begini:

Pagi tadi saudara ada membuang air besar?

ADA.

Pukul berapa?

PUKUL 8.

Baik, kalau begitu apakata saudara ambil sehelai kertas dan tuliskan, pagi tadi pukul 8 pagi saudara telah membuang air besar, kemudian tuliskan bahawa pukul 9 nanti saudara akan membuang air besar sekali lagi. Boleh?

WaAllahu a'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...