Advanced Search

Custom Search

Followers

Hanya kerana Hari Kelahiran.

Setiap tahun kita akan meraikan hari kelahiran masing-masing sama ada secara majlis ataupun sekadar mengingatinya. Kecuali bagi mereka yang lahir pada tarikh 29 februari tahun lompat. Kemungkinan mereka ini lebih galak untuk menyambutnya mengikut tarikh kelahiran Islam.

Namun sedar atau tidak hari tersebut tidak mampu untuk memberikan janji kepada tahap kematangan individu, muda ataupun tua tarikh tersebut bukanlah penentunya.

Sebaliknya tempoh dan jenis pengajaran yang diterima menjadi ukuran sebenar kepada kematangan seseorang individu.

Umur yang lanjut juga belum tentu dapat mematangkan diri. Bahkan adakalanya yang muda lebih matang berbanding yang tua.

Perkara ini kita boleh lihat melalui pergaulan kita sesama rakan samada rakan sebaya mahupun bukan.

Sheikh 'Aid al-Qarni dalam bukunya bertajuk 'Begini Zaman Memotivasikan Kita' ada menyebut, elakkan daripada jumpa rakan yang apabila bertemu suka sangat menunjukkan kehebatan masing-masing kerana dibimbangi timbul rasa hati yang tidak disenangi.

Benar, adakalanya kita tidak suka pada sesetengah sikap rakan kita. Saya berpendapat bahawa itu semua adalah lumrah, mengapa perlu mengeluh? Ia harus ditempa walaupun sakit. Apa yang perlu adalah bersedia menghadapi atau kurangkan sahaja pertemuan.

Mereka lempar batu kita ambil dan jadikan hiasan aquarium.

Mereka lempar najis kita ambil dan jadikan baja.

Berbalik kepada hari kelahiran, saya sengaja menulis kerana ia bersempena hari kelahiran saya yang semestinya makin meningkat dewasa. Mana tidaknya

Emak saya bertanya, hari lahir yang keberapa ye?
Saya menjawab, hari lahir yang ke ***
Reaksi emak saya, haaa... dah boleh kahwin...

Saya tersengih panjang. Bergurau barangkali.

Abah pula sponsor kek, dah lama tak makan kek katanya.

Saya menjemput anak-anak jiran meraikan, bayangkan, majlis sambutan hari lahir 'baby tua'

Segan rasanya, namun yang dijemput tidak ambil peduli, habis kek di makannya.

Walaupun majlis tersebut bersempena hari kelahiran saya, namun tidak lebih dari itu saya hanya menganggap bahawa ia seperti majlis makan dan menjamu untuk ceriakan kanak-kanak sambil mengeratkan lagi hubungan kejiranan.

Cuma apa yang saya ingin kongsikan ialah, semasa sambutan tersebut berlangsung terlintas di fikiran saya mengenai kepantasan masa yang berlalu membuatkan saya teringat dengan zaman ketika saya adalah seorang kanak-kanak, yang mana tidak disangka-sangka saya adalah sebegini keadaannya kini.

Keadaan di mana bebanan kian terasa, bebanan yang makin hari dirasa meningkat, bebanan menyeru kepada keteguhan ummah, dan ketinggian Islam.

Apakah anda juga rasa seperti apa yang saya rasakan kini?

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...