Advanced Search

Custom Search

Followers

Masing-Masing Punya Peranan.

(Ulasan saya di bawah teks ini)

Ibu dibelasah lima pelajar perempuan depan anak
Oleh Wan Faizal Ismayatim
wfaizal@bharian.com.my
2010/03/12

PETALING JAYA: Seorang eksekutif wanita dibelasah sekumpulan enam pelajar perempuan Tingkatan Lima sebuah sekolah menengah di sini, di depan anaknya dan puluhan pelajar lain, kelmarin.

Ibu berusia 33 tahun itu dikatakan diserang di luar kawasan sekolah berkenaan, kira-kira jam 1.15 tengah hari, selepas memarahi seorang daripada pelajar terbabit yang mengganggu serta mengejek anak perempuannya yang juga pelajar Tingkatan Lima sekolah itu.

Zatul Bazamah Zainal Abidin, dikatakan ditendang, dipijak dan rambutnya ditarik oleh kumpulan pelajar terbabit hampir setengah jam sebelum kejadian itu dileraikan tiga anggota polis yang tiba sebaik menerima panggilan orang ramai. Berikutan kejadian itu, Zatul Bazamah yang mengalami kesakitan di seluruh badan, membuat laporan di Balai Polis Damansara Damai.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, ketika dihubungi semalam mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan sedang dijalankan.

Arjunaidi berkata, polis juga sudah mengambil keterangan semua enam pelajar terbabit, kelmarin.

Sementara itu, Zatul Bazamah berkata, sebelum kejadian itu, beliau yang menunggu anaknya pulang dari sekolah, melihat seorang pelajar terbabit mengganggu dan mengejek anaknya.

“Saya turun dari kenderaan dan bertanya kepada pelajar perempuan itu kenapa dia mengganggu anak saya. Bagaimanapun, pelajar itu menjawab secara kasar dan bertanya siapa saya untuk masuk campur urusannya menyebabkan saya hilang sabar dan menolak kepalanya tetapi dengan perlahan.

“Sejurus selepas itu, pelajar perempuan terbabit bersama lima rakannya menyerang saya. Ketika itu, anak saya tidak dapat berbuat apa-apa kecuali menjerit dan cuba meleraikan pergelutan,” katanya.

Zatul Bazamah berkata, bulan lalu beliau juga pernah membuat laporan polis terhadap pelajar perempuan terbabit kerana sering mengganggu dan mengugut anaknya.

“Saya tidak pasti kenapa pelajar perempuan itu selalu mengganggu dan mengugut anak saya. Saya berharap pihak sekolah dan Jabatan Pelajaran Negeri mengambil perhatian serius terhadap perkara ini,” katanya.

___________________________________________

Kes macam ini susah sikit nak beri komen, kerana pelbagai aspek perlu di ambil kira sebelum mengambil tindakan tertentu. Lagipun kes sebeginikan sudah menjadi kebiasaan di telinga kita. Apa yang perlu dikecoh-kecohkan, memang semua sudah tidak ambil peduli selagi kejadian ini tidak terkena batang hidung sendiri.

Saya boleh bayangkan bagaimana agaknya kejadian tersebut, rupa pelajar yang sering diejek dan juga rupa pelajar yang memukul puan tersebut. Huh... Nampaknya peranan kita semakin besar, bibit-bibit kudis kini sudah menjadi nanah, hanya tunggu masa untuk berdarah. Jika tidak dirawat pasti merebak ke anggota lain. Jika hendak dirawat pula mesti mencari punca atau ibu kepada masalah ini, Tapi.....

Persoalannya ialah di manakah ibu kudisnya?

Mudah sahaja, ibu kudisnya terletak di hati, kita sibuk duduk mencanang istilah barat 'Emotional Quotient', sedangkan ia sememangnya penekanan yang telah sekian lama diterapkan dalam Islam. Penerapan nilai inilah yang tidak di ajar kepada anak-anak zaman ini. Teori yang diajar di sekolah-sekolah seperti pendidikan sivik dan moral masih dilihat kaku sekiranya ia tidak praktikkan. Bukankah kelihatan cantik sekiranya teori di ajarkan di sekolah manakala praktiknya dibantu oleh ibubapa dan masyarakat.

Modalnya, hanya sedikit tenaga dan suara untuk membina sosial dalam keluarga terlebih dahulu sebelum masanya mereka duduk ditengah-tengah lembaran masyarakat yang sebenar. Jika ini yang tidak serapkan dalam diri sejak diperingkat kanak-kanak maka kes sebeginilah akibatnya...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...