Advanced Search

Custom Search

Followers

Hari tu Keliru, Hari ni ...

Penulisan yang agak lama berlalu menimbulkan sedikit kekeliruan dan penulisan kali ini saya tidak pasti apakah yang sesuai untuk dikatakan. Keliru, bingung, pening atau apa?.

Sebelum itu saya rasa tidak lambat untuk saya mengucapkan jutaan tahniah kepada mereka yang berjaya dan cemerlang dalam SPM baru-baru ini, kepada mereka yang berjaya mungkin sedang menikmati sesuatu yang tidak dapat dirasai oleh mereka yang kurang cemerlang keputusan SPMnya. Namun, keputusan yang merosot bukanlah menjadi kesalahan kepada individu yang telah penat berusaha, ujian Allah dalam pelbagai bentuk, bahkan tafsiran untuk mendapatkan hikmah setiap kejadian perlu dicari dan dirasa dengan penuh kesabaran.

Keputusan peperiksaan hanyalah satu wasilah keduniaan, berjaya atau tidak menjadi ukuran melalui kehidupan yang penuh tanggungjawab. Hari ini kita boleh lihat berapa ramai mereka yang cemerlang tetapi gagal dalam kehidupan. Berapa ramai yang keputusannya sedang-sedang tetapi berjaya dalam kehidupan. Sebabnya anda sendiri pun tahu... Apa yang penting ialah bagaimana caranya untuk terus hidup di bumi Allah ini untuk memenuhi fitrah kejadian kita sebagai khalifah.

Bagi keputusan SPM 2009 pula apa yang membuatkan saya tertanya-tanya ialah mengenai pengumuman terhadap pelajar terbaik SPM 2009. Jika tidak silap saya pelajar yang mendapat jumlah A tertinggi ialah Habibah Hanan dengan memperolehi 10A+ dan 5A maknanya ialah 15A manakala pelajar yang diumumkan terbaik oleh pihak Kementerian iaitu Gladys Tan Yee Kim pula hanya memperoleh 10A+. Apa sudah jadi?

Hai... benarkah ia berkaitan politik? Masing-masing punya perspektif.

Benarlah seperti yang saya katakan bahawa keputusan peperiksaan hanyalah wasilah dunia, berjaya atau tidak bukanlah menjadi satu perjanjian untuk diterima. Sama-samalah kita untuk tidak terlalu mengharapkan pengiktirafan manusia, disisi Allah adalah yang lebih utama. Sabar...

WaAllahu a'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...