Advanced Search

Custom Search

Followers

Bahasa Pasar @ Kasar?

Salam sejahtera dan didoakan moga kita berada di bawah Rahmat Allah Taala hendaknya.

Pertamanya saya mohon jutaan kemaafan kerana berbahasa 'kurang enak' pada penulisan kali ini, semuanya adalah untuk memberi faham kepada pembaca sekalian.
_________________________________________________________________

Baru-baru ini kajian yang dilakukan terhadap sekumpulan kanak-kanak dan remaja menunjukkan bahawa 65% pertuturan harian mereka adalah berunsurkan negatif, sama ada pertuturan lisan atau tanpa lisan termasuklah kata-kata kesat, kurang elok atau isyarat-isyarat lucah juga sembang-sembang yang berkaitan perkara negatif. Apa yang membimbangkan peratusan ini semakin meningkat pada setiap kali tambahan sampel kajian dilakukan. Sampel kajian di ambil sekitar kawasan perumahan kos rendah, kawasan rumah terancang dan teres, anak-anak kawasan elit dan juga kawasan perkampungan.

Negatif tidak semestinya lucah, namun jika pertuturan tersebut tidak berunsur lucah sekalipun ia tetap mengandungi unsur negatif, contohnya perkataan 'gila'.

Ada yang menjadikan GILA sebagai satu simbolik sebagai membawa maksud 'bersangatan'. Contoh ayat: "Best gila", "sejuk gila".

Jadi macam mana kalau tiba-tiba hendak memuji seseorang yang hebat?
"FUh... ko ni memang gila lah".

Sekali pandang macam orang tu gila, tetapi mungkin tidak berniat untuk mengatakan orang itu gila, cuma hendak tunjukkan kesangatan bahawa orang itu banar-benar hebat.

Ayat-ayat ni memang popular ketika zaman saya sekolah dahulu, tetapi tidak ramai yang berbahasa begini berbanding masa kini yang puratanya digunakan oleh remaja.

Macam mana pula dengan 'sial'?

Tentu anda pernah dengar ayat-ayat ini:
"Boring sial", "hebat sial", "sakit sial".

Ayat ini pun menunjukkan kesangatan pada sifat-sifat tersebut, tetapi NEGATIF.

Sewaktu saya duduk melepak dengan sekumpulan remaja, ada sesuatu yang menggelikan hati saya, hendak dijadikan cerita ketika duduk bersembang di bibir taman permainan tiba-tiba sekumpulan remaja wanita sedang melintas jalan dihadapan kami. Tanpa diduga salah seorang remaja yang bersama-sama saya tadi berkata "awek tu cun sial".

Dah tu semua remaja lelaki yang bersama saya tadi manyambung-mennyambung perkataan tersebut "cun sial", "cun sial", "cun sial".
Lepas seorang-seorang yang menyebut perkataan itu.

Lalu terdetik di hati saya dengan monolog "kesiannya awek-awek tu, cun memang cun tetapi sial"...

Agak-agaknya kalau 40 orang yang berkata sial, silap-silap jadi betul awek-awek tu sial.

Na'uzubillah min Zaalik...

(jadi awek-awek sekalian, sila-silalah tutup aurat tu sebelum ada yang memuji anda 'sial' (",) )

Sesungguhanya perkataan-perkataan sebegini sememangnya boleh mendatangkan kesan negatif kepada orang lain, merangsang emosi seterusnya mungkin boleh menyebabkan berlakunya pertelingkahan dan pergaduhan.

Suka untuk saya mengingatkan kembali untuk sama-sama kita memperbetulkan 'life setting' tentang kaitan pertuturan dan emosi atau bahasa mudah kita 'perasaan'.

Dalam babak-babak marah kita selalu dengar ayat 'aku pun ada hati dan persaan!'

Kata orang-orang tua pula "kerana mulut badan binasa"

Kena sangatlah tu, pertuturan dan emosi memang berkaitan. Tidak kiralah sama ada pertuturan lisan atau bukan lisan. Memang sah 'makhluk' jenis ini melahirkan emosi.

Lihat saja pada pergaduhan yang terjadi semestinya berlaku kerana makhluk ini. Lirik-lirik mata sahaja sudah boleh menyebabkan pergaduhan, tidak silap saya 'pandang 'slack'' (macam mana eja slack pun saya kurang pasti). Aksi ini dan kata-kata negatif sebegini sudah semestinya boleh mencetuskan pergaduhan terutama di kalangan pelajar-pelajar sekolah yang berdarah panas.

Oelh itu kebijaksanaan ketika berkata-berkata sememangnya menjadi keutamaan sepanjang kita bersosial. Saya ingin menyampaikan maksud penulisan ini melalui sebuah kisah raja di timur tengah.

Raja tersebut bermimpi bahawa giginya tercabut satu demi satu sehinggalah habis. Raja yang ketakutan tadi memanggil ahli nujum diRaja untuk menafsirkan mimpinya. Ahli nujum pun berkata "berita buruk tuanku, tuanku akan kehilangan semua ahli keluarga tuanku seorang demi seorang sehinggalah habis dan tuanku akan hidup keseorangan"

Dengar sahaja kata-kata tersebut raja pun murka lalu menjatuhkan hukuman pancung terhadap ahli nujum tersebut. Raja masih tidak berpuas hati, dia kini memanggil ahli nujum yang lain. Setelah diceritakan raja terbabit tentang mimpinya, ahli nujum itu pun berkata "mimpi itu sebuah berita gembira buat tuanku, tuanku mempunyai umur yang panjang berbanding ahli keluarga tuanku yang lain".

Kata-kata ahli nujum tadi benar-benar menggembirakan raja tersebut lalu menghadiahkan harta yang banyak kepada ahli nujum tersebut.

Apa yang anda dapat dalam cerita ini? Tentu sekali setiap perkara yang ingin kita katakan mempunyai tujuan dan maksud tertentu, tetapi cara dan kaedah pertuturan tersebut boleh membantu anda untuk tidak merosakkan emosi ramai pihak.

Bertindak bijaklah ketika berkata-kata. Gunakan ilmu ini untuk menegur, berbicara dan memuji...

Semoga berjaya. Salam cemerlang, salam dakwah, salam amalan dan salam kasih-sayang...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...