Advanced Search

Custom Search

Followers

Perunding dan Fasilitator

Apa yang menyeronokkan bagi kanak-kanak? Ya betul, cuti sekolah akan tiba lagi, pelbagai aktiviti telah diatur oleh para ibubapa dan anak-anak untuk mengisi masa cuti dengan perkara yang dapat memberikan manfaat dan faedah 100%. Tetapi buat masa ini guru dan pelajar sibuk mengadakan jamuan akhir tahun sebagai tanda perpisahan sementara dan buat mereka yang akan meningkat dewasa.

Bagi adik-adik Idola Kecil rancangan realiti tv9, mereka telah mempunyai aktiviti untuk diisi pada cuti sekolah ini. Andai tidak menjadi juara pun, mereka tetap sibuk dengan panggilan sana-sini yang menjemput mereka untuk mengadakan persembahan pentas di majlis-majlis tertentu.

Bagaimana dengan adik-adik yang lain? mereka yang berkemampuan mungkin akan cuti-cuti Malaysia dan bagi ibubapa yang standard-standard pasti akan membawa anak-anak mereka ke luar negara, almaklumlah untuk merasai musim sejuk. Sebenarnya, walaupun ramai dikalangan adik-adik yang menghabiskan masa di rumah, mereka masih boleh mengisi kekosongan tersebut dengan perkara yang befaedah seperti mengemas rumah, merapat dan mengeratkan hubungan kekeluargaan, rakan-rakan serta yang berkaitan.

Seperti yang diketahui ramai, cuti sekolah merupakan masa yang terbaik untuk merapatkan hubungan kekeluargaan, ruang dan masa yang ada terlalu banyak sehinggakan memenuhi keperluan 24jam sehari jika ingin dibandingkan dengan waktu persekolahan yang banyak dihabiskan ruang dan peluang bersama rakan-rakan dan guru-guru. Ia lebih dirasai bagi pelajar-pelajar yang mempunyai dua sesi persekolahan pagi dan petang. Kepada ibubapa jangan OT banyak-banyak sangat, pastikan dihujung minggu tidak bekerja.

Bagaimana pula dengan anak-anak yang akan ke program-program motivasi, perkhemahan Ibadah, atau perkhemahan aktiviti lasak? Inilah yang saya ingin fokuskan dalam penulisan kali ini.

Bagi sesetengah syarikat perunding, cuti sekolah merupakan lubuk emas bagi mereka, berebut-rebut untuk mendapatkan projek program di sana-sini. Modul-modul telah siap tersedia sekian lama, menunggu waktu untuk diperlihatkan sahaja kehebatannya.

Namun, keikhlasan badan perunding kini dikatakan diragui bukan sahaja oleh penawar-penawar projek malah turut dirasai oleh sesetengah masyarakat dan inilah yang kita bimbangkan.

Maaf berkata, tetapi hakikat bagi sesetengah syarikat perunding yang menguruskan projek sekadar sambil lewa melepaskan batok ditangga. Menagih projek tanpa rasa tanggungjawab dan amanah yang diberikan. Badan Perunding bukanlah sekadar perniagaan semata-mata, tetapi ia merupakan amanah dan dakwah yang perlu dimiliki dan dipikul oleh setiap insan.

Dalam konsep perniagaan sekalipun kepuasan pelanggan adalah keutamaan, input yang diberi mesti tercapai maksudnya, bagaimana ia boleh dikatakan berkesan dan tercapai pada maksudnya?

Ia dapat dilihat dari aspek pemilihan jurulatih, fasilitator, trainer dan merupakan satu kelebihan kepada badan perunding yang mempunyai kepakaran tertentu. Mari sama-sama lihat dalam-dalam akan diri (muhasabah), lihat kembali apa yang kurang pada diri agar apa yang ingin disampaikan benar-benar berkesan, dan yang utama ialah CAKAP TU KENALAH SERUPA BIKIN. Habis cakap di program-program perunding sendiri tidak melakukan apa yang dikatakan, jadi bagaimanakah yang dikatakan rasa hormat dan kepercayaan dari peserta itu dipelihara (siqoh)?

Ikhlaslah wahai badan perunding, apa yang ingin dikatakan ini sekadar untuk sama-sama ingat-mengingatkan (tazkirah) sesama sendiri supaya masyarakat tidak memandang serong kepada golongan perunding-perunding di Malaysia amnya, agar kepercayaan masyarakat terhadap badan perunding lebih dihormati dan dipercayai dan agar urusan dakwah berjalan sejajar dengan suruhan tuhan.

Tidak perlulah untuk dihurai panjang kerana 'andakan seorang perunding', Maaf jika terdapat kekasaran bahasa, janganlah terasa jika anda tidak melakukannya.

Tahukah anda, gelaran perunding bukannya hak mutlak sesebuah badan perunding tetapi sebaliknya ia dimiliki oleh semua manusia. Cuma ilmu yang membezakan antara kita.

Seorang suami merupakan perunding kepada isterinya,
Ibubapa merupakan perunding kepada anak-anaknya,
Guru-guru merupakan perunding kepada anak muridnya,
Boss merupakan perunding kepada pekerjanya,
Rakan-rakan merupakan perunding kepada rakan-rakan yang lain,
Sudara-mara merupakan perunding kepada saudara-mara yang lain,
dan sebagainya.

(N1: Karangan penulis berdasarkan pengalaman sepanjang berkecimpung dan bekerja dengan pelbagai badan-badan perunding.
N2: Penulis belum ada rezeki untuk memiliki badan perunding, konsep syarikat, pengkatalogan dan 'branding' masih di dalam pencarian ilham, doa-doakan (",)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...