Advanced Search

Custom Search

Followers

Lemah, Lesu, Lembab...



3 L, lemah, lesu dan lembab... Memang kasar jika sifat ini ditujukan khas kepada insan yang bernama manusia. Namun inilah hakikatnya yang dapat dikatakan kepada mahasiswa KUIS yang kian membimbangkan. Melalui perdebatan, perbincangan dan pemerhatian pada forum hujah yang lalu hanya dapat menghasilkan HANYA tiga kalimah ini. Tiada kata-kata yang lebih indah yang terpancul daripada tiga ahli panel tersebut.

Diskusi yang penuh berhemah ini berjalan dengan lancar dan jayanya tanpa sebarang perkara yang tidak diingini pun yang berlaku. Inilah yang kita inginkan, pertengkaran yang dibisingkan untuk kepentingan bersama tanpa sebarang resolusi bersifat peribadi.

Ahli panel dengan sedikit emosi meluahkan sedikit kekesalan dan perasaan hambar terhadap mahasiswa KUIS yang tidak lagi berlumba-lumba untuk bersaing. Apakah puncanya?

Satu persoalan yang tidak dapat dirungkai secara meluas. Mungkin benar apa yang dikatakan oleh salah seorang ahli panel yang mengatakan bahawa ketiadaan kesatuan yang dinamakan pro aspirasi, mahasiswa mahupun pembangkang menyebabkan mahasiswa KUIS lemah dan lesu.

Bak kata seorang pensyarah, lemah-lembab (asal daripada kalimah lemah-lembut)

Bila diteliti semula, kesatuan itu sebenarnya dapat dicipta melalui pelbagai kaedah, sedangkan 36 persatuan yang wujud di KUIS ini pun tetap tidak dapat memenuhi 19 kerusi PRK yang dipertandingkan. Apakah mereka juga bukan satu kesatuan?

Apa gunanya kesatuan yang ingin terus dibentuk, sedangkan kesatuan yang sedia ada masih gagal mencipta sejarah untuk melahirkan aspirasi yang terbaik. Mahasiswa KUIS harus mengambil berat, mungkin kerana disiplin diri yang gagal dibina terhadap tuhan Rabbul Izzati menjadi sebab utama kepada ketiadaan disiplin para mahasiswa KUIS.

Sibuk bercita-cita untuk graduate atas nama 'U'. Sibuk pula pertikai yuran yang bakal melambung tinggi. Tetapi masih malas nak bergerak dan bertindak...

Come on lah student... Your laziness actually are highest than a peak...

Mungkin juga KUIS ini merupakan sebuah hospital, yang mana IbuBapa yang sudah tidak tahan melihat kerosakan anak mereka maka mereka menghantar ke KUIS untuk dipulihkan. Walhal, hanya yang benar-benar ingin pulih sahaja yang akan pulih...

Katak di bawah gelas...

Mereka nampak apa yang yang terjadi disekeliling mereka, namun tidak mahu untuk bertindak ATAU mereka tahu apa yang terjadi di sekeliling mereka, namun MALAS YANG AMAT untuk bertindak...

KINI LAUNGAN TAKBIR ITU HANYALAH SATU BUDAYA BAGI MASYARAKAT MELAYU YANG BERTUJUAN HANYA UNTUK MENUNJUKKAN KEKUATAN MEREKA. WALHAL...???

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...