Advanced Search

Custom Search

Followers

Membaca, Melatih, dan Mengulang

Terima kasih daun keladi adik Niza, seorang calon SPM yang berada dalam kebimbangan kerana buku form 4 yang dipulangkan kerana terlibat dengan Skim Pinjaman Buku Teks. So, persoalannya ialah bagaimana hendak 'catch up' silibus form 4?

Abang ada bertanyakan tentang perkara ini kepada seorang guru yang mengajar subjek-subjek SPM, abang juga ada bertanyakan pengalaman rakan-rakan abang ketika mereka mengambil SPM sewaktu zaman mereka.

Mudah sahaja, menurut guru tersebut, sesetengah sekolah bergantung juga kepada kepakaran seorang guru kebiasaanya mereka akan membuat ulangkaji keseluruhan dari form 4 hingga form 5. Ada juga sesetengah subjek yang sesuai untuk diingatkan kembali silibus form 4 ketika sesi pembelajaran berlangsung. Contohnya Subjek Matematik dan sejarah. Silibus subjek ini sering berkaitan dan bersangkut-paut antara form 4 dan form 5. Secara tidak langsung ulangkaji silibus berkenaan telah berlaku.

Buku teks sebenarnya tidak banyak membantu jika Niza hendak mengingat kesemua isi-isi penting dalam masa yang singkat, jika Niza membuat nota sendiri ketika form 4 dahulu, ia akan banyak membantu Niza untuk membuat ulangkaji. Abang nasihatkan supaya Niza lebih memberikan tumpuan kepada silibus form 5, ini kerana silibus form 4 NIza telah pun pelajari dan ia telah pun siap sedia barada di dalam otak, cuma perlu untuk diingatkan kembali sahaja.

Jika hendak diceritakan pengalaman sewaktu abang ambil SPM dahulu, abang lebih banyak membuat latih tubi berbanding membaca semata-mata. Hendak atau tidak, buku latih tubi itu mesti dibeli dan dibuat sampai habis. Tanyakan guru-guru mengenai buku-buku yang mereka syorkan untuk dibeli dan dibaca, kerana mereka lebih mengetahui akan perkara ini. Keluaran DAWAMA ke, atau DBP.

Niza juga digalakkan untuk membeli buku yang siap sedia dengan skema jawapannya sekali. Biar kita ketahui di mana kelemahan kita sewaktu menjawab soalan tersebut. Kadang-kadang mungkin jawapan kita itu betul, cuma tidak kena dengan cara skema yang mereka kehendaki di dalam SPM.

Secara setrotaip dan prototaipnya, buku latih tubi ini banyak membantu, memang benar membaca buku adalah cara untuk cemerlang dalam peperiksaan tetapi Niza tahu atau tidak apakah formula untuk mendapatkan A dalam apa jua matapelajaran terutama A1 dalam peperiksaan SPM?


Formulanya ialah "JAWAPAN YANG TEPAT" ketika menjawab soalan-soalan tersebut.


Katakanlah Niza membaca dari pagi, petang, siang, malam, pendek kata selagi tidak tutup mata, membaca, membaca dan membaca. Cara ini adalah salah sama sekali, Niza perlu membiasakan menjawab persoalan-persoalan SPM dan biasakan juga dengan bentuk-bentuk soalan yang biasa mereka tanyakan. Jika diteliti soalan SPM sebenarnya akan berulang-ulang, ia tidak lari dari itu.



Tiada kesenangan yang akan diperoleh tanpa sebarang usaha


Secara kesimpulannya, jika Niza terlalu membimbangkan tiada buku teks untuk membuat rujukan maka di situ 100% adalah kesilapan yang nyata dari pihak Niza. Buku teks terlalu banyak huraiannya, sedangkan di dalam peperiksaan nanti kita perlu menjawab secara ringkas dan padat, maka di situ NIza perlu bijak untuk mengambil isi-isi penting ketika menjawab, Niza perlu membanyakkan juga membaca skema-skema jawapan supaya Niza tahu bagaiman cara hendak menjawab, laras bahasanya, apa yang perlu dan yang tikdak perlu, lama kelamaan Niza secara langsung akan terhafal skema-skema itu.

Yakinlah, bahawa akan ada seminar untuk menjawab soalan SPM yang akan dianjurkan, ketika itu Niza perhatikan dengan teliti, bagaimana caranya hendak menjawab soalan-soalan tersebut, itulah satu-satunya cara untuk Niza 'tackle' markah. Ketiadaan buku teks bukanlah satu kebimbangan yang besar ddalam menghadapi peperiksaan SPM, tetapi perkara yang perlu dibimbangkan ialah cara untuk menjawab. Menjawab dalam bentuk 'point', atau dihurai, bagaimana hendak menghurai, itu sebenarnya yang perlu Niza titik beratkan, dan dengan syarat bahawa Niza mestilah memahami subjek dan topik yang dipelajari.

Bak kata pepatah, kejayaan semanis madu memerlukan usaha sepahit hempedu. Abang harap abang menjawab persoalan adik Niza, nanti penat hurai di sini, Niza tidak faham pula di sana. Anyway, harapan abang cuma satu, Be The Best For Allah. Hubungi abang jika jawapan ini masih tidak memenuhi persoalan Niza. Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...