Advanced Search

Custom Search

Followers

Kem Ibadah Masjid At-Tirmizi

Salam bicara...
Alhamdulillah, selesai sudah semester break...
Sempat juga saya mengikuti sebuah program anjuran Masjid Al-Imam At-Tarmizi, Jalan Kelang Lama dengan kerjasama JAWI dan MAIWP.
Program pertama yang dapat diikuti sejak bercuti selama hampir 11 bulan atas halangan undang-undang.

Sebuah program yang patut diakan oleh setiap masjid bersempena musim cuti sekolah yang banyak membantu remaja dalam meningkatkan pengetahuan dalan fokus terhadap taharah dan solat. Sedikit komen, jika diperhati, banyak consultant yang ada terlalu merebutkan peluang untuk mendapatkan projek di masjid-masjid besar dan terkenal. sedangkan masjid luar bandar iaitu masjid di kampung-kampung banyak yang tidak dihiraukan.

Masjid bukan sahaja merupakan tempat solat semata-mata, sedangkan ianya patut berfungsi dengan lebih luas lagi seperti program ini. Saya rasa semua setuju, tetapi tidak banyak consultant yang memandang berat padanya. Mungkin juga kesilapan itu datangnya daripada pihak pengurusan masjid kerana ada segelintir dikalangan mereka yang tidak respon kepada permintaan consultant yang ingin mengadakan program di tempat mereka.

Ironinya, tidak semua masjid mempunyai pengurusan yang aktif, hipotesis awal boleh dikatakan adalah kerana mereka terdiri daripada orang-orang yang bekerja, dan mungkin juga kerana kudrat yang tidak mengizinkan. Tenaga muda amat diperlukan untuk menjalankan aktiviti seperti ini, maka di situ pihak consultant perlu memainkan peranan penting membantu pihak masjid supaya rumah ibadah orang Islam tidak dikhususkan untuk solat semata-mata sedangkan banyak lagi fungsi yang dapat kita cari. Faedah ini bukan sahaja kepada masjid, tetapi untuk anak-anak muda sekitar qaryah kediaman. Rasanya semua sedia maklum, maka tidak perlulah untuk saya berkomentar panjang.

Cerita sikit pasal kem tempoh hari.
Sengaja saya tulis kerana ramai adik-adik yang ingin bersembang dengan saya tetapi tidak sempat, ada juga yang saya tidak menjawab persoalan mereka, maaf kerana masa yang tidak mengizinkan.

Sepanjang program, dengan jumlah peserta seramai 115 orang membuatkan saya berjumpa dengan pelbagai karenah pelik dan 'attitude' yang menarik remaja yang boleh dijadikan sebagai satu pengalaman baru. Mungkin kerana suasana kampung yang begitu.

Tiga serangkai, adik Faisal, Syafiq dan Firdaus yang cukup mencuit hati, pemuda yang baru memasuki alam remaja, pelbagai karenah yang kadang-kadang terlalu sopan dan manja, saya tahu, adik-adik ini sempat mengorat peserta muslimat dalam kumpulan, 'mengorat secara soleh' itulah yang dapat saya simpulkan dengan karenah mereka bertiga. Dah kantoi..!

Adik Farid, peserta yang banyak menyembunyikan personaliti diri, susah saya nak teka, syabas kerana adik adalah peserta yang mampu menarik perhatian saya untuk mengenali adik, remaja yang banyak perlakuan di luar jangkaan, 'slow motion', tetapi aktif. Pandai menjaga adik, mungkin suasana keluarga yang mendidik. Dirumah tentu adik lebih rapat dan banyak meluangkan masa dengan rakan dan teman berbanding keluarga.

Adik Aiman, Aizat dan Faiz. Peserta yang lari dari kem, dapat tangkap kena balun pula dengan bapa masing-masing. Aduh..! Remaja yang baru mengenal dunia luar, mudah terpengaruh, tapi mempunyai hati yang baik, cuma kadang-kadang menjadi 'hyper aktive'. Walaupun berada di alam awal remaja, namun muka suci kanak-kanak diwajah mereka jelas menunjukkan yang mereka tidak nakal, cuma mahu lebih perhatian sahaja. Tapi saya pula yang tidak terlayan...

Angah, dan Umair... peserta yang turut membantu dalam pergerakan kem, menjaga adik-adik, kerana mereka pun sudah di pertengahan remaja, kematangan jelas terpancar. Terima kasih diucapkan...

Adik Putra, peserta yang cukup menyentuh hati saya, peserta yang akan memasuki alam remaja ini cukup menyayangi adiknya, tidak tahu bagaimana untuk saya bercerita. Dari awal saya perhatikan, ketika pendaftaran, juga ketika kunjungan ibu bapanya, pelukan dan ciuman kasih sayang terhadap adiknya cukup jelas, susah untuk menemui abang sebegini, teruskan usaha, anda seorang abang dan anak yang baik juga soleh...

Adik Izreen dan Irfan, adik beradik yang mencuit hati, comel dan kelakar, hal makan pun boleh berdebat. Prince of tennis pun ada, teruskan dengan sukan anda, biar badan tu ber 'body' sikit. Along-along setiap keluarga, adik Aufa yang kuat termenung, ingat rumah agaknya. Baby, adik Amir yang cilik, peserta paling muda. Dua sahabat yang suka gelak, tapi seorang sahaja yang dapat hadiah zikir terbanyak, dan ramai lagi peserta yang menambat hati saya, tetapi saya tidak seberapa ingat nama mereka, cuma wajah sahaja yang jelas di ingatan.

Juga kepada semua peseta muslimat yang tidak sempat untuk saya bertanya nama. Terima kasih anda sentiasa dalam ingatan. Seronok bertemu anda semua. Tahniah juga buat mereka yang memenagi hadiah peserta terbaik, peserta harapan dan penzikir terbanyak...
Amallah dengan apa yang kamu dapat dan pelajari dalam kem tersebut. Nasihat saya cuma satu. 'Be The Best For Allah'.

InsayAllah, saya akan letakkan gambar apabila selesai diproses...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...