Advanced Search

Custom Search

Followers

Ibadah Itu bukaNnya sAtu bUdaya...

Terima kasih kepada saudari Sarifah yang sudi bertanyakan soalan serta mengingatkan saya untuk menjawab soalan dia, bagus ye, nampaknya saudari Sarifah amat ’concern’ terhadap masalah ini. Saya pun harap yang saudari Sarifah ini merupakan individu yang cukup solatnya. Saya rasa saudari Sarifah pun tahu bahawa soalan ini patut ditujukan kepada seorang ustaz yang lebih ‘arif dalam bab ini. Walaubagaimanapun, suka juga saya untuk respon kepada permasalahan ini dan saya agak kurang menarik untuk menggunakan istilah menjawab, tetapi saya lebih suka menggunakan istilah me ‘respon’ soalan saudari Sarifah.

Saya cuba memahami saudari Sarifah yang bertanyakan mengenai pemuda kini yang tidak suka solat, dan saya ingin bertanyakan kembali kepada saudari Sarifah, adakah sebelum ini pemudanya suka solat??? No, naluri manusia pada asalnya adalah tidak mengetahui apa-apa, apabila lahir di muka bumi Allah ini barulah mereka belajar mengenai baik dan buruknya, negatif dan positif. Saudari Sarifah perasan atau tidak bahawa manusia ini malu dalam membuat perkara kebaikan, hendak disuruh, hendak diajar, baru nak buat, tetapi bab-bab kejahatan, tidak perlu disuruh pun tahu nak buat. Hakikatnya, perkara kejahatan itu diajar oleh syaitan, dan sentiasa diajar, ingat sejarah dua orang anak Adam?, yang mana salah seorangnya terbunuh, Siapa yang ajar dia membunuh?


Sebab itu saya melihat, bahawa perkara kebaikan ini perlu diajar kepada manusia dan perlu sentiasa mengingatkan mereka, nabi suruh mengajar anak –anak solat dan perlu dirotan pada umur 10 tahun jika sekiranya mereka enggan untuk bersolat. Kita sebagai manusia adalah pengingat kepada manusia yang lain. Firman Allah : “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” [ Surah An-Nahl:125 ].


Mengapa kita perlu sentiasa ingat dan mengingati? Kerana dalam masa yang sama kita mengingatkan manusia kepada kebaikan, jangan lupa bahawa kita juga bersaing dengan syaitan yang sentiasa menyeru kepada kejahatan. Banyak sebab kepada punca pemuda yang tidak suka solat, antaranya pemuda sekarang sibuk dengan kerja, bagi mereka yang bekerja, dan yang belajar pula sibuk sampai lupa solat, kadang-kadang kita yang penuh solat pun hampir terlupa dan lalai yang kita belum solat kerana sibuk menguruskan hal duniawi. Apa yang penting adalah kesedaran, dan mengambil berat, saya katakan kalau kita mahukan sesuatu dan nak sangat-sangat, ada tak kadang-kadang sampai tidak boleh tidur kerana memikirkannya? Maka di sini saya melihat bahawa kesedaran diri sendiri yang merupakan cara utama untuk membaiki diri kepada sukakan solat.


Kadang-kadang alasan mereka penat, letih dan susah, sedangkan bagi musafir itu dikurangkan rakaatnya. Saya terima antologi yang saudara luqman bawakan, kalau pemuda sekarang kenal siapa tuhan mereka dan tahu akibat dan hukuman yang menanti mereka, saya fikir mesti tiada yang rasa susah untuk solat.


Pada saya, antara cara mengatasinya adalah dengan kenalkan mereka kepada Allah sebagai pencipta mereka, kalau yang belum terlambat tu, ikutlah arahan nabi bagaimana ajar anak solat, rotan dan tegas terhadap anak-anak dalam bab solat, biarkan solat itu sebati dengan jiwa dan hidup mereka dan jadikan solat itu sebagai satu aktiviti rutin mereka selain daripada makan dan bermain, tetapi bagi pemuda sekarang yang mungkin ada yang baru masuk ke awal zaman tua, masih belum terlambat, sama-samalah kita bantu mereka dan mengingatkan mereka kepada Allah, biar mereka merasakan enak dan indahnya beribadah itu sebagaiman yang kita rasakan sekarang. Jangan memperlihatkan ibadah itu sebagai satu budaya, solat itu bukannya sebagai aktiviti rutin yang rasa perlu untuk dilakukan sabagai satu budaya, tetapi ia merupakan satu nikmat dan 'zub' yang dapat dirasai apabila menunaikannya.


Tidak perlulah saya huraikan bagaimana caranya untuk sedarkan mereka, masing-masing ada metode tersendiri bergantung kepada situasi masing-masing, lihat juga pada keadaan dan sifat mad'u itu, kalau anda melihatkan perkara ini terjadi kepada masyarakat sekeliling anda, andalah yang kena membantu mengingatkan mereka. Jika bukan anda, siapa lagi...?


”Dan apabila kamu menyeru (mereka) untuk (mengerjakan) sembahyang, mereka menjadikannya buah ejekan dan permainan. Yang demikian itu adalah karena mereka benar-benar kaum yang tidak mau mempergunakan akal.” [ Surah Al-Maa’idah:58 ]

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...