Advanced Search

Custom Search

Followers

Saya pilih Luar NegaRa...

Salam kembali... so sorry budakmasjid. Saya lambat respon soalan saudara, because saya sibuk menyiapkan thesis saya, Alhamdulillah, sekarang tengah menyiapkan bab 3, tapi draft pertama bab 1 dan bab 2 sudah kena reject, so, kena repair balik...

Saya respon pada persoalan budakmasjid yang meminta pandangan tentang nak sambung belajar di dalam atau di luar negara. Jawapan saya tentunya ke luar negara. Ini kerana selain kita menimba ilmu dan pengalaman baru, secara tidak langsung kita juga dapat belajar mengenai budaya kehidupan orang luar, betapa bertuahnya manusia ini sebenarnya apabila dapat mempelajari sesuatu yang baru, tidak semestinya ikut budaya mereka, cuma sekadar mengetahui, sekiranya elok, ambillah, dan begitu juga sebaliknya.

Ia bukanlah bermakna kita perlu duduk di sana sehingga puluhan tahun, sekadar melengkapkan ijazah sarjana muda, mahupun sarjana dan jika mampu PhD.

Jangan lupa ketika kita menuntut ilmu, dalam masa yang sama kita juga berpeluang untuk berdakwah, zaman baginda dahulu pun banyak menghantar khalifah-khalifah ke luar negara untuk menyebarkan Islam dan mempelajari sesuatu yang baru dan dari situlah kita akan mula mempelajari untuk menghargai sesuatu. Bergantung juga kepada negara mana kita pergi, seperti contoh salah seorang ustaz saya menyambung pelajaran di selatan Itali, dia banyak menceritakan tentang kesesatan yang dahsyat mengenai masyarakat sana.

Kesesatan yang dimaksudkan di sini 'of course' dari aspek keagamaan kita bahkan ia juga boleh dilihat dengan jelas yang secara logik akal pun memang tidak mampu untuk diterima sebagai fitrah manusia, mana tidaknya, pemuda sana balik kerja minum arak, mabuk2 baru pulang ke rumah, sewaktu di stesen keretapi pun dah muntah-muntah, busuk, pecampuran lelaki perempuan, tergolek sana sini, teruk, amat memalukan. apa yang sedih, masyarakat sana tidak ambil peduli langsung. Sedih2...

Ustaz saya kata bila dia pulang ke Malaysia dia sangat hargai kehebatan Malaysia, 'seteruk-teruk' Malaysia pun masih mempunyai segelintir masyarakat yang bersikap menegur, ambil peduli, dan sikap kejiranan yang kuat.

Satu pengalaman yang menarikkan??? dengan pengalaman kita boleh berkongsi cerita. Jadi kepada saudara budakmasjid, secara ringkasnya sambung belajar ini sama seperti orang berjuang, so, dapatkan dahulu pandangan ibu bapa, kalau mereka dah tua dan tiada siapa yang hendak menjaga mereka, saya rasa belajar di Malaysia sahajalah.. mungkin sudah rezeki kita di sini.

Jangan runsing, andai kata mereka bagi lampu hijau, go on je lah, yakinkan diri, yang penting niat tu betul, pergi belajar, bukan melancong. Saya pun berniat hendak ke luar negara, ke mana-mana negara Arab, saya sukakan sesuatu yang baru, kita boleh share cara pendidikan mereka, macam mana kehidupan dan budaya mereka, dari kanak-kanak sehinggalah dewasa. jumpa yang baik, mungkin kita boleh bawa dan sampaikan di Malaysia.

Sama-samalah kita berdoa untuk mendapat petunjuk dan jalan yang terbaik bagi kita, doakan juga semoga hajat saya dimakbulkan Allah untuk ke luar negara. Amiiin...

Jangan ragu-ragu, ingat, "keputusan mesti dibuat walaupun pahit"... Be the best 4 Allah, budakmasjid.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...