Advanced Search

Custom Search

Followers

Yoga Sepatutnya Diharamkan Dari Dulu Lagi


Pengharaman yoga 22 november lalu oleh Majlis Fatwa Kebangsaan kepada amalan senaman yoga yang dilakukan secara sistematik dan menyeluruh adalah kerana bertentangan dengan syariat Islam serta boleh memesongkan akidah mereka. Kajian Majlis Fatwa Kebnangsaan mendapati bahawa senaman yoga yang berasal daripada masyarakat Hindu menggabungkan tiga unsur, iaitu amalan fizikal (senaman), keagamaan serta mantera pemujaan bagi mendapatkan ketenangan, manakala kemuncaknya kepada penyatuan diri dengan tuhan itu disifatkan sebagai sesuatu yang boleh merosakkan akidah umat Islam.

Pertikaian yang dilakukan oleh sesetengah masyarakat apatah lagi pengamal yoga yang beragama Islam berlaku adalah kerana mereka tidak memahami sebab utama kepada pengharaman. Mungkin ada sesetengah masyarakat yang tidak mengamalkannya pun turut bertanya sebab kepada pengharaman yoga terbabit. Ia hanya satu senaman kesihatan, bertapa dan hanya mengosongkan minda, tenangkan fikiran, tidak perlu untuk dipanjangkan.

Memang benar, yoga adalah satu senaman kesihatan, tetapi senaman yang boleh memesongkan akidah? Cuba lihat kepada amalan yoga secara praktikalnya. Pembacaan mentera, pergerakan yang menyerupai satu sembahan, kemuncaknya kepada penyatuan diri dengan tuhan. Jelas satu sifat yang memesongkan akidah.

Saya bagi contoh salah satu praktik yoga iaitu yoga-Mudra, satu simbol sujud seseorang kepada tuhan Hindu.

Seseorang yang duduk bersila di atas lantai. Kaki kanan di atas paha kiri dan kaki kiri di atas paha kanan. Tapak tangan di atas lutut kanan dan tapak tangan kiri di atas lutut kiri. Ibu jari menyentuh jari telunjuk. Tarik nafas dengan mendalam, kemudian hembuskan. Tunduk perlahan-lahan ke hadapan sehingga dagu dan mulut mencecah lantai. Dua belah lengan angkat ke atas, kedua belah tangan berpegangan.Kekalkan dalam keadaan begitu seberapa lama yang boleh tanpa menarik nafas, kemudian tarik nafas dan angkat badan perlahan-lahan sehingga tegak seperti kedudukan asal serta hembuskan nafas.

Yoga-Mudra ini amat jelas membabitkan perkara agama atau ketuhanan. Jika anda inginkan bukti, anda cuma menggunakan image gooogle search untuk lihat sendiri apa yang dikatakan yoga itu.

Terbukti, senaman ini kebanyakannya mempunyai pergerakan berdasarkan unsur dalam agama Hindu, manifestasi gerakan, konsentrasi dan posisi tubuh dilakukan sambil membaca mentera.

Amalan yoga menjadi popular dikalangan kita kerana ia didakwa dapat membantu melambatkan proses penuaan, mengurangkan risiko kencing manis, darah tinggi, lelah dan penyakit berkaitan jantung. Jika benarlah anda ingin berasa tenang, lebih baik anda mengamalkan tai-chi, slow motion sahaja. Sebab itu orang muda tidak ada yang mengamalkan tai-chi, mereka kurang sabar.

Menurut kajian jiwa, manusia berpotensi untuk mendapat penyakit kerana jiwa mereka yang tertekan. Benar, dan atas dasar itu Islam menggariskan satu panduan untuk penganutnya beribadah dengan lebih tenang. Solat adalah satu perintah ibadah yang tidak boleh dipersoalkan (amru ta'abbudi) namun, kajian bagi mereka yang masih degil dan masih mahu mengkaji mengenai solat ini, mereka tetap akui bahawa solat dalam Islam penuh dengan hikmah dan kebaikan. Lebih daripada ibadah agama-agama yang lain.

Ingin kelihatan awet muda? Wuduk cukup memadai untuknya.

Ketenangan jiwa? Solat malam, berzikir, cukup membantu. Tidak mengapa jika anda ingin berzikir di tepi pantai, atau sungai jika anda berasakan di sana lebih menemui ketenangan.

Keletihan akibat cas-cas ion negatif sepanjang bekerja? Solat berjemaah dapat meneutralkan cas-cas tersebut.

Sakit jantung, kencing manis? Sujud dalam solat mampu untuk memberi harapan kepadanya. Sujudlah dengan penuh rasa kehambaan.

Dalam hal ini, Malaysia bukanlah merupakan negara pertama yang mengharamkan amalan yoga, tetapi Mesir juga adalah antara negara yang terawal mengharamkannya, malah pemimpin Gereja Roman Katolik pada tahun 2004, memberi amaran kepada penganut Kristian terhadap senaman yoga yang dikatakan boleh mengikis amalan ibadat menurut agama Kristian.

Apa lagi yang ingin dipersoalkan? sudah menjadi kewajipan kepada badan induk itu bagi memelihara akidah umat Islam dari segi niat, perkataan dan perbuatan berdasarkan firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul, janganlah kamu membatalkan amalan kamu." (Surah Muhammad, ayat 33)

Daripada Ibn Umar, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa menyerupai (bertasyabbuh) dengan suatu kaum, maka ia termasuk di kalangan mereka." (Hadis riwayat Abu Daud)

Menurut Ibn Taimiyah, hadis ini dengan jelas menyebut larangan menyerupai orang kafir dalam hal berkaitan syiar agama mereka. Sedangkan yoga adalah sebahagian syiar ibadat agama Hindu.

Sungguh biadap bagi mereka yang mempertikaikan hal ini, sebagai contoh, apakah releven nya Sammy Vellu hendak berjumpa dengan YAB PM dengan alasan untuk bertanya mengenai penjelasan lanjut? Jika benar inginkan penjelasan, jumpa sahaja Prof Datuk Dr Abdul Syukor, Pengerusi Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan. Tidak sama taraf? Hantar sahaja wakil untuk berjumpa Prof. Memang sudah dasar politik, Sammy Vellu sengaja membuat pertikaian kaum.

Secara peribadi, saya boleh melabelkan mereka sebagai kafir harbi. Cina terus dengan ekonominya, India pula terus dengan desakannya. Sudah lama saya mengisytiharkan ’perang’ terhadap mereka. Perang di sini bukanlah bermaksud perang senjata dan tenaga, tetapi mulakan dengan peperangan fikiran melalui kajian jiwa. Satu tindakan halus untuk memerangi dengan perlahan.

Formula utama adalah dengan meneguhkan prinsip kita sebagai umat Islam. Istiqamah, InsayaAllah perjuangan kita dipermudahkan Allah.

Malaysia tidak memerlukan seseorang yang hanya gagah menghunus keris tanpa sebarang tindakan. Umpama "anjing yang menyalak di dalam pagar".

"apakah matlamat perjuangan dikau? jika benar perjuangan kau terhadap bangsa, mengapa bangsa kau masih di pinggirkan?, dan jika benar kau memperjuangkan agama, mengapa agama kau masih di hina?

Kata-kata yang saya cipta dan pegang selepas tersedar dari lamunan yang di ulik dengan mimpi dan kesenangan yang dimiliki di Malaysia ini. Hakikat tidak pernah menipu, ketika kita sedang di ’rasuah’ dengan kesenangan, kita lupa bahawa Malaysia menghadapi bahaya dan ancaman dengan desakan-desakan pihak tertentu yang ingin menghapuskan Islam dan Melayu. Anda telah tertipu.

1 comments:

mentel said...

i like that "pontianak story" hahahahahaha kelakar~ tapi mg dia thnkout of the box.

748 viewers dah?
wow~
252 more to reach your target.
hehe

SyaSyams

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...