Advanced Search

Custom Search

Followers

GoOd LucK aDik haKim

Saya akan respon dahulu terhadap soalan adik hakim yang bertanya bagaimana untuk cemerlang dalam SPM kerana saya tidak pasti status adik hakim sama ada dia adalah seorang calon SPM bagi tahun ini ataupun tahun hadapan.

Adik hakim, sekiranya adik hakim bakal menduduki SPM pada tahun akan datang, abang nasihatkan supaya adik mengikuti artikel yang akan abang pamerkan di laman blog ini dari semasa ke semasa bagi mengikuti tip-tip cemerlang yang abang cuba kongsikan melalui pengalaman abang sebagai seorang pelajar sekolah menengah pada suatu masa dahulu.


Tetapi, andai kata adik hakim bakal menduduki SPM pada 11 november ini, maka tiada lain yang ingin abang nasihatkan melainkan banyakkan amal ibadah, berdoa kepada Allah, jaga kesihatan dan ulang kaji secara smart tanpa memaksa diri sebagai persediaan pada saat-saat terakhir sebelum bermulanya kertas peperiksaan yang akan di ambil. Seperti firman Allah s.w.t “Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad (berazam), maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya. [ Ali ‘Imran:159 ]


Maka di sini adik hakim, nasihat abang hanyalah adik membanyakkan solat sunat dan berdoa kepada Allah, ingat, kita orang Islam dan percaya serta yakin akan kekuasaan Alah s.w.t., kecemerlangan itu hanya akan dapat sekiranya adik telahpun berusaha dan berazam, andai kata tiada usaha dan hanya bertawakkal semata-mata, maka kecemerlangan belum tentu juga. Tanya juga ustaz-ustaz adik akan doa-doa dan beberapa amalan untuk adik tidak berasa gugup dan yakin ketika berada di dalam dewan peperiksaan. Solat Istiharah banyak-banyak. Kalau mampu buat qiamulail lagi bagus dan teramatlah bagus.


Yang penting adik, persediaan dalam saat-saat peperiksaan sebegini, adik perlulah menjaga kesihatan dan pemakanan adik. Dari aspek kesihatan, adik mestilah berada dalam keadaan tidur yang mencukupi, oleh kerana sekarang subuh sudah cepat, abang nasihatkan supaya adik tidur paling lewat pun jam 10 malam dan jangan lebih, bangun lah waktu subuh ataupun jam 5.30 pagi. Kunci jam ataupun suruh ibu atau bapa adik kejutkan.


Bab makanan pula, adik kena kurangkan makan makanan berminyak sewaktu peperiksaan ini, kerana makanan berminyak ini mampu membuatkan pernafasan kita agak lemah sedikit berbanding biasa, abang risau kalau-kalau adik gugup dan sukar untuk berasa tenang kerana kekurangan stamina ketika menjawab soalan peperiksaan. Kalau petang-petang tu free pergilah beriadah.


Jangan lupa juga untuk ambil sarapan pagi, bangun sahaja dari tidur, abang nasihatkan adik supaya minum air suam, cuci perut dan pastikan pagi itu adik akan ’membuang’ air besar, kerana dengannya adik boleh membuang toksin semalam dan otak akan berasa ringan lalu membuatkan adik rasa ringan untuk berfikir. Apa yang penting adik, jangan minum minuman yang berunsur limau, teh o ais limau ke, ataupun air limau ais, kerana ia boleh membuatkan badan adik berasid dan hanya melemahkan badan sahaja. Memang bakar lemak, tapi kesan negatifnya lebih tinggi berbanding positif.


Akhir nasihat dari abang adalah, bacalah semula secara tenang buku-buku itu sebelum tidur, dan baca sekali lagi selepas solat subuh, ini adalah waktu-waktu kecerdasan dan penerimaan otak dan juga sebagai tip-tip untuk mengingat. Sekiranya adik mempunyai kertas disebelah petang, jangan lupa untuk tidur seketika sebelum solat zohor, hanya 15 minit, jangan lebih dari ½ jam, nanti otak akan terasa berat. So, adik, Salam kecemerlangan dari abang, juga kepada semua calon-calon SPM tahun 2008, banyakkan berselawat kepada junjungan muhammad juga berdoa kepada Allah, good luck. Cemerlanglah kerana Allah, Wassalam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...