Advanced Search

Custom Search

Followers

Formula pon-ti-a-nak dalam kaedah berfikir di luar kotak.


Seekor anak pontianak yang dalam keadaan bosan berlegar-legar sekitar Kampung Pisang untuk mencari rakan-rakan, ketika di dalam perjalanan dia terserempak dengan tiga ekor pontianak yang gagah dan kelihatan seperti sedang menguji kekuatan dan kehebatan masing-masing lalu anak pontianak itu dikacau dan diganggu oleh tiga ekor pontianak yang gagah tersebut dan mencabar untuk menujukkan kekuatan.

Si pontianak kecil ini tidak berani menyahut cabaran kerana dia sedar akan sifat fizikalnya yang kecil jika dibandingkan dengan tiga ekor pontianak yang gagah itu tadi. Malangnya dia tidak mempunyai pilihan dan terpaksa beradu kerana diugut oleh pontianak yang gagah itu yang tidak mahu melepaskannya sekiranya dia kalah dalam pertarungan ini.

Cabarannya bermula dan pontianak gagah ini digelar A,B dan C.

Pontianak A: Engkau lihat semua, aku boleh menghisap darah separuh penduduk kampung hanya dalam masa 15 minit sahaja.

Semua Pontianak: Wow, hebatnya kau, buktikan.

Pontianak A: Baiklah, kau semua tunggu di sini.

Pergilah pontianak A ini tadi ke Kampung Pisang untuk menghisap darah separuh penduduk mereka hanya dalam masa 15 minti, dan setelah 15 minit maka pulanglah pontianak A ini dengan mulut yang berlumuran darah.

Pontianak A: Lihat kehebatanku wahai pontianak kecil, aku telah menghisap darah separuh daripada penduduk kampung hanya dalam masa 15 minit sahaja.

Pontianak B: Aku lagi hebat, aku mampu menghisap darah separuh daripada penduduk Kampung Pisang hanya dalam masa 10 minit sahaja.

Semua pontianak terpegun kerana pontianak B tadi cuba untuk menjadi yang lebih pantas daripada pontianak A. Setelah 10 minit pulanglah pontianak B tadi dengan mulut yang berlumuran dengan darah.

Pontianak B: Lihatlah kehebatanku, hanya 10 minit dan lebih pantas daripada pontianak A.

Pontianak C yang dalam keadaan bingung dan berkata: sudah habis darah orang kampung kau semua hisap, jadi aku terpaksa menghisap darah orang kampung seberang, jadi aku akan menjadi lebih hebat kerana aku bukan sahaja menghisap darah penduduk kampung yang jauh di seberang, bahkan aku boleh lebih pantas dari kamu berdua. Aku akan hisap kesemua darah orang kampung seberang hanya dalam masa 5 minit sahaja.

Pontianak kecil benar-benar takut, 15 minit, 10 minit, dan kini hanya 5 minit sahaja, dia bimbang, dia bukan sahaja perlu untuk menghisap darah penduduk kampung yang jauh, malah mesti mencari idea untuk menjadi yang lebih pantas daripada ketiga-tiga pontianak yang gagah tersebut.

Setelah 5 minit maka pulanglah pontianak C tadi dengan mulut yang berlumuran darah yang mana darahnya lebih banyak berbanding dengan pontianak A dan B tadi.

Pontianak C: Lihatlah kamu wahai pontianak kecil, aku lebih hebat dan gagah berbanding dengan pontianak A dan B. 5 minit sahaja aku dapat menghisap darah kesemua penduduk kampung seberang. Mulut berdarah sebagai buktinya.

Pontianak A: Sekarang giliran kamu pula wahai pontianak kecil, tunjukkan kehebatan kamu kepada kami.

Terketar-ketar pontianak kecil ini kerana ketakutan, namun dia masih mampu untuk bertenang bagi memikirkan jalan untuk kelihatan lebih hebat.

Pontianak kecil: Dengar semua, aku boleh menghisap darah kesemua penduduk kampung seberang hanya 2 minit sahaja.

Pontianak A, B dan C: Woooooooow... Baiklah, jika kamu dapat menghisap darah kesemua penduduk kampung seberang hanya dalam masa 2 minit, kami akan lepaskan kamu.

Maka pergilah pontianak kecil ini dan kembali semula selepas 2 minit. Kali ini mulut dia lebih dilumuri darah berbanding dengan tiga ekor pontianak itu tadi.

Terpinga-pinga pontianak yang gagah ini melihatkan kehebatan pontianak kecil ini yang bukan sahaja pantas menghisap darah, malah lebih banyak darah yang dapat dihisap berbanding dengan mereka bertiga.

Pontianak C: Kamu benar-benar hebat dan membuatkan kami berasa rendah diri. Mulut kamu dipenuhi dengan darah yang banyak.

Pontianak B: Hebatnya kamu, apa rahsia kamu sehingga kamu boleh menjadi hebat sebegini?

Pontianak kecil: Aku hanya melanggar tembok di hujung kampung dengan kuat dan itu yang membuatkan aku berdarah. Tidak susah, hanya 2 minit sahaja yang aku perlukan untuk mulutku kelihatan berdarah seperti kamu semua.

Tergamamlah ketiga-tiga ekor pontianak yang gagah itu tanpa berkata apa-apa, maka pulanglah si pontianak kecil itu dengan kemenangan yang berpihak kepadanya dan berasa bangga pada kehebatan akalnya itu.

1 comments:

Anonymous said...

mana kisahnya??

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...