Advanced Search

Custom Search

Followers

Tali pusat remaja

Siapakah yang digelar remaja??? 10-19 tahun? 13-20 tahun? 15-25 tahun? Atau yang sudah baligh hingga umurnya berkahwin? ’Advance’ nya Malaysia ni sampaikan ada istilah belia lagi tu... Pemuda siapa pula? Bingung aku di buatnya. Tapi sedar atau tidak anda semua bahawa dalam Islam istilah ini cukup ringkas dijelaskan secara literal lagi tu. Bagaimana cara yang nabi syorkan untuk mengajar anak-anak? Dalam satu riwayat mengatakan begini: (ubah suai ikut penjelasan saya)


Peringkat pertama - Dari lahir hinggalah umurnya 7 tahun adalah waktu untuk kita membelai dan mencurahkan kasih sayang sepenuhnya. Anak yang tengah belajar merangkak dan berjalan kita beri semangat. Ta teh ta teh katanya.


Peringkat kedua - Bila anak meningkat umur 7 tahun hingga 14 tahun adalah waktu yang amat sesuai kita ajarkan akhlak, beri tahu apa yang baik dan apa yang tidak baik, juga ajarkan segala kebaikan dan kenalkan mereka kepada pencipta mereka dan nabi junjungan.


Peringkat ketiga - Tapi bila umur dia meningkat dari 14 tahun ke 21 tahun, kita perlu menjadikan mereka seperti kawan kita, ajak mereka ke sana dan ke mari, dedahkan dengan dunia luar yang lebih meluas dan mencabar. Banyakkan berborak, ceritakan juga pengalaman hidup kita. Manalah tahu ada segelintir ibu bapa yang nak cerita kisah percintaan mereka, tak mengapa, cerita sahaja. Agar mereka tahu bahawa dalam dunia ni ada positif dan negatifnya.


Dan lepaskanlah anak itu apabila umurnya lengkap 22 tahun, biarkan mereka berdikari. Waktu inilah ’tali pusat’ itu dipotong. MENGONGKONG??? Pada saya, tiada istilah mengongkong dalam hidup remaja, jika ada remaja yang sedemikian, saya nasihatkan supaya cuba mendampingi ibu dan bapa anda, buatkan mereka yakin dengan kemampuan anda sebagai anaknya, kerana tiada ibu bapa yang mengikat anaknya selagi dia tahu belum masanya untuk dilepaskan.


Manakah yang benar??? Manusia yang mengawal situasi @ situasi yang mengawal manusia? Mana ada manusia yang dilahirkan untuk jadi seorang yang bermasalah, situasi yang membentuk peribadi manusia. Tengok cerita anakku sazali? Sazali yang tidak pernah ditegur akan kesilapannya berfikir bahawa apa yang dilakukannya adalah betul dan ini yang menyebabkan dia bermasalah... hatta kalau kita bukan anak kepada pensyarah pun kita mampu berjaya kalau kita berada dalam situasi yang mendidik. Bagaimana kalau anak seorang guru dibesarkan dalam keadaan yang di didik dengan sifat malas??? Mahu tak ”bakka” anak tu???

(bakka adalah bahasa jepun yang bermaksud ’idiot’, saya tak dapat terjemahkan idiot dengan lebih terperinci sebab bahasa melayu ni banyak sangat bahasa negatif, bodoh, biul bongok, lembab, entah apa yang sesuai saya pun tak tahu)


Sebab itu remaja sekarang tidak dapat bagi apa-apa alasan lagi untuk tidak cemerlang seperti orang lain. Pendidikan awal dirumah sudah tidak perlu untuk diragui. Pernah tak dengar orang kata ”dia tu pandai, tapi malas, sebab tu tak cemerlang, kalau dia rajin mesti dia cemerlang punya”. Huh... Alasan!!! Pada saya MALAS ITU ADALAH SATU KEBODOHAN YANG NYATA. Tidak payahlah nak berdalih kalau anda tidak cemerlang. Kerana anda memang tak berminat pun nak cemerlang... orang yang nak sungguh-sungguh saja yang Allah bagi.


Sebenarnya, saya amat sayangkan remaja zaman sekarang, sedih pun ada kalau tengok kes-kes mereka apatah lagi ponteng sekolah, pukul cikgu, jenayah... innalillah hi wa inna ilaihirajiuun... zaman saya dulu tidak lah sebegini teruk akhlak remajanya... Rasa macam nak ambil semua jadi anak angkat saja, ops, adik-adik... lepas tu satu-satu aku ’ganyah’... wow... kalau dalam Malaysia ni ada lebih jutaan remaja, habis hancur tangan aku kalau di ’ganyah’ semuanya... saya tak mengulas panjang kerana masalah ini masih dalam kajian lagi...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...